انتشار: ۱۳:۴۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴
شبکه رادیویی تهران در روزهای تاسوعا و عاشورا به پخش مستقیم نماز جمعه، واکاوی هنر تعزیه، روایت قیام عاشورا و پوشش مراسم های عزاداری مخاطبان می پردازد.
به گزارش تابناک فرهنگی ، ویژه برنامه های متعددی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از شبکه رادیویی تهران روی آنتن می رود.

نماز جمعه روز تاسوعای حسینی به صورت مستقیم در برنامه «در ساحت حضور»  از ساعت ۱۱ تا ۱۳:۳۰ از دانشگاه تهران پخش می شود.  

حماسه دفاع مقدس و قیام عاشورا

ویژه برنامه «فرات تا اروند» در روز جمعه از ساعت ۱۳:۳۰ تلفیقی از حماسه دفاع مقدس و قیام عاشورا است و در آن بخش‌هایی از نمایش‌ها، فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره واقعه عاشورا پخش می شود. در این ویژه برنامه با فرماندهان و رزمندگان درخصوص حال و هوای محرم در دوران دفاع مقدس و الگویی که آنها از حرکت عاشورایی امام حسین (ع) و قیام عاشورا گرفتند، گفتگو خواهد شد.

 ویژه برنامه «سیاه و سفید» از ساعت ۱۵ با موضوع شهادت امام حسین (ع) و با بررسی شخصیت های مثبت و منفی واقعه کربلا روی آنتن رادیو تهران می رود.

همچنین برنامه «بین الحرمین» در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ پخش می شود، در این برنامه راوی به روایت فردی می پردازد که در بین الحرمین حرکت می کند و با دیدن هر حرمی یک تکیه از ماجراهای واقعه عاشورا در ذهنش تداعی می‌شود.

تاریخچه تعزیه در ایران

«عبور آه تا شانه های ماه» با آیتم های متنوع واقعه کربلا و فرهنگ عاشورایی از ساعت ۱۸ پخش خواهد شد. قسمتی از برنامه به داستانک های دفاع مقدس و انطباق آن با واقعه عاشورا اختصاص یافته و در بخش هایی در مورد خاک کربلا با عنوان «منم کربلا» و بررسی تاریخچه تعزیه در ایران پرداخته می شود. در آیتم قاب محرم شخصیت های خوب و بد معرفی و در مسیر ولایت به شروع نهضت امام حسین (ع) و یاران اختصاص می یابد.

مراسم عزاداری و خیمه سوزان ظهر عاشورا در بازار بزرگ تهران به طور مستقیم با استقرار واحد سیار در چهار راه ۱۵ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۳ از ویژه برنامه «کاروان» پخش خواهد شد. همچنین محدودیت های ترافیکی ظهر عاشورا و مراسم های عزاداری از این ویژه برنامه به اطلاع شنوندگان می رسد.

مداحی پیرغلامان حسینی

برنامه «هیأت» از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ با حضور پیرغلامان حسینی در استودیو شبکه رادیویی تهران به صورت زنده به مداحی و نوحه سرایی، خواهد پرداخت. همچنین این برنامه مداحی و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت در مسجد ارک تهران، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، مهدیه تهران، مهدیه امام حسن (ع) و... را پخش می کند.

واکاوی هنر تعزیه

علی اکبر خلعتبری خواننده (آواز ایرانی، شبیه خوان) و پژوهشگر موسیقی، مهمان برنامه «تمام قد» رادیو تهران است و جمعه از ساعت ۲۲:۳۰ به مدت یک ساعت، هنر شبیه خوانی (تعزیه) ایران را واکاوی می کند.

«سوگ سرخ»، «مستند پیرغلامان حسینی»، «سخنرانی دهه محرم»، «تهران در شب»، «صبح تهران» و... از دیگر برنامه هایی هستند که در این ایام از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: