انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
مستند «مردی با جین آبی» که بر اساس زندگی محمود خسروی وفا رییس فدراسیون معلولین و جانبازان ساخته شده است در مرکز آموزش و پژوهش بنیاد تعاون زندانیان رونمایی شد.
به گزارش تابناک فرهنگی، نشست خبری و مراسم رونمایی از مستند «مردی با جین آبی» امروز دوشنبه ۲۷مهر ماه با حضور اهالی رسانه در مرکز آموزش و پژوهش بنیاد تعاون زندانیان برگزار شد.

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، جواد توانا کارگردان و محمود خسروی وفا رییس فدراسیون معلولین و جانبازان که «مردی با جین آبی» بر اساس زندگی او ساخته شده است، چهره هایی بودند که در نشست این اثر حضور داشتند. همچنین چهره هایی چون محمد احسانی مدیر شبکه یک سیما، مجید زین العابدین مدیر شبکه پنج، حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و تعدادی از مستندسازان نیز در مراسم حضور داشتند.

تاجیک در ابتدای نشست با بیان اینکه از هر هفت نفر ایرانی یک نفر جانباز یا معلول است، اظهار کرد: این موضوع ما را بر آن داشت که سراغ تولید «مردی با جین آبی» برویم که از ایده تا تحقیق و تصویربرداری و اتمام تولید ۹ ماه این پروژه به طول انجامید. این مستند بر اساس یکی از قول هایی که داده بودیم و آن هم ساخت تولیدات فاخر بود به تصویر کشیده شد. البته عبارت تولیدات فاخر، تولیداتی با هزینه بالا را تداعی می کند و بهتر است از این نوع کارها به عنوان تولیدات خلاق نام ببریم.

مدیر شبکه مستند همچنین جواد توانا را کارگردانی خلاق و با تولیدات بسیار توصیف کرد و گفت: اتفاقی که در دوره جدید رسانه ملی افتاد این است که جوانان می توانند بیایند و با خلاقیت و دلی کارهایشان را جلو ببرند و آثاری خلاق و ماندگار که بودجه آنها اندازه یک مستند معمولی گزارشی است، خلق کنند.

تاجیک اظهار کرد: جا دارد از دوستان دفتر نشر مقام معظم رهبری تشکر ویژه ای داشته باشم که تلاش بسیاری کردند و اگر حمایت های موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نبود شاید این مستند به سرانجام نمی رسید.

خسروی وفا نیز در سخنانی بیان کرد: من ادبیات و اخلاق خاص خودم را دارم. قبل از اینکه این کار آغاز شود، نمی دانستم اینقدر بزرگ هستم! اکنون هم که در میان سه تن از مدیران شبکه ها نشسته ام این جلسه دومین جلسه سخت زندگی ام است. قبل از این وقتی تنهایی به خواستگاری رفتم این احساس را داشتم. آن زمان شلوار سپاه پایم بود و پیراهن تنم را قرض کرده بودم، ۸۰۰ تومان هم بیشتر پول نداشتم.

تشکر خسروی وفا از سفارش دهندگان مستند

وی از سفارش دهندگان این مستند که بودجه ساخت آن را تأمین کرده اند، قدردانی و تصریح کرد: جا دارد از امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سیما تشکر کنم. من ناخودآگاه و تصادفا در جریان انقلاب و دفاع مقدس قرار گرفتم و راوی این اتفاقات بزرگ شدم. امیدوارم که این فیلم نیز تأثیرگذاری کافی را داشته باشد.

در ادامه توانا ضمن تقدیر و تشکر از مدیر شبکه مستند و دیگر دوستان، در سخنانی گفت: با توجه به اینکه من مستندهای شخصیت نگار یا پرتره ساخته ام، سال گذشته از من دعوت کردند سراغ ساخت این مستند بروم. من هم قول قطعی برای ساخت مستند را به زمانی پس از ملاقات با آقای خسروی وفا موکول کردم. به ویژه که تصور متفاوتی از یک مدیر فدراسیون و برای این کار اکراه داشتم اما در لحظات اول دیدارمان، تحت تاثیر وی قرار گرفتم.

این مستندساز ادامه داد: ساخت فیلم ملزوماتی دارد و کارگردان باید به جنبه های بصری آن فکر کند و اینکه چقدر فضای سینما را می تواند در اثر خود جاری کند. من باید نگاه و روایتی را پیدا می کردم که متناسب با محتوا و شخصیت اصلی باشد و بیننده را با خود همراه کند. بنابراین نگرانی من رسیدن به یک روایت و ساختار درست بود که همه چیز را در خودش داشته باشد. شخصیت خسروی وفا نیز ویژگی هایی دارد که می تواند آنچه جامعه ما نیاز دارد برطرف کند.

وی افزود: من چهار سال درگیر ساخت «حدیث سرو» بودم و در فضای خاصی به سر می بردم اما برخورد با خسروی وفا اتفاق خیلی مثبتی بود. من بعد از آن جلسه به این نتیجه رسیدم می توان مستند جذابی از این شخصیت ساخت اما این محتاج به گذشت زمان بود. به ویژه که خود وی به سختی حاضر شد در پروژه حضور داشته باشد و مدام منتظر بود پروژه کنسل شود.

توانا تصریح کرد: از انسان هایی با این جایگاه و سمت و فعالیت های مختلف انتظار نمی رود چنین ویژگی هایی داشته باشند و برخورد با خسروی وفا تصورات مرا تغییر داد. او همراهی خوبی با پروژه داشت و با اینکه به خاطر ویژگی های جسمی قدری برایشان دشوار بود اما با مَنشی تاثیرگذار به موفقیت فیلم کمک کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه مستند در تلویزیون یادآور شد: گاه با حضور مدیرانی که علاقه شخصی به مستند داشتند اتفاقات خوبی در این عرصه افتاده که ادامه نداشته است. اکثر مدیران تلاش می کنند سمت ستاره ها بروند و با سریال سازی مخاطب جذب کنند. اینگونه به مستند اجحاف شده است اما اکنون می بینیم در هر جشنواره ای هزار فیلم مستند به دبیرخانه می رسد و ضروری است نگرش جدی به مستندسازی شود.

توانا تأکید کرد: به ویژه ضروری است تلویزیون به عنوان مجموعه ای بزرگ و ملی نگاه جدی تری به این موضوع داشته باشد نه اینکه اگر آنتن خالی بود و سریالی نداشتند، به مستند روی بیاورند. در تلویزیون های مطرح دنیا نگاه جدی به مستند وجود دارد و هم پای سریال، مستند می سازند. حتی مواردی را سراغ دارم که شبکه های مطرح بر سر خرید فیلم مستند و پخش آن برای اولین بار با هم رقابت داشته اند.

این مستندساز با تمجید از مدیریت جدید در شبکه مستند، ادامه داد: مدیریت پرانرژی و جوان شبکه مستند تلاش می کنند در این مسیر جلو برود. امیدوارم نگاه حرفه ای در شبکه مستند به این مقوله ادامه داشته باشد به ویژه که مستندسازان روزهای سختی دارند و پتانسیل و پشتوانه آنها تلویزیون است. از سوی دیگر صبوری و همراهی که شبکه مستند برای ساخت این اثر داشت ستودنی است و امیدوارم همیشگی باشد. چرا که قرار نیست مثلا دو ماه بعد از انعقاد قرارداد، ساخت مستند به پایان برسد.

وی افزود: آقای تاجیک از من خواسته بود «مردی با جین آبی» در ۳۵دقیقه ساخته شود اما جذابیت های سوژه باعث شد کار به ۷۵ دقیقه برسد گرچه می توانست طولانی تر از این هم باشد و ما برای حفظ ریتم تند حذفیات زیادی داشتیم.

توانا در پایان با اشاره به همراهی همکارانش در این اثر و تشکر از آنها گفت: امیدوارم روز به روز مستند در رسانه ملی جایگاه خود را پیدا کند و زمان های خوبی برای پخش این آثار در نظر گرفته شود.

در ادامه حاضران به تماشای فیلم «مردی با جین آبی» نشستند و سپس با صرف ناهار مراسم به پایان رسید.

سعید رشتیان رییس هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند، ارد زند رییس و فرزاد توحیدی نایب رییس هیات مدیره انجمن مستند سازان سینمای ایران، معین کریم الدینی، محمود یارمحمدلو، پناه برخدا رضایی، محمد کارت، جواد بزرگمهر، سخا، هادی آفریده، علیرضا حسینی، محمدحسین آیینه، مونا فلاح، ابوالفضل کریمی، حسن نقاشی، مینا مشهدی، محمد جعفری، آذر مهرابی و... از جمله حاضران در این مراسم بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: