انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در شرایط رکود تورمی حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور ممکن نخواهد بود.
حفظ میراث فرهنگی ممکن نیست
به گزارش تابناک  فرهنگی به نقل از ایرنا، سمیع الله مکارم روز سه شنبه در نخستین همایش کاوش های باستانی شناسی کاشان ادامه داد: در این شرایط دانشگاه ها نخواهند توانست ادامه حیات بدهند و آموزش و پرورش هم امکان تربیت نسل آینده را ندارد.
وی همچنین گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی بخصوص خارجی در این شرایط می تواند بخش گردشگری کشور را رونق بخشد.
مکارم افزود: دولت تدبیر و امید در ابتدای کار میراث دار مشکلات و معضلاتی از قبیل رکود تورمی، واردات کالاهای خارجی به میزان درآمد نفت کشور و تورم بالای 40 درصد برغم درآمد 114 میلیارد دلار مواجه بود که این وضعیت منجر به رکود تورمی مزمن برای این دولت شده است.
وی تصریح کرد: ما در کشور 300 تا 400 میلیارد دلار کاهش سرمایه گذاری داریم و هم اکنون برنامه دولت جلوگیری و کاهش تورم است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت یازدهم در دو سال گذشته توانسته است این مسائل را کنترل کند، اما با معضل بسیار حاد رکود تورمی و دپو کالاهای تولید شده در انبارها و کاهش تقاضا برای کالا و خدمات روبروست.
بگفته وی در این شرایط مسائل پساتحریم نیز بوجود آمد که مزید بر علت شد و از طرف دیگر بحران عراق و منطقه و کاهش بازار در این کشور بوجود آمد.
وی ابراز امیدواری کرد: بسته پیشنهادی دولت برای شش ماه آینده بتواند بخشی از این مشکلات را برطرف کند.
وی همچنین افزود: درآمد نفت حتی اگر هم افزایش یابد در سالهای آینده نخواهد توانست ما را از این بحران خارج کند.
مکارم تاکید کرد: تنها مقوله ای که امروز می تواند جایگزین مسائل اقتصادی و کمک کننده باشد، بحث توریست و گردشگری است.
وی همچنین از آمادگی این سازمان برای حفظ خانه های تاریخی با کمک بخش خصوصی خبر داد.
مکارم یادآور شد: 32 هزار بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد که هدایت، نظارت و مرمت و بازسازی آنها با بودجه دولتی امکان پذیر نیست و بخش خصوصی باید در این عرصه وارد شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: آثار و ابینه های تاریخی تجدید پذیر نیستند و اگر از بین بروند دیگر بوجود نخواهند آمد.
نخستین همایش ملی کاوشهای باستان شناسی منطقه کاشان با حضور کارشناسان محققان در دانشگاه کاشان برگزار شد.
در این همایش 20 مقاله در قالب سخنرانی و پوستر در مباحث آثار تاریخی پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی پرداخته می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: