انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب به ما اجازه ندادند از گروه‌های موسیقی برای اجرای زنده استفاده کنیم.
مجید حسینی گفت:‌ مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب به ما اجازه ندادند از گروه‌های موسیقی برای اجرای زنده استفاده کنیم.

به گزارش تسنیم، نشست خبری فرهنگسرای کتاب برای حضور در بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب صبح امروز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست سید مجید حسینی، رئیس شورای سیاست گذاری و حامد طراحی رئیس فرهنگسرای کتاب حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حسینی درباره سیاست‌های تازه‌ی شهرداری تهران در حوزه کتاب گفت: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم بر سیاست‌های جدید در بحث کتاب گرفته که نخستین کار ما در این حوزه فرهنگسرای کتاب است.

وی ادامه داد:‌ سیاست‌های کتاب در کل کشور و البته شهرداری تهران آسیب‌هایی دارد که باید آسیب‌شناسی و اصلاح شود. در کشور ما تمرکز بر بالابردن تولید و افزایش ناشران است. ما به مردم بن می‌دهیم و گمان می‌کنیم اینگونه می‌شود آمار مطالعه در کشور را بالا برد.

حسینی تصریح کرد: امروز معدل کتاب 3000 جلد است که این آمار با احتساب کتاب‌های آموزشی است که بدون محاسبه کتاب‌های آموزشی این آمار به 700 جلد می‌رسد. این آمار اسفناک است. این در حالی است که آمار ناشران ما بسیار بالا است و حدود 10 هزار ناشر داریم. تعداد ناشران ما 3 برابر کتاب‌فروشی‌هاست و این واقعا خنده‌دار است. با چنین سیاست‌هایی باید منتظر فاجعه‌ای در بخش مکتوب باشیم.

وی ادامه داد: باید سیاست‌های عمومی کشور در حوزه نشر مورد بررسی قرار گیرد. سیاست‌های حمایت از تولید باید به سیاست‌های حمایت از مصرف تبدیل شود. اگر قرار است حمایتی صورت گیرد باید از مردم که مصرف کننده هستند، حمایت کنیم. بخش کتاب را باید به بخش خصوصی سپرد و به سمت خصوصی‌سازی پیش برویم. اکنون انبار ناشران دولتی پر از کتاب‌های نخوانده شده است.

حسینی با اشاره به کمبرود مسئله تبلیغات در عرصه نشر گفت: در کشوری چون امریکا 80 درصد هزینه تولید هر کتاب صرف تبلیغت می‌شود. در مقابل در کشور ما تبلیغات برای هر کتاب در پایین‌ترین سطحش قرار دارد. کتاب باید در سیاست‌ةای تبلیغی کشور جای داشته باشد. بحث توضیع کتاب در کشور ما اسفناک است.

وی تاکید کرد: مصرف، ترویج و توزیع اگر به درستی انجام شوند به تولید خوب منجر می‌شود. ما در شهرداری تهران سیاست‌هایمان مبتنی بر برعکس کردن شیپور سیاست‌های کنونی است. فرهنگسرای کتاب نیز برهمین اساس کار می‌کند و فعالیتش مبتنی بر مصرف و ترویج است.

حسینی درباره بهره بردن از برنامه‌های هنری برای تبلیغ غیرمستقیم کتاب گفت: ما از هنرهای دیگر مانند سینما، موسیقی و تئاتر بهره برده‌ایم و برنامه‌های بسیاری در این زمینه و با موضوع کتاب داریم.

وی درباره عدم حضور ساز در بخش‌های موسیقی و پرسشی در این زمینه اظهار کرد: این که از گروه‌های سازی استفاده نکرده‌ایم به این دلیل است که مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب به ما اجازه ندادند در غرفه موسیقی زنده داشته باشیم. به هیچ وجه نبود گروه‌های سازی در برنامه‌هایمان به دلیل منع موسیقی در فرهنگسراها نیست.

در بخش دیگری از این نشست حامد طراحی توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف و برنامه‌های فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه کتاب را ارائه داد.

فرهنگسرای کتاب در بیست‌وششمین دوره نمایشگاه کتاب غرفه‌ای اختصاصی دارد و با برنامه‌های متنوع از علاقه‌مندان میزبانی می‌کند. برنامه‌هایی چون کتابخوانی هنرمندان، برنامه‌های ادبی، اجرای خنیاگران مذهبی ایران، حضور استادان قصه‌گویی و اجرای تئاتر‌های مختلف از برنامه‌های فرهنگسرای کتاب است.

غرفه فرهنگسرای کتاب در مصلی حضرت امام خمینی(ره)، ضلع شرقی، بلوار امام رضا(ع)، نبش خیابان هفتم قرار دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: