انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
-مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد با بیان اینکه انتصاب برخی افراد در پست های مدیریتی دانشگاه طی دولت دهم بر مبنای شایسته سالاری نبود، گفت: این روند به گونه ای بود که حتی گاهی فردی که از جامعه دانشگاهی کشور نبود، مدیریت یک واحد بزرگ علمی کشور را بر عهده می گرفت.
به گزارش تابناک  فرهنگی ؛ احمد دانیالی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی که هم اکنون به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان شناخته می شود در سال 1361 بر اساس نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شد.
وی گفت: هنگامی که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح دانشگاه آزاد اسلامی را بیان کرد؛ کمتر فردی فکر می کرد که این ایده روزی تبدیل به بزرگترین دانشگاه جهان شود.
وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی به سبب گستردگی وسعت دید همیشه مواردی را مطرح می کردند که شاید برای دیگران آن موضوعات در آن مقطع زمانی مهم تلقی نمی شد.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بسیاری از افراد در آن مقطع زمانی که جنگ تحمیلی نیز ادامه داشت؛ ایده تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی را یک امری محال می دانستند.
وی یادآور شد: آیت الله هاشمی رفسنجانی بر این باور بودند که باید همزمان با جنگ مراکز علمی کشور را نیز فعال کرد چرا که بعد از جنگ نیاز به بازسازی کشور خواهیم داشت.
دانیالی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در یک واحد کوچک واقع در خیابان اسکندری تهران آغاز به کار کرد اما هم اکنون فضای آموزشی دانشگاه بالغ بر 14 میلیون متر مربع است.
وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد 29 هزار نفر عضو هیات علمی دارد، تصریح کرد: هم اکنون بیش از 70 هزار هیات علمی در این دانشگاه تدریس می کنند که 40 هزار نفر آن از اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی هستند.
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد تاکید کرد: هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی 390 واحد مرکز آموزشی در سرتاسر کشور دارد؛ به گونه ای که در برخی از مناطقی که شاید دبیرستان نداشته باشد؛ واحدی از این مجموعه در آنجا تاسیس شده است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه آیت الله هاشمی رفسنجانی هم اکنون هم پیگیر مسائل دانشگاه آزاد اسلامی هستند تا به امید خدا این مرکز علمی را به سرمنزل اصلی برسانند.

** دولت تدبیر و امید دانشگاه را به ریل اصلی بازگرداند
دانیالی در ادامه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مقطعی پیگیر ساختمان سازی، خرید امکانات و افزایش مسائل کیفی بود که خوشبختانه در دوران عبدالله جاسبی به این مهم دست یافت.
وی افزود: متاسفانه در مقطعی نیز دانشگاه آزاد اسلامی به سمت و سویی رفت که شرایط سیاسی بر آن حاکم شد و دانشگاه از اهداف اصلی خویش دور شد.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هر چند که دانشگاه در این مقطع زمانی صدمات زیادی دید اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این رویه متوقف شد و دانشگاه را به ریل اصلی بازگرداند.
وی خاطرنشان کرد: حضور حمید میرزاده به عنوان رییس دانشگاه نیز در این امر تاثیرگذار بود چرا که وی از ابتدای انقلاب در سمت های مهم دولتی مشغول به کار بودند و سال های طولانی نیز به عنوان دبیر کل هیات موسس در این مرکز علمی حضور داشتند.
دانیالی تصریح کرد: طی دو سال گذشته دانشگاه به سمت رشد کیفی رفت و همچنین سعی شد تا از لحاظ کمی نیز عقب افتادگی از اهداف اصلی را جبران کند.

** یک میلیون 700 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد
وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال گذشته توانسته در مقاطع ارشد اقدامات ارزشمندی انجام داده و هم اکنون یک میلیون 700 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد گفت: بیش از نیمی از بار آموزش عالی را این دانشگاه به دوش می کشد به گونه ای که 40 درصد دانشجویان رشته های پزشکی در این دانشگاه هستند.
وی افزود: همچنین یکی دیگر از اقدامات ارزشمند دانشگاه طی چند سال گذشته طرح انتقال بود که در امر نقل و انتقال دانشجویان بسیار تاثیرگذار بود.
دانیالی ادامه داد: در سال گذشته 25 هزار دانشجو با ثبت نام در سامانه یادشده اقدام به نقل و انتقال کردند.
وی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند دانشگاه طی دو سال گذشته مبحث زیرساخت های دانشگاه بوده است به گونه ای که دانشگاه ها را از لحاظ شرایط بررسی و با یکدیگر اقدام کردیم تا از هیات های علمی و امکانات همدیگر حداکثر بهره را ببرند.
وی تصریح کرد: مباحث صرفه جویی و کیفی سازی که رهبر معظم انقلاب به این مقوله ها تاکید داشتند، از اهداف اصلی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است.

** دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم است
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: تمرکززدایی از جمله دیگر سیاست های این دانشگاه بوده و بر همین اساس نیز مسوولیت دانشگاه های استان های کشور را به روسای مراکز سپرده شده است.
وی با بیان اینکه طرح ساها نیز از جمله اقدامات ارزشمند دانشگاه است، اظهار داشت: آزمایشگاه های زیادی در واحدهای مرکز علمی وجود داشت و بر اساس این طرح تمامی این آزمایشگاه ها تجمیع شد.
دانیالی گفت: طرح ساها سبب شده تا علاوه بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سایر دانشجویان کشور و افرادی که نیاز به مرکزهای آزمایشگاهی برای تحقیقات علمی دارند؛ از این مزیت بهره مند شوند.
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: رییس دانشگاه معتقد است که تمامی لوازم این مرکز علمی، ملی بوده و باید در اختیار تمامی آحاد جامعه قرار گیرد.
وی ادامه داد: بر همین اساس هر کدام از شهروندان که تمایل به کارهای علمی و پژوهشی دارند می توانند در سامانه این دانشگاه در بخش 'شفا' ثبت نام کنند و از امکانات آزمایشگاهی دانشگاه بهره مند شوند.
وی یادآور شد: همچنین دانشگاه مرکزی را با عنوان پارک های فناوری در تمامی استان های کشور ایجاد کرده که علاوه بر دانشجویان، پژوهشگران نیز بتوانند از امکانات این فضاهای علمی بهره مند شوند.

** کاستن تامین بودجه از شهریه های دانشجویی
دانیالی اظهار داشت: بودجه عملیاتی دانشگاه در گذشته وابسته به شهریه های دانشجویی بود اما طی دو سال گذشته طرح جدیدی ایجاد شد تا بخشی از هزینه ها جدا از شهریه های دانشجویان تامین شود.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بر همین اساس در سال نخست این طرح 12 درصد بودجه از اقدامات پژوهشی و دانش بنیان تامین شد.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد بودجه ای دولتی ندارد، افزود: مصمم به کاستن تامین بودجه دانشگاه از شهریه های دانشجویی هستیم و این روند را ادامه خواهیم داد تا بار سنگین مالی بیشتری بر دوش دانشجویان نباشد.
وی با اشاره به افزایش شهریه 15 درصدی این دانشگاه نیز یادآور شد: هم اکنون قیمت تمام شده میانگین هر دانشجو در دانشگاه آزاد 2 میلیون و 800 هزار تومان است این در حالی است که در سرانه بودجه دانشگاه های دولتی این رقم به 3 تا 4 برابر دانشگاه می رسد.
دانیالی ادامه داد: هم اکنون یک مدرسه غیرانتفاعی برای اداره خویش از دانش آموزان بیش از 7 میلیون تومان پول دریافت می کند اما دانشگاه آزاد با این شهریه اندک سعی در اداره مراکز علمی خویش دارد.

** دانشگاه آزاد مصمم به توسعه عدالت آموزشی
وی اظهار داشت: همچنین طی دوسال گذشته بودجه پژوهشی دانشگاه 10 درصد افزایش یافت و نیز سعی شده در تحصیلات تکمیلی توسعه عدالت آموزشی نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی گفت: در گذشته 70 درصد تحصیلات تکمیلی در تهران و مراکز استان متمرکز بود اما طی دو سال اخیر سعی شده بیش از 50 درصد را به شهرستان های مختلف کشور بدهند.
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد افزود: بسیاری از خانواده ها تمایل دارند تا فرزندانشان در نزدیکی خودشان ادامه تحصیل دهند و بر همین اساس نیز دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده تا با تمرکززدایی، توسعه یک عدالت آموزشی را در سرتاسر کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال گذشته 5 هزار نفر برای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کردند که بخش عمده ای از آنان نیز جذب شدند تا بتوانند در شهرستان های کوچکتر مقاطع تحصیلات تکمیلی را راه اندازی کنند.

** اهتمام جدی به شایسته سالاری و کیفی سازی
دانیالی اظهار داشت: 70 درصد جامعه ایثارگران در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند به گونه ای که بیش از 140 هزار دانشجوی ایثارگر در این دانشگاه حضور دارند که مایه مباهات مسوولان این دانشگاه است.
وی گفت: همچنین طرحی با عنوان ماندگار فرهنگی در این دانشگاه در حال انجام است که بر اساس آن نام تمامی شهدای جنگ تحمیلی بر روی دیواری درج خواهد شد.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طرح ماندگار فرهنگی تا پایان امسال در یکی از مراکز دانشگاه آزاد اسلامی پرده برداری و رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: شایسته سالاری و کیفی سازی دو مقوله عمده و مهمی است که طی دو سال گذشته اهتمام و تاکید جدی رییس دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچون دوران بازسازی و سازندگی است و وی همچنان با عزمی راسخ سعی در بهبود و ارتقای شرایط دانشگاه دارد.
دانیالی تاکید کرد: همچنین حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در این راستا همیشه یار و یاور دانشگاه آزاد اسلامی بوده و سعی می شود این مرکز علمی روز به روز به سمت پیشرفت و ارتقای علمی گام بردارد.
وی با اشاره به اهتمام جدی مسوولان دانشگاه برای افزایش جایگاه علمی در دنیا در ادامه اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون 50 هزار مقاله چاپ شده در ISI را داشته است.

** روند انتخاب روسای مراکز
وی در ادامه با اشاره به چگونگی انتصابات روسای دانشگاه آزاد اظهار کرد: روند انتخاب روسای دانشگاه ها بدین صورت است که آنان به عنوان سرپرست انتخاب می شوند و پس از 6 ماه فعالیت و ارزشیابی اقدامات آنان در هیات امنای استان رای گیری می شود.
دانیالی گفت: این بدین معناست که علاوه بر اینکه رییس دانشگاه آزاد اسلامی فردی را برای یکی از مراکز انتخاب می کند؛ باید هیات امنای استانی نیز حتما به آن فرد رای بدهند.
وی تصریح کرد: تعداد اعضای این هیات امنا در استان های کشور متغیر بوده و متشکل از نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، وزیر بهداشت و غیره است.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: انتخاب رؤسای واحدها، معاونان و روسای دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی منطبق بر تخصص ها صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه تلاش می شود از افرادی که هم در حوزه مدیریتی دارای شایستگی هستند و هم در رشته خود تخصص دارند استفاده شود، گفت: روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هم مانند همه دانشگاه های کشور می توانند با تخصص های مختلف، به عنوان رییس واحد انتخاب شوند.
دانیالی خاطرنشان کرد: مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بر روسای مراکز در پی افرادی است که دیدگاه سیاسی خاص نداشته باشند و فراجناحی عمل کنند.

** 65 درصد آرای شورای داوری تبرئه و تذکر بوده است
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: همچنین برای نخستین بار شورایی با عنوان داوری طی دو سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است که متشکل از 9 نفر از مسئولان دانشگاه هستند.
وی گفت: اگر پرونده ای در مورد یک رییس دانشگاه از مراجع نظارتی همچون حسابرسی، بازرسی، حراست، گزینش و غیره ارجاع شود و رییس دانشگاه آزاد اسلامی قانع نشود پرونده به شورای داوری ارجاع داده می شود.
دانیالی افزود: پروسه در شورای داوری بدین گونه است که فردی اگر تخلفی در مورد آن مطرح شده، با مطالعه پرونده ادله خویش را بیان می کند و در نهایت آن 9 نفر رای می دهند.
وی خاطرنشان کرد: اعضای این شورای متشکل از بنده، مدیر کل حقوقی دانشگاه، رییس مرکز حوزه ریاست دانشگاه، معاون پارلمانی دانشگاه، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، نماینده رییس دانشگاه، مراجع استعلام همچون حراست، بازرسی، گزینش و غیره است.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: تاکنون موارد زیادی در این شورا مطرح شده که با دفاع افراد بیش از 65 درصد آرا به تبرئه و یا تذکر شفاهی و کتبی منجر شده است.

** روند انتصاب معاونان روسای مراکز
وی در ادامه با تاکید بر رعایت مقررات در انتصاب افراد توسط روسای واحدهای استانی گفت: انتصاب روسای واحدها بدون طی ضوابط اداری معاونانی خلاف مقررات است.
دانیالی بیان کرد: روسای واحدهای مراکز استان با دلایل اضطراری نیز نمی توانند اقدام به انتخاب و انتصاب روسای واحدهای خود بدون رعایت بخشنامه انتصابات و استعلام از مراجع ذی صلاح کنند مگر اینکه از کمیته انتصابات استان مجوز داشته باشند.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون چنین خلاف مقرراتی صورت نگرفته و روسای مراکز پروسه قانونی را برای انتخاب معاونانشان طی کرده اند.

** صیانت از مدیران به عنوان سرمایه های انسانی
وی گفت: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و مدیریت دانشگاه تاکید فراوانی نسبت به حفظ و صیانت از مدیران دانشگاه به عنوان سرمایه های انسانی این مرکز علمی دارند.
دانیالی افزود: دانشگاه بودجه دولتی نداشته و از همین شهریه های دانشجویی توانسته است این مدیران را تربیت کند و به هر میزانی که این افراد با تجربه تر می شوند در روند شایسته سالاری دانشگاه موثر هستند.
وی ادامه داد: نباید بر هر موضوعی که مطرح می شود این سرمایه های انسانی دانشگاه را از دست بدهیم چرا که به نفع دانشگاه آزاد اسلامی نیست که این تجربیات مدیریتی آنان در طی سالیان گذشته به راحتی از دست برود.

** مخالفت سیاسی سبب عزل مدیران نمی شود
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی به دفعات تاکید بر حفظ و نگهداری مدیران دانشگاه آزاد اسلامی داشته اند و فرموده اند که دانشگاه محل سیاسی نیست و نباید با انگیزه های سیاسی و جناحی مدیران را عزل و نصب کنیم.
وی تصریح کرد: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باورند که اگر افرادی مخالف وی نیز هستند باید در دانشگاه بمانند مگر اینکه این افراد مخالف سیستم و روند پیشرفت دانشگاه باشند.
وی در ادامه یادآورشد: سعی داریم بزرگ بینی آیت الله هاشمی را در دانشگاه گسترش دهیم و با کوته نگری از بین نبریم.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: بر همین اساس افرادی که برای تصدی مدیریتی دانشگاه معرفی می شوند، بررسی آنان جدا از بینش و تفکر سیاسی صورت می پذیرد.
وی با بیان اینکه در بررسی سوابق روسای دانشگاه ها ملاک عملکرد افراد است، گفت: در بررسی ها سعی می شود تا به این نتیجه برسیم که اگر تخلفی صورت گرفته باشد، اداری بوده و یا سوء استفاده مالی و یا متضاد با اساسنامه دانشگاه انجام شده است.
دانیالی افزود: اگر پس از بررسی ها به این نتیجه برسیم که تخلف فرد سوء استفاده بوده و سبب ضرر و زیان های مالی و حتی اعتباری شده با آنان برخورد می شود.
وی ادامه داد: اما اگر فردی تخلف آیین نامه ای داشته و ضرر و زیانی به دانشگاه آزاد اسلامی وارد نکرده است، آنان تذکر و تبرئه شده اند.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: روسای متخلف در دانشگاه آزاد اسلامی انگشت شمار بوده اند و آنان را معرفی به مراجع قضایی کرده ایم.

** برخورد با رییس که مدرک فروشی می کرد
وی اظهار داشت: به طور مثال در گذشته واحدی داشتیم که رییس آن اقدام به فروش مدارک جعلی دانشگاهی می کرد که پس از آشکار شدن امر بلافاصله با فرد متخلف برخورد جدی صورت گرفته است.
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تخلفات روسای دانشگاه ها که سبب برخورد قضایی شده در حدود 4 یا 5 نفر بوده اند.
وی افزود: امسال هم چند نفر پرونده تخلفاتی دارند که در حال بررسی صحت و سقم آن هستیم.
دانیالی ادامه داد: در طی سال گذشته نیز 2 نفر از روسای واحد دانشگاهی پس از طی مراحل اداری و بررسی مستندات برکنار شدند.
وی در خصوص دلیل برکناری این دو رییس واحد، اظهار داشت: در زمان ریاست این افراد، قراردادهای خارج از عرف اداری و قانونی با نهادهایی برای جذب دانشجو منعقد شده بود که عملا مقررات دانشگاه رعایت نشده و صرفه و صلاح دانشگاه نیز مورد رعایت قرار نگرفته بود.
مشاور رییس دانشگاه آزاد گفت: این قرارداد در یک دوره توسط رییس واحد منعقد و در دوره رییس واحد بعدی استمرار یافته بود و مسوول بعدی نیز نه تنها این قرار داد را به عنوان تخلف گزارش و آن را فسخ نکرده بلکه آن را ادامه داده بود.

** روایتی از عدم شایسته سالاری در دوران دانشجو
وی در ادامه با اشاره به دوران مدیریت دولت دهم اظهار داشت: در آن مقطع زمانی شورای انتصابات دانشگاه کمتر برگزار می شد و این در حالی است که طی دو سال گذشته جلسات این شورا به طور مداوم و بی وقفه برگزار می شود.
دانیالی گفت: پرونده هایی را که از دوران دولت دهم بررسی کرده ام به این نتیجه رسیده ام که شورای انتصابات به طور جدی برگزار نمی شد و احکام برخی از مدیران و روسا بدون رای گیری در این شورا صادر می شد.
وی افزود: در برخی مواقع شاهد بودیم که به صورت سطحی و با یک نامه افراد را منصوب می کردند هر چند که این امر بدان معنا نیست که تمامی مدیران و روسای دانشگاه آزاد در آن مقطع شایسته و لایق نبودند.
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هم اکنون شایسته سالاری در انتصاب افراد نقش مهمی دارد و شورای دانشگاه در این میان نقش اصلی را ایفا می کند.
وی خاطرنشان کرد: روند مدیریتی دانشگاه در دولت دهم سبب شد افرادی در جاهایی منصوب شوند که واقعا شایستگی نداشتند و گاهی حتی آنان، فرد دانشگاهی نبودند و واحد بزرگ علمی را بر عهده گرفته بود.
دانیالی اظهار داشت: اینگونه انتصابات بدون در نظر گرفتن شایستگی افراد سبب شده بود تا هیات های علمی دانشگاه ها با آن افراد همکاری نداشته باشند.
مشاور رییس دانشگاه آزاد گفت: متاسفانه این افراد دغدغه دانشگاه را نداشتند هر چند که برخی نیز بودند که حکم اجباری به آنان داده می شد و آنان مطیع قانون بودند.
وی افزود: متاسفانه در آن مقطع مباحث سیاسی یک خط و جناح خاص حاکم بر دانشگاه شد و این برای دانشگاه ضرر داشت.
دانیالی ادامه داد: جریان فراجناحی که مورد تاکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بود در آن دوران بدان عمل نشد و افراد با دیدگاه های خاص سیاسی و خط فکری خاص به دانشگاه آمدند.
مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه در آن مقطع زمانی از مسیر اصلی خویش دور شد و به سمتی رفت که علاوه بر ضررهای مادی، سبب آسیب های معنوی نیز شد.
وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته سعی در ساماندهی آن وضعیت داشتیم که خوشبختانه افرادی که دانشگاهی نبوده و با ناحق به این محیط آمده بودند، از دانشگاه خارج شدند.
وی اظهار داشت: برخی هم بودند که در آن زمان منصوب شده بودند اما به سبب شایستگی هایی که داشتند تصمیم به ادامه کار آنان گرفته شد.
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سعی کردیم که در این دوران نگاهمان این نباشد که چه کسانی در دوره های گذشته حضور داشتند تا آنان را حذف کنیم بلکه اصل بر شایسته سالاری بوده و خواهد بود.
وی افزود: این عمل در راستای نظر اعتدال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده و سعی داریم در همین مسیر نیز ادامه کار دهیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: