انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴
مدیر شبکه کودک و نوجوان گفت:طبیعتا عروسک‌های محبوبی که تا به حال در صدا و سیما حضور داشتند، جزو سرمایه‌های اجتماعی تلویزیون هستند و ما نیز موظفیم از این سرمایه اجتماعی به نحو احسن استفاده کنیم.
عروسک های تلویزیون باید به روز شوند

به گزارش تابناک فرهنگی ،«محمد سرشار» مدیر شبکه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره رویکرد شبکه کودک و نوجوان به گرایش برنامه‌هایی نظیر نیمرخ و ...گفت: نکته مهمی که در حوزه مدیریت رسانه وجود دارد، شناخت گرایش‌های مخاطب است. به دلیل تغییرات محیطی اساسی که به خاطر پیشرفت فناوری و علم در جهان وجود دارد، رفتارهای مخاطب نیز به سرعت تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: بنا بر همین موضوع میزان استفاده از رسانه‌ای چون تلویزیون در 10 سال گذشته به شدت تغییر کرده است چراکه رسانه‌های جدید جای آن را گرفته اند و این مسئله در حوزه همه رفتارهای فرهنگی قابل بررسی است.

وی افزود: برنامه‌هایی مثل نیمرخ به این دلیل که حاصل گرایش‌های آن دهه و آن نسل بوده، در زمان خود موفق بوده است و ممکن است تولید عینی از آن برنامه برای نسل فعلی با استقبال مواجه نشود. در این میان نکته مهم این است که اصولی که باعث ساخت برنامه‌های موفق است را شناسایی کرده و آن را در برنامه‌های جدید خود اعمال کنیم.

سرشار با اشاره به نکته‌هایی که در رسانه منجر به موفقیت خواهد شد، بیان داشت: اگر چهار عنصر شناخت گرایش‌های مخاطب، شناخت نیازهای مخاطب،تسلط بر قالب‌های برنامه سازی،ترکیب هنر و فناوری با یکدیگر ترکیب شوند، می‌توانید در حوزه رسانه فعالیت‌های موفق آمیزی را کسب کنید.

وی در خصوص حضور عروسک‌های معروفی چون کلاه قرمزی، سنجد، چرا و ... در شبکه کودک و نوجوان نیز بیان داشت: گاهی اوقات ساختار برخی از عروسک‌ها به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید فناوری را نیز با آن تلفیق کنید و عروسک‌های قوی تری را بسازید و گاهی اوقات نیز به طراحی جدیدی برای ساخت آنها احتیاج دارید. طبیعتا عروسک‌های محبوبی که تا به حال در صدا و سیما حضور داشتند، جزو سرمایه‌های اجتماعی تلویزیون هستند و ما نیز به عنوان شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان موظفیم تا از این سرمایه اجتماعی مراقبت کرده و از آنها به نحو احسن استفاده کنیم.

سرشار ادامه داد: به طور کلی تماشای برنامه‌های عروسکی آنهم برای رده سنی خردسال بسیار محبوب است اما در رده سنی کودک میزان اقبال به این برنامه‌ها کاهش پیدا کرده است. در این میان شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان به تولید این دست برنامه‌ها نیاز دارد.

مدیر شبکه کودک و نوجوان در ادامه صحبت‌های خود گفت: معتقدم عروسک‌ها می‌بایست بر اساس اقتضای روز تولید شوند، بدین گونه که در زمینه ساخت از شیوه‌های نوین عروسک‌سازی در دنیا کمک گرفته و با استفاده از حرکات هیدرولیکی به تولید عروسک‌ها برسیم. منظورم این است که شاید برخی از مخاطبان در این رده سنی عروسک‌هایی که تولید آنها به سی سال پیش برمی‌گردد را دوست نداشته باشند و با آنها ارتباط خوبی برقرار نکنند.

وی درباره رویکرد شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان نسبت به حضور عمو و خاله‌های رسانه ملی نیز بیان داشت: یکی از قالب‌های محبوب برای رده سنی خردسال و کودک، برنامه‌های مجری محور است که معتقدم می‌بایست از این موضوع هم به اندازه مناسب و درست استفاده کرد و همانطور که اگر نمک غذا زیاد و کم شود، طعم غذا را تغییر می‌دهد، استفاده از برنامه‌های مجری محور نیز اگر به صورت زیاد و کم باشد باعث بر هم خوردن این ترکیب خواهد شد.

سرشار در ادامه در پاسخ به اینکه آیا از مجریان چهره برنامه‌های کودک و نوجوان نیز استفاده خواهید کرد،بیان داشت: استفاده از مجریان جزو دستور کار شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان است البته به اندازه مناسب. در مورد مجریان چهره نیز اجازه بدهید تا در فرصتی دیگر به این سوال شما پاسخ دهم. طبیعتا این مجریان باید افرادی باشند که با رویکرد تربیت محوری شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان همسویی داشته و بتوانند پیش برنده دغدغه‌های تربیتی خانواده‌ها باشند.

وی درباره اینکه به موفقیت این شبکه تلویزیونی امید دارید، نیز گفت: در این مدت چند ماهه یکی از فعالیت‌های مهمی که به آن پرداختیم، پایش محیطی شبکه پویا در سه سال گذشته بود،بدین ترتیب که مجموع نظراتی که همه روزه از طریق مخاطبان برای ما ارسال می‌شود، دغدغه‌های تربیتی والدین و مربیان تربیتی و ایده پردازی‌هایی که در این زمینه انجام شده است همه و همه به ما کمک کرده تا تصویری کامل از نقاط ضعف و قوت شبکه پویا در دست داشته باشیم و بنای این شبکه را بر اساس شناخت از این قوت‌ها و درس گرفتن از ضعف‌هایش بگذاریم و امید داریم تا شبکه کودک و نوجوان به نسبت شبکه پویا در دوره قبلی با اقبال بهتری مواجه شود.

سرشار در پایان نیز گفت: بر اساس برنامه سال 94 قرار بر این است که تا پایان سال جاری گروه های کودک و نوجوانی که در سایر شبکه‌ها فعالیت داشتند، کماکان فعالیت خود را ادامه دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: