انتشار: ۱۴:۴۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
سیاست‌های جدید مبتنی بر، برعکس کردن شیپور سیاست‌ها و نواختن به طرز صحیح در آن است و می‌خواهیم مردم را علاقه‌مند به کتاب کنیم.
رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگسرای کتاب با اشاره به تغییر سیاست‌های سازمان فرهنگی هنری در قبال کتاب گفت: سیاست‌های جدید مبتنی بر، برعکس کردن شیپور سیاست‌ها و نواختن به طرز صحیح در آن است و می‌خواهیم مردم را علاقه‌مند به کتاب کنیم.

به گزارش فارس نشست خبری ششمین فرهنگسرای کتاب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پیش از ظهر امروز با حضور سیدمجید حسینی رئیس شورای سیاست‌گذاری این فرهنگسرا و مدیرعامل موسسه نشر شهر، محمدی عضو شورای سیاست‌گذاری و مدیرکل روابط عمومی سازمان و طراحی مدیر امور کتابخانه‌های سازمان و رئیس فرهنگسرای کتاب در سازمان فرهنگی هنری شهر تهران برگزار شد.

*سیاست‌های سازمان در قبال کتاب تغییر پیدا کرده است


مجید حسینی ضمن تشریح برنامه‌های فرهنگسرای کتاب گفت: با اتفاقات جدیدی که طی یک ماه گذشته در سازمان فرهنگی هنری روی داد و ریاست سازمان تغییر کرد، رئیس جدید سازمان تصمیم گرفتند که با سیاست جدیدی بحث کتاب را پیگیری کنیم.

وی افزود: سیاست‌های کتاب در کل کشور و در شهرداری تهران دچار آسیب‌هایی است که ما فکر می‌کنیم باید این سیاست‌ها بازنگری و اصلاح شود. ما در کشور سیاست‌های خود را روی تولید متمرکز کرده‌ایم اما آمارها نشان می‌دهد که هر قدر روی تولید تمرکز کرد‌ه‌ایم میزان مصرف با افت روبه‌رو بوده که میانگین 3 هزار جلد کتاب با احتساب ناشران دانشگاهی آمار اسفناکی است و این در حالی است که معدل ناشران عمومی در این بین 700 نسخه است.  ما امروز بیش از 10 هزار ناشر در کشور داریم این در حالی است که حجم ناشران به اندازه ناشران کشورهایی چون آمریکا و فرانسه رسیده است. در حالی که تعداد کتابفروشی‌ها یک سوم ناشران است و این به معنای دمیدن در شیپور از «سر به ته» به صورت برعکس است،‌ که با این سیاست باید منتظر یک فاجعه باشیم.

رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگسرای کتاب افزود: نباید فراموش کنیم که با فرهنگ شفاهی نمی‌توانیم فرهنگ مکتوب را جلو ببریم و باید در سیاست‌های حوزه کتاب یک بازنگری شود. باید سیاست‌های حمایت از تولید تبدیل به حمایت از مصرف شود و مردم بیشتر کتاب بخرند. از ابتدای انقلاب بیش از 46 میلیارد جلد کتاب تولید شده است ولی این کتاب‌ها کجاست؟ در همین چند سال اخیر شهرداری تهران نزدیک به 8 میلیون جلد کتاب به مدارس اهدا کرده است. که با توجه به آمار دانش‌آموزان باید هر کدام از دانش‌آموزان 8 جلد کتاب داشته باشند در حالی که این رقم 5 جلد است و باقی این کتاب‌ها کجاست و باید بر این کتاب‌هایی که آموزش و پرورش به مدارس داده است را نیز افزود.

*ناشران دولتی و کتاب‌های مردم نخوان


این ناشر دولتی با اشاره به ناشران دولتی گفت: انبارهای ناشران دولتی خالی از کتاب‌های مردم نخوان و مردم نخر است، ما در سیاست‌گذاری حوزه کتاب نه کتاب خوب را ترویج کردیم و نه خوب آن را توزیع بلکه فقط تولید کرده‌ایم. اگر نسبت سیاست‌های تولید به تبلیغ در آمریکا را بررسی کنیم می‌بینیم که 20 به 80 است در حالی که در کشور ما کسی برای تبلیغ کتاب پول نمی‌دهد.

حسینی گفت: ما امروز در تهران مناطقی با تراکم بیش از یک میلیون شهروند داریم اما برای این تعداد کتابفروشی مناسبی وجود ندارد. در این تغییر سیاست‌ها باید تاکید بر مصرف باشد و مردم احساس کنند با کتاب شأن اجتماعی پیدا می‌کنند و کتاب باید در سیاست‌های تبلیغی کشور قرار گیرد. معدل 500 جلد کتاب خنده‌دار است و در سیاست‌های حوزه کتاب باید به عرضه توجه کرد و آن را نظم بخشید. اگر سیاست‌های حوزه کتاب اصلاح شود نیازی به سوبسید و نمایشگاه کتاب نیست.

*سوق دادن مردم به کتاب با چهره‌های هنری


رئیس فرهنگسرای کتاب با اشاره به برنامه‌های فرهنگسرای کتاب، گفت: سیاست‌های جدید سازمان مبتنی بر، برعکس کردن شیپور سیاست‌ها و نواختن به طرز صحیح در آن است  و می‌خواهیم مردم را علاقمند به کتاب کنیم. فرهنگسرای کتاب امسال مبتنی بر تبلیغ است و دنبال گزارش کار نرفتیم بلکه می‌خواهیم مردم را به سمت کتاب سوق دهیم. امسال بخشی از فعالیت‌های ما در نمایشگاه کتاب اصطلاحا بر خط است و شخصیت‌های مهم هنری و ادبی برای معرفی و خواندن کتاب می‌آیند. برنامه‌های موسیقی روزانه، تئاترهای مبتنی بر متون ادبی به منظور ترویج کتاب و ... از جمله برنامه‌های فرهنگسرای کتاب است. با توجه به شعار شهرداری تهران تحت عنوان آسمان آبی، زمین پاک محتوای برنامه‌های فرهنگسرای کتاب حول محور محیط زیست خواهد بود.

حسینی گفت: برای کتاب‌هایی که در غرفه فرهنگسرای کتاب ارائه خواهد شد، تخفیف 40 تا 50 درصدی در نظر گرفته شده، همچنین غرفه‌ای تحت عنوان «حجره»، که تمامی محصولات فرهنگی تولید شده را ارائه می‌کند با 20 درصد تخفیف به مخاطبان ارائه می‌کند. «تهران دیدنی» اولین کتاب پاپ‌آپ است که با تخفیف مناسب به مخاطبان عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم روی تولید تکیه کنیم باید به نیاز مخاطب توجه شود در حالی که امروز تولیدات ما بدون توجه به نیاز مخاطب است. امروزه با توجه به فضاهای جدیدی که ایجاد شده مانند فضای مجازی، اگر قرار است کتاب خوانده شود باید کیفیت آن بالا باشد. امروز نیازهای زندگی شهری عوض شده و سبک زندگی به سمت مصرف‌ گرایش پیدا کرده است و با ایجاد فروشگاه‌های بزرگ تحت عنوان MALL کتاب‌فروشی‌های خرد فرصت عرض اندام پیدا نمی‌کنند.

*از شعر خوانی تا برنامه‌های هنری در فرهنگسرای کتاب!


طراحی مدیر امور کتابخانه‌ها و رئیس فرهنگسرای کتاب با تشریح برنامه‌های فرهنگسرای کتاب گفت: آسمان آبی، زمین پاک محور اصلی فعالیت فرهنگسرای کتاب است و فضایی فراهم شده تا به سمت آشتی با کتاب حرکت شود. همچنین میهمانانی که در فرهنگسرای کتاب حضور خواهند یافت متنوع بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که در غرفه فرهنگسرای کتاب در نظر گرفته شده، کتابخوانی هنرمندان است، که کامبیز درم‌بخش، شیوا ارسطویی، اکبر عالمی، داریوش مهرجویی، نیکی کریمی، هوشنگ مرادی کرمانی، قطب‌الدین صادقی، بلقیس سلیمانی، مرضیه برومند و ... در این بخش شرکت خواهند کرد. همچنین برنامه‌های ادبی همه روزه با حضور شعرایی چون خلیل جوادی، سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی، ساعد باقری، ناصر فیض، سعید بیابانکی و ... اجرا خواهد شد. همچنین اجرای برنامه‌ای به منظور منقبت و ذکر امام علی (ع) و حضور اساتید قصه‌گویی چون مصطفی رحماندوست، جعفر ابراهیمی، حمید هنرجو، مریم اسلامی در کنار بخش هنرهای نمایشی در فرهنگسرای کتاب برنامه‌ریزی شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: