انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴
برپایی جشنواره تئاتر رضوان در مشهد مقدس هرچند به گفته هنرمندان موجب آشتی مردم با تئاترشد اما تلخندهایی نیز در پشت‌صحنه داشت که همواره در سال‌های گذشته با بازیگران همراه بوده است.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از خبرگزاری مهر: مادر هنر هفتم پس از گذشت چند قرن از تولدش هنوز با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و بااینکه به گفته فعالان این رشته باکم و کاستی و بی‌مهری‌های فراوانی از طرف دولتمردان همراه است اما هنرمندانش صحنه را خالی نمی‌کنند.

تئاتر به اذعان هنرمندان پیشکسوت این عرصه بهترین محفل برای تمرین دموکراسی است چراکه در آن عقاید و آرای خود را به تبادل‌نظر می‌گذارند اما به گفته بسیاری از فعالان این عرصه مشکلات و موانعی هم چون دغدغه معیشت، بیگانگی مردم با صحنه‌های نمایش و کمبود صحنه برای تمرین دموکراسی سد راه فعالیت آن‌ها است.

دغدغه معیشت بازیگر را از اجرای خوب بازمی‌دارد

محمدعلی لطفی مقدم، پدر تئاتر مشهد، استقبال خوب مردم از جشنواره تئاتر خراسان رضوی را نقطه شروع و آشتی مردم باهنر تئاتر می‌داند و می‌گوید: شاید این اتفاق در طول زندگی‌ام اندک رخ‌داده باشد که در مشهد تا این حد مردم به جشنواره تئاتر و تماشای تئاتر استقبال نشان داده باشند.

وی اقتصاد هنرمندان عرصه تئاتر را از مهم‌ترین مشکلات این قشر از هنرمندان می‌خواند و اظهار می‌دارد: هنرمند وقتی روی صحنه حاضر می‌شود نباید دغدغه معیشت زندگی‌اش را داشته باشد تا بتواند با ذهنی باز به اجرای نمایش بپردازد.

وی گفت: مقررشده است طرحی عملیاتی شود که توسط آن درصدی از اعتبار همه دستگاه‌های دولتی وادارات به فعالیت‌های هنری اختصاص یابد و امیدواریم از این مسیر بخشی از مشکلات اقتصادی هنرمندان نیز رفع شود.

مشهد به دانشکده سینما و تئاتر نیاز دارد

حامد امان پور از فعالان عرصه تئاتر کشور مشکل اصلی تئاتر را کمبود سالن‌های نمایش در سراسر کشور ازجمله مشهد مقدس می‌داند و بیان می‌کند: حق تئاتر مشهد باوجود پتانسیل‌های فراوان این شهر بیش از این‌هاست.

وی عرصه تئاتر مشهد را نیازمند دانشکده سینما و تئاتر در دانشگاه فردوسی دانست و تأکید کرد: در حال حاضر آموزش‌های حوزه تئاتر در مشهد به‌صورت خودجوش صورت می‌گیرد که هنرمندان این نیازمند آموزشی دانشگاهی و مشخص هستند.

نگاه مردم تغییر کرده است

مهدی ضیاء چمنی، کارگردان تئاتر مشهدی، وضعیت تئاتر مشهد را از حیث اجرای عمومی نسبت به چند سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه نگاه مردم مشهد به تئاتر تغییر کرده و امروز شاهد استقبال خوب مردم از تئاتر هستیم البته این به معنای رسیدن به نقطه مطلوب اجرای عمومی تئاتر نیست.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه تصور می‌شود که تماشاگر کارهای کمدی را می‌پسندد اما این مسئله سطح توقع مردم نسبت به تئاتر را ازنظر نگاه زیباشناسی بالا نمی‌برد و خوشبختانه استقبال مردم از کارهای تکنیکی بیشتر شده است.

ضیاء چمنی اشاره‌ای به قشر تماشاگر تئاتر داشت و افزود: تماشاگران از عموم مردم هستند اما هنوز عده بسیاری از مردم با اجراهای عمومی تئاتر اطلاع پیدا نمی‌کنند که این به دلیل تبلیغات ضعیف در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان در بحث تبلیغات تئاتر می‌توانند به‌خوبی هنرمندان این عرصه را کمک کنند، گفت: تبلیغات گسترده باعث جذب تماشاگر می‌شود و هزینه‌های اجرا از همین طریق تأمین می‌شود و مشکل هنرمندان تئاتر که اکثراً هزینه‌های تئاتر را از جیب خود می‌پردازند نیز حل می‌شود.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: اجرای تئاتر فصلی است و در فصول بهار و تابستان و نیمه‌های پاییز شاهد اجراهای بیشتر تئاتر هستیم چراکه تئاترهای خیابانی در فصول سرد توان اجرا ندارند و نمی‌توانند مخاطب خود را جذب کنند.

ضعف در زیرساخت‌ها

ناصر نبی زاده، معاون هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نگاه آموزشی به جنبه‌های مختلف هنری از جانب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به خبرنگار مهر گفت:‌ خوشبختانه امسال اعتبار ویژه‌ای از بودجه هنری استان به بحث آموزش اختصاص پیداکرده است.

وی با اشاره به اینکه تئاترهایی که از جانب اداره کل ارشاد استان مجوز اجرا می‌گیرند می‌توانند از خدمات رایگان سالن تئاتر شهر واقع در مجتمع امام رضا(ع) پارک ملت بهره‌مند شود، افزود: یکی از مشکلات عرصه تئاتر استان ضعف در زیرساخت‌هاست.

نبی زاده ادامه داد: برای حل این مشکل تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری‌ها، استانداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت ۶ سالن تخصصی اجرای تئاتر در سطح استان منعقدشده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات گروه‌های تئاتر در حوزه تبلیغات است، بیان کرد: اداره کل ارشاد استان با همکاری رسانه‌ها به‌خصوص نشریات و صداوسیما با در اختیار قرار دادن بخشی از فضای رسانه‌ای به گروه‌های تئاتری بخشی از مشکلات تبلیغات این هنر را رفع سازد.

معاون هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه گرو‌ه‌های تئاتری استان مشکلات اقتصادی را مانعی برای پیشرفت خود می‌دانند و اینکه همه هزینه‌های اجرای تئاترشان را باید از هزینه شخصی پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: پشتیبانی‌های تبلیغاتی باعث جذب مخاطب و فروش بلیت‌های اجرای تئاتر می‌شود و امیدواریم از این طریق اقتصاد تئاتر رشد یابد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: