انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
به مناسبت فرارسیدن یادروز حافظ، آیین بزرگداشت این شاعر با حضور جمعی از فرهیختگان و ایرانیان مقیم مالزی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.

گرامی‌داشت حافظ در مالزی برگزار شد


به گزارش تابناک فرهنگی ، به مناسبت فرارسيدن يادروز حافظ، آيين بزرگداشت اين شاعر ايراني، با حضور جمعی از فرهیختگان و ایرانیان مقيم مالزی در محل رایزنی فرهنگی ایران در اين كشور برگزار شد.

در ابتداي آيين بزرگداشت حافظ، علی‌اکبر ضیائی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، در سخناني بر ضرورت تکریم بزرگان و فرهیختگان فرهنگ و اندیشه ایران تأکید کرد.

در ادامه گلشیری، هنرمند ايراني، قطعاتی از موسیقی سنتی را با خوانش اشعار و غزليات حافظ و نواختن دف، اجرا کرد.

همچنين حجت‌الاسلام موحد محصل‌طوسی، از اساتید دانشگاه و حوزه در سخنانی به تشریح نقد و نظر و دفاع شهید مطهری از اشعار حافظ با استفاده از کتاب «تماشاگه راز» پرداخت.

وی در ابتدای صحبت خود به ذکر شبهات که منتقدان بر اشعار حافظ بیان کرده‌اند، پرداخت و گفت: از شبهاتی که در خصوص حافظ بیان شده، مربوط به ظاهر اشعار حافظ است و به همین دلیل است که بعضی از نویسندگان حافظ را بی‌قید معرفی می‌کردند. شبهه دیگر که بیان شده است، انحراف فکری و عقیدتی و مکتبی حافظ است و شبهه دیگر، بی‌اعتقاد بودن حافظ به قیامت است و شبهه دیگر، مدح‌گویی و مداحی حافظ است که در اشعار او بیان شده است.

موحد طوسی، با بیان نقد استاد مطهری بر شبهات بیان شده گفت: اگر ما بخواهیم حافظ را بر اساس اینکه  بعضی مفسرین گفته‌اند با همان ظواهر مادی بسنجیم، حافظ انسانی بوده سطحی؛ اما برخی نیز معنای عرفانی آن را درک كرده‌اند و به وجه عرفانی آن نظر دارند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: شعر حافظ از اول تا به آخر همه عارفانه است و تمام آن شعرهایی هم که به صرافت در زمینه‌های خلاف شریعت و ضدعرفانی از او می‌بینیم، به دلیل آن است که اینها همه یک سلسله اصطلاحات است که عرفا و شعرای عارف‌مسلک دارند و مقصودشان نه از معنای ظاهری که معانی دیگر است؛ زيرا بعضی اشعار حافظ در کمال صراحت و بدون هیچگونه توجیهی، معانی عرفانی را در حد اعلا گفته که ما آن را در قالب یک شعر، به هیچ شکل نمی‌توانیم به معانی جسمانی مادی توجیه کنیم؛ همچنين خود حافظ در اشعارش بسیار تصریح می‌کند به این معنی که همه اشعار من معرفت است.

در ادامه این برنامه یونس اویسی‌سرابی، از اساتید و دبیران مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) مالزی، با بيان سخنانی به  معرفی حافظ پرداخت و گفت: حافظ در قرن هشتم هجري به روزگاری می‌رسد که گفتنی‌ها گفته شده است و حافظ با اشعارش معجونی را ارايه می‌دهد که یگانه است و سال‌هاست که ماندگار مانده است.

وی در ادامه سخن خود  با ذکر خلاصه‌ای از عمر شاعری حافظ بیان کرد: عمر شاعری حافظ 50 سال است و در طول این پنجاه سال 500 غزل سروده است که بر اساس محاسبات ریاضی هر غزل 2 ماه طول خواهد کشید. بر همین اساس است که کلامش با توجه به احاطه او بر قرآن کریم و حفظ آن و آشنایی او با تفسیر و عرفان و فلسفه غنی و بی‌بدیل و ماندگار است.

ویدا قهرمانی، از دبیران و فرهنگیان مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) ديگر سخنران اين مراسم بود كه درباره تأثيرپذيري شاعران بزرگي همچون گوته از اشعار حافظ، سخنراني كرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: