انتشار: ۱۷:۵۸ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴
کارگردان «روز واقعه» به صحبت‌های محمد رحمانیان واکنش نشان داد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از خبرنگاران جوان؛  دنیای تئاتر هفته آرامی را پشت سر گذاشت که در ادامه مهمترین اخبار و حواشی آن را میخوانید.
 
خبرهایی از گوشه و کنار تئاتر
با توجه به نیاز مبرم جامعه تئاتر به سالن های «بلک باکس»، تماشاخانه «سرو» با ظرفیت ۱۶۰ تماشاگر در دستور کار پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت جهت احداث قرار گرفت همچنین استودیو نمایش «روایت» نیز در حاشیه فضای باز ساختمان بنیاد فرهنگی روایت در مجاورت تماشاخانه سرو با ظرفیت ۶۰ تماشاگر آماده بهره برداری است. این دو فضای نمایشی در میدان فردوسی ابتدای خیابان شهید قرنی، خیابان شهید فلاح پور واقع شده است.
 
کارگردان «روز واقعه» به صحبت‌های محمد رحمانیان مبنی بر اینکه وی در ساخت فیلم برخی اسامی متن بهرام بیضایی را تغییر داده و تنها بخشی از متن را تصویر کرده است، واکنش نشان داد و گفت به نظر من آقای رحمانیان یا این جمله را با سهل ­انگاری محض گفته ­اند، یا قصدشان مزاح بوده و یا اینکه خدای نکرده نعوذبالله نیت سویی از ابراز آن داشته­ اند؛ که انشاءالله به خاطر فریب مسئولین برای دریافت مجوز نمایشنامه­ خوانی نبوده است.
 
مراسم افتتاحیه تماشاخانه عمارت مسعودیه ۲۱ مهرماه با حضور هنرمندان تئاتر و سینما برگزار شد. همچنین در این شب اولین اجرای نمایش «جنایت و مکافات» به کارگردانی ایمان افشاریان نیز به صحنه رفت و در واقع تماشاخانه با اجرای این اثر نمایشی و توسط اکبر زنجان‌پور افتتاح شد.
اکبر زنجان‌پور، پریسا مقتدی، فرشید مصدق، علیرضا شجاع نوری، مونا زندی، امیر دلاوری، رضا ثروتی، هانا کامکار، امیر آقایی، مسعود فروتن، مرتضی میرمنتظمی، فرمان فتحعلیان، جلیل رسولی، نیکی مظفری و... از جمله مهمانان این مراسم بودند.
 
مجلس یادبود زنده‌یاد هما روستا عصر روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه با حضور خانواده این هنرمند فقید و چهره‌های سینما و تئاتر ایران در خانه همایش برگزار شد. ​جعفر والی، حمید لبخنده، فرهاد آییش، مهتاب کرامتی، رضا بابک، مهناز افشار، ابراهیم حقیقی، اصغر خمسه، رضا فیاضی، سیروس ابراهیم‌زاده، سیروس گرجستانی، لیلی رشیدی، احترام برومند، سروش صحت، الهام پاوه‌نژاد، ستاره پسیانی، حسین کیانی، رویا میرعلمی، مریم معترف، ناصر ملک‌مطیعی، ترانه علیدوستی، سارا بهرامی، جمال اجلالی، مهشید افشارپناه، حبیب رضایی، محمد سریر، ایرج راد، سامان مقدم، علی قربان‌زاده، پروین امیرقلی، حمید پورآذری، اصغر دشتی، علی شمس، هوتن شکیبا، شبنم فرشادجو و احمد مسجدجامعی از جمله هنرمندان و مهمانان حاضر در مجلس یادبود زنده‌یاد هما روستا بودند و عکسی از این بازیگر فقید سینما و تئاتر ایران را امضا کردند.
 
نمایش «هیپوفیز» به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی با حضور علی رفیعی کارگردان و مدرس مطرح تئاتر ایران به اجرای عمومی خود پایان داد.

گروه نمایش «کدو زری» که به کارگردانی محمد اعلمی روی صحنه رفته اند،  ۱۷ مهرماه با حضور مرضیه برومند و به بهانه روز جهانی کودک از احترام برومند تقدیر کرد.

نمایش «تكه‌های سنگین سرب» در حالی به كار خود پایان داد كه از این نمایش برای حضور در جشنواره‌ تئاتر مقاومت و جشنواره‌ تئاتر فجر دعوت شده است.

«ترور» عنوان نمایشنامه‌ای به قلم حمیدرضا نعیمی است که از نیمه آبان‌ماه امسال در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود توسط انتشارات فرهنگسرای میردشتی منتشر می شود.
 
 
کوچه های سیه پوش میزبان واقعه عاشورا
رپرتوار خیابانی تئاتر دفاع مقدس و حماسه حسینی به منظور نکوداشت حماسه آفرینان هشت سال دفاع مقدس و ترویج فرهنگ عاشورا توسط اداره کل هنرهای نمایشی  دهه محرم  در محوطه تئاتر شهر برگزار می شود.

همزمان با آغاز دهه اول ماه محرم، مجالس تعزیه عاشورایی با حضور هنرمندان انجمن تعزیه شهرستان خوانسار در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.همچنین. ۱۰ مجلس تعزیه با حضور گروه تعزیه خوانی «راویان عشق» در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
 
تازه های تئاتر
اولین جلسه از سه جلسه اجرای نمایشنامه خواهی «روز واقعه»  ۲۲ مهرماه با حضور هنرمندان و علاقمندان تئاتر در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد. محمد رحمانیان در جلسه نمایشنامه خوانی «روز واقعه» خاطره ای از بهرام بیضایی نقل کرد و استقبال از این اجرا را ابتدا به دلیل صاحب مجلس یعنی حضرت سید الشهدا(ع) و دوم بهرام بیضایی دانست.

لوریس چکناواریان، محسن حسینی، یارتا یاران، هانا کامکار، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و ... از جمله مهمانان اولین اجرای این نمایشنامه خوانی بودند.

نمایش باغ آلبالو به کارگردانی آتیلا پسیانی عصر سه شنبه در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

فرهاد قائمیان و همایون ارشادی با حضور در آیین افتتاح نمایش «یک فیلم بلند داستانی»  شامگاه یكشنبه نوزدهم مهر چتر تئاتر باران را برای این نمایش گشودند.

نمایش «مجلس شاه فتاح» به کارگردانی ناصر عاشوری از چهارشنبه ۲۲ مهرماه در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفت. این نمایش در چهارمین جشنواره تئاترشهر نیز حضور داشت و جایزه بازیگری،  طراحی صحنه و لباس را در این جشنواره دریافت کرد.
 
از تئاتر شهر چه خبر؟؟
سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد درباره ادامه بازسازی مجموعه تئاتر شهر اعلام کرد که قرارداد با مشاور برای انجام برآورد کلی منعقد شده و بعد از ۲ ماه، مناقصه برای ادامه بازسازی برگزار خواهد شد. مسئول پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر درباره وضعیت مالی و بودجه مورد نیاز برای ادامه بازسازی، گفت فعلا مشکلی که داریم، مشکل مالی است که البته برای برگزاری مناقصه، اعتبار لازم را داریم ولی پرداخت نشده است اما بازسازی سالن قشقایی و سایه به هر نحو انجام خواهد شد.
 
چند خط از جشنواره های تئاتر
چهارمین مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران و آخرین مراسم در نظر گرفته شده برای این دوره از جشنواره، به معرفی برگزیدگان بخش پژوهش و نمایشنامه نویسی اختصاص داشت که شامگاه سه‌شنبه ۲۱ مهرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد. هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در حالی مراسم اختتامیه بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی را برگزار کرد که این جشنواره هنوز تعهدات مالی خود اعم از جایزه برگزیدگان را پرداخت نکرده است.
 
در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار در مراسم اختتامیه خود، ضمن تجلیل از همسر یک شهید که بازیگر تئاتر بود، آثار برگزیده این دوره از جشنواره، معرفی شدند. مراسم اختتامیه این رویداد هنری که عصر روز دوشنبه ۲۰ مهرماه با حضور مسئولان بنیاد شهید و هنرمندانی همچون اردلان شجاع کاوه، سیاوش طهمورث، نصرالله قادری، شهرام کرمی، رحمت امینی و گیتی معینی در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
 
محمد باقر قهرمانی، بهروز بختیاری، حامد سقاییان و محمدرضا مریدی به عنوان اعضای شورای علمی «سمینار پژوهشی نقش گروه ها و نهادهای سازمان یافته در شکل گیری و توسعه تئاتر» سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب شدند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: