انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴
دبیر ششمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم عمار گفت: این جشنواره یک خلأ را پر کرده و رو به توسعه است
 به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا، نادر طالب‌زاده در نشست خبری ششمین جشنواره فیلم عمار که 24 مهرماه با حضور رئیس شورای سیاست‌گذاری و دبیر اجرایی این جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد بیان کرد: این جشنواره یک خلأ را پر کرده و ویژگی‌هایی دارد که آن را جذاب کرده است؛ مانند اینکه عمار اولین خانه‌ مستندسازی جدی و انتقادی بود که پرتو استعدادهای آن امروزه در صداوسیما هم دیده می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم عمار ادامه داد: این جشنواره به واسطه‌ استقبال طبیعی که از آن صورت گرفت و دست ما هم نبود بُعد بین‌المللی هم پیدا کرده و امروزه رو به توسعه است. همچنین حمایت متفکران اقشار مختلف جامعه از این جشنواره جدی است و توجهی که به توسعه‌ فرهنگ غنی ایران در این جشنواره می‌شود مقدس است.

سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی این جشنواره نیز در ادامه‌ نشست گزارشی از عملکرد دور پنجم و برنامه‌های دور ششم جشنواره عمار ارائه کرد.

او با بیان اینکه امسال هم اکران‌های مردمی جشنواره ادامه خواهد داشت، گفت: از دور ششم، جشنواره وارد فاز اقتصادی و اجرای پیوست‌های اقتصادی برنامه‌های خود شده است.ضمن اینکه در دور ششم اعلام شده است، هر کسی به هر نحوی که می‌خواهد می‌تواند در جشنواره مشارکت کند. همچنین در این دوره، بخش فیلمسازی آماتور که با عنوان «فیلم ما» شناخته می‌شود و در دوره‌های قبلی هم وجود داشت به طور فصلی فراخوان مشارکت خواهد داد.

به گفته دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار، در دور پنجم، فیلم‌های این جشنواره در کشورهای سوریه، روسیه و پاکستان به نمایش درآمد و امسال هم به طور همزمان این کار در برخی کشورها انجام خواهد شد.

منفرد درباره بخش‌های مختلف این جشنواره اضافه کرد: جشنواره عمار در پنج بخش و هشت موضوع برگزار خواهد شد که بخش‌های فیلم، گرافیک، بازی‌های رایانه‌ای، نقد و پژوهش سینمایی و «فیلم ما» آن‌ها را تشکیل می‌دهند. همچنین هشت موضوع از جمله دو موضوع ویژه با عنوان «ایران و آمریکا» و «شهدای هفتم تیر» موضوعات ویژه امسال خواهند بود.

وی بیان کرد: در این دوره آثار رسیده به جشنواره نسبت به دوره‌ گذشته دو برابر شده است که در این میان آثار مستند، داستانی و نماآهنگ به ترتیب بیشترین میزان را دارند.

همچنین بنا به اعلام دبیر اجرایی ششمین دور جشنواره فیلم عمار، ثبت نام آثار از تاریخ 25 شهریورماه آغاز شده و مهلت تحویل آثار به دبیرخانه تا 30 آبان‌ماه است و در تاریخ هشتم تا 17 دی‌ماه این جشنواره در سینما فلسطین برپا خواهد شد.

در ادامه این نشست، وحید جلیلی به عنوان مسوول شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار بیان کرد: سه محور در حرکت جدید جشنواره عمار جدی‌تر دنبال خواهد شد. این محورها عبارتند از پیوست اجتماعی برای هنر انقلاب اسلامی به معنای مخاطب‌یابی برای آثار تولیدی، پیوست اقتصادی یعنی کاستن هزینه‌ها و ایجاد امکانات جدید برای تأمین پروژه‌ها و به دنبال آن تبدیل مخاطب به مشتری و سوم پیوست بین‌المللی که در پی احساس نیاز به حضور جدی در فضای بین‌المللی انجام خواهد شد.

او گفت:‌ در حال حاضر هنر انقلاب اسلامی از رسانه بین‌المللی محروم است. به عنوان مثال فیلم «بازمانده» که جزو بهترین آثار تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود بعد از 20 سال هنوز به دست مخاطب اصلی خود یعنی فلسطینیان نرسیده است.

وی در خصوص اضافه شدن دو بخش گرافیک و بازی‌های رایانه‌ای به این جشنواره از امسال توضیح داد: اضافه شدن این دو بخش حاصل فشار فعالان این عرصه‌ها بوده و اگر در حوزه‌های دیگری هم احساس شود که ظرفیتی وجود دارد برند عمار را در اختیار آن حوزه‌ها قرار خواهیم داد.

جلیلی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست با گذشت شش سال از اتفاقات سال 88 جشنواره عمار در انتخاب و نمایش آثار به طرف آثار وحدت‌محور حرکت کند، توضیح داد: معتقدم که اهل هنر و رسانه باید به قضایای اختلاف‌انگیز بپردازند، اما رویکرد آن‌ها در این زمینه مهم است. امروزه از فیلم «یک خانواده محترم» گرفته تا فیلم‌های دیگری که با پول جمهوری اسلامی و بودجه دولت و تلویزیون ساخته می‌شود تا فیلم‌هایی که در هالیوود راجع به این اتفاقات ساخته می‌شود، وجود دارد و در مقابل وقتی چند بچه حزب‌اللهی می‌خواهند دیدگاه خود را مطرح کنند می‌گویند دست روی زخم گذاشته‌اند.

او در ادامه درباره کمک وزارت ارشاد به این جشنواره اظهار کرد: امسال وزارت ارشاد صریحا به ما اعلام کرد به جشنواره فیلم عمار کمکی نخواهد کرد. این در حالی است که در بودجه سال 94 مبلغ یک میلیارد تومان برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده بود. این در حالی است که سینمای هنر و تجربه که مخاطبی هم ندارد با شعار حمایت از تجربه‌گرایی در سینماهای خوب کشور سانس‌ها و سوبسید‌های مفصلی دارد.

جلیلی افزود: ما چیز زیادی نمی‌خواهیم و تنها توقعان این است که اگر وزارت ارشاد نگاه ویژه‌ای به جشنواره عمار ندارد لااقل همان‌طور که به کسانی که ثابت کرده‌اند به انقلاب دلبستگی ندارند، نگاه می‌شود به ما هم نگاه شود.

در پایان این نشست خبری از پوستر دور ششم جشنواره فیلم عمار رونمایی شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: