انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴
تئاترشهر با خوانش فیلمنامه "روز واقعه" به نویسندگی بهرام بیضایی به پیشواز ماه محرم رفت.
 به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از  برنا ، شامگاه گذشته - 22 مهرماه - "روز واقعه" بیضایی به کارگردانی محمد رحمانیان به صورت نمایشنامه‌خوانی در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شد.

این اجرا که یک گروه موسیقی زنده و نیز علی زند وکیلی آن را همراهی می‌کرد، با استقبال مناسب علاقه‌مندان روبه‌رو شد و البته به حضور لوریس چکناواریان، مهدی شفیعی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) و پیمان شریعتی (معاون اجرایی مرکز) و تعدادی دیگر از اهالی تئاتر هم می‌توان اشاره کرد.

رحمانیان که سال‌ها قبل این فیلمنامه سینمایی را با اجازه بیضایی به نمایشنامه تبدیل کرده است و به مناسبت شروع ماه محرم تصمیم گرفت فیلمنامه کامل بیضایی را بدون هیچ تغییری به شکل برنامه های مرسوم نمایشنامه خوانی اجرا کند، پیش از شروع اجرا گفت: این استقبال را به پای خودم نمی‌گذارم، بلکه اول آن‌را به پای صاحب مجلس و بعد هم به پای بهرام بیضایی می‌نویسم.

او سپس با یادآوری خاطره‌ای از سال‌ها دور که به همراه حبیب رضایی اثری را کارگردانی می‌کرده و بیضایی نمایش‌اش را تماشا کرده بود، در حالی که بغض در گلو داشت، بیان کرد: بهرام بیضایی بیشتر از خیلی از آنهایی که ادعای مسلمانی‌شان می‌شود، امام حسین (ع) را می‌شناسد و درود می‌فرستم به او که اجازه داد این کار را نمایشنامه‌خوانی کنیم.

رحمانیان برای خوانش این فیلمنامه صحنه تالار اصلی تئاترشهر را به چند تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای که تصاویری از واقعه کربلا و حضرت سیدالشهدا (ع) را نشان می‌داد مزین کرده بود؛ نقاشی‌هایی که برای این نمایشنامه خوانی توسط نازلی ملکی طراحی و آماده شده بودند.

در این نمایشنامه‌خوانی برای خوانش کامل اثر پرستو رحمانیان در نقش راوی حضور داشت که در واقع جزئیات مربوط به هر بخش و توضیح و توصیف نویسنده را از مکان و زمان قرائت می‌کرد.

همچنین گروه موسیقی مهرنوا به سرپرستی نازلی بخشایش که نوازندگی هارپ را هم برعهده داشت، در گوشه ای از صحنه حال و هوای متفاوتی به خوانش روز واقعه دادند که در آخر هم با صدای علی زند وکیلی و خواندن ترانه‌ای از افشین مقدم همراه شد.

"روز واقعه" که یکی از تاثیرگذار ترین فیلم های سینمای ایران با موضوع واقعه کربلا است، در این اجرا با خوانش بازیگرانی همچون علی عمرانی، بهرام ابراهیمی، مهتاب نصیرپور، خسرو احمدی، خسرو شهراز، حبیب رضایی، اشکان خطیبی، مهدی ساکی، علی تاجمیر، الهام دهقانی، سُها سناجو، پرستو رحمانیان، الهه اصغری، سانیا سالاری، سامان مظلومی، بابک موذنی به صحنه رفت.

علی عمرانی در نقش شبلی حضور داشت و همان داماد نصرانی تازه مسلمان شده "روز واقعه" است که صدای "کجاست یاری کننده ای که مرا یاری کند" را شنید و راهی صحرای نینوا شد.

این نمایشنامه‌خوانی که موسیقی آن را علیرضا افکاری ساخته و مهرداد میرزایی تنظیم کرده است، فقط دو شب دیگر بر صحنه تئاتر شهر اجرا می‌شود و دلیل اجرای کم آن نیز طبق گفته اشکان خطیبی (مجری طرح) مسائل مالی و تصمیم برای اجرای صحنه‌ای "روز واقعه" است.

در این گروه پدیده جمالها، علیرضا فولاد شکن به عنوان دستیاران کارگردان همکاری دارند و مهدی نعمتی طراحی اعلان و برنوشت را انجام داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: