انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴
نویسنده «قصه های مجید» در اختتامیه جشنواره مجازی کتابخوانی:

خوشحالم که تلخ ترین کتاب من خواننده دارد

نویسنده کتاب بچه های «قالیباف خانه» با اشاره به این که جشنواره مجازی کتابخوانی، تلخ ترین کتاب او را برگزیده است، گفت: خوشحالم که پس از ۴۰ سال هنوز این کتاب خواننده دارد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از خبرنگار مهر، هوشنگ مرادی کرمانی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی که عصر امروز ۲۱ مهرماه در ایوان شمس برگزار شد، نخستین کتاب را کتاب طبیعت دانست و افزود: انسان نخستین نیزه ای به دست گرفت تا به شکار پرندگان برود ناگهان چشمش به کره بزرگ سرخ رنگی افتاده که پشت کوه پنهان می شد. با دیدن این منظره شکار پرنده را فراموش کرد و برای ثبت این لحظه و این کره بزرگ رنگی شاعرانگی در پیش گرفت و اولین کتاب ذهنی خود را نوشت این گونه بود که انسان، انسان شد و کتاب طبیعت و انسانیت را خواند.

نویسنده «قصه های مجید» به سفر چند سال پیش خود به کشور سوئد اشاره و بیان کرد: کتابخانه بین المللی سوئد چند سال پیش از من به عنوان یک نویسنده ایرانی و همچنین از نویسندگان روسیه، کرواسی و آمریکای لاتین دعوت کرده بود تا به این کشور برویم و برای بچه ها کتاب بخوانیم. در طول این سفر از خود سئوال می کردم چرا دولت سوئد و شهرداری استکهلم با پولی که از مالیات مردم سوئد دریافت می کنند از یک نویسنده ایرانی خواسته اند تا برای ایرانیان ساکن در آن کشور کتاب بخواند و قصه بگوید.

مرادی کرمانی یکی از وظایف عمده شهرداری ها را پرداختن به مقوله فرهنگ دانست و افزود: به نظر من هر چیز خوبی در هر کجای دنیا قابل تحسین است. من آن روز کار شهرداری سوئد را تحسین کردم همانگونه که امروز اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در برگزاری جشنواره مجازی کتابخوانی قابل تقدیر می دانم.

نویسنده کتاب «بچه های قالیباف خانه» با اشاره به اینکه برگزار کنندگان تلخ ترین کتاب او را برای مسابقه کتابخوانی انتخاب کرده اند گفت: در همه آثار من رگه هایی از طنز وجود دارد بچه های قالیباف خانه تنها کتابی است که هیچ نشانی از طنز در آن وجود ندارد و تلخ ترین کتاب من است. این کتاب اولین جایزه خارجی یعنی جایزه هانس کریستین اندرسن را برای من به ارمغان آورده و ۴۰ سال پیش منتشر شده است. خوشحالم که هنوز این کتاب خوانندگان خاص خود را دارد.

پس از آن صادق کرمیان رئیس فرهنگسرای عطار به پیشینه تاریخی – فرهنگی سرزمین ما اشاره و بیان کرد: فرهنگ مکتوب باعث غنای فرهنگی هر سرزمین می شود آنچه به عنوان کتاب برای ما به یادگار باقی مانده حاصل تلاش شاعران، نویسندگان و اندیشمندان بوده که در طول زمان به صورت مکتوب درآمده و وظیفه ما حفظ و اشاعه و انتقال این فرهنگ مکتوب است.

او به پیشینه جشنواره مجازی کتابخوانی اشاره کرد و افزود: این برنامه ابتدا یک مسابقه محلی منطقه ای بوده است اما در چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی شاهد حضور شرکت کنندگانی از سراسر ایران و حتی خارج از کشور هستیم. خوشحالیم که فضای مجازی این امکان را در اختیار شرکت کنندگان قرار داده که در هر کجای ایران بتوانند در این مسابقه شرکت کنند.

افشین اعلا و حامد عسگری دو شاعری بودند که در این برنامه شعرهایی را در سوگ جان باختگان منا خواندند.

جشنواره مجازی کتابخوانی با خواندن بیانیه هیئت داوران از سوی مصطفی رحماندوست به پایان رسید.

در این بیانیه آمده بود خوانندگان به یاری کتاب می توانند به دنیاهای دیگر سفر کنند و با آدمهای جدیدی آشنا شوند همچنین حس صلح دوستی، احترام به سایر انسانها، احترام به طبیعت و جهانی که در آن زندگی می کنیم با خواندن کتاب بر ما برانگیخته می شود.

این شاعر کودک و نوجوان همچنین بیان کرد: یکی از اهداف جشنواره مجازی کتابخوانی توجه به رمان بوده است. این جشنواره کوشیده تا رمان های فاخر را به علاقه مندان معرفی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: