انتشار: ۱۹:۵۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴
نمایشگاه مجسمه و نقاشی حمزه فرهادی با عنوان «قلب من اینجاست کجا بروم» که آثار آن متأثر از صنعت نفت خلق شده‌اند، برگزار می‌شود.
 به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا، فرهادی درباره‌ی برپایی این نمایشگاه گفت: تم اصلی این نمایشگاه درباره نفت و شهر من مسجدسلیمان است. نخستین چاه نفت در مسجدسلیمان حفر شد و با ورود نفت به مسجدسلیمان شاهد شکل‌گیری طبقه جدیدی از مردم هستیم که به خدمت شرکت نفت درمی‌آیند و به‌عنوان کارگر مشغول به کار می‌شوند و نفت به‌نوعی زندگی آن‌ها را دگرگون می‌کند.

او ادامه داد: در این نمایشگاه من براساس اشیایی که در صنعت نفت کاربرد دارند، تلاش کرده‌ام که مجموعه‌ای مجسمه خلق کنم؛ مجسمه‌هایی که از اشیایی مانند اتصالات لوله‌های نفتی و پالایشگاه الهام گرفته و جنبه دکوراتیو و کاربردی پیدا کرده‌اند. بخش عمده این مجسمه‌ها به‌عنوان چراغ یا آباژور قابل استفاده هستند.

فرهادی درباره نقاشی که در این مجموعه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، گفت: در این نمایشگاه فقط یک تابلو در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و در این تابلو نقاشی فضای پالایشگاه آبادان را با چیدن عکس‌های متعددی که از این مکان گرفته‌ام بازسازی کرده‌ام. این نقاشی با تکنیک رنگ روغن خلق شده است.

این هنرمند درباره این نمایشگاه نوشته است: «آنچه را‌ می‌بینید درهم‌نشینی ذهن من میان نفت و پوچی حاصل از آن شکل گرفته است. ممکن است این‌ها تمثیل وهمی آن چیزی باشند که ما خوزستانی‌ها درباره نفت فکر می‌کنیم، ولی به زبان نمی‌آوریم. شکل دو سویه‌ای از خوشبختی و شوربختی.

این مجموعه مثل یک جور خودآموزی است، از این ساخته‌ها یاد گرفتم که می‌شود از طریق پاسخ‌های متنوع به یک پرسش واحد راه خودت را در هنر دنبال کنی. تنها کاری که باید کرد این است که از چیستی اولیه آشنا‌زدایی کنیم یا اسیر معنای محتوم آن نشویم. منبع الهام من میراثی بود که از صنعت نفت و خاطرات خانوادگی به جا مانده‌اند. تنها کاری که کردم این است که این غنائم را از انبارهای قراضه بیرون کشیدم و چند سالی با آن‌ها کلنجار رفتم. آن‌ها بهانه‌ای شدند برای این‌که جرأت ماندن پیدا کنم. شبیه این جمله شکسپیر: کجا بروم، قلبم اینجاست؟

این‌ها موجوداتی شده‌اند که در عین زیبایی ذاتی، روزگاری کارایی فنی داشته‌اند و سکوت امروزشان سرشار از غلیان گذشته است. گذشته‌ای که دور نیست، اما اکنون هم نیست. یک شکل یادآوری از زیستن که با ادوات غیربومی دستکاری شده است. شاید این‌ها پرتره‌ای از آدم‌های مثل خود من هستند.»

حمزه فرهادی متولد 1361 و دانش‌آموخته رشته نقاشی در دانشگاه هنر و معماری است. او تا کنون سه نمایشگاه انفرادی برپا کرده و در60 نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. او همچنین به‌عنوان نمایشگاه‌گردان نمایشگاه‌های بسیاری برپا کرده و یکی از مشاوران هنری و نمایشگاه‌گردان‌های موزه هنرهای معاصر اهواز است.

نمایشگاه «قلب من اینجاست کجا بروم» 24 مهرماه در گالری «هما» افتتاح می‌شود و تا پنجم آبان‌ماه ادامه خواهد داشت. گالری هما در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد 1 واقع شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: