انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴
جامعه مد و لباس کشور باید خود سرنوشت آینده این حوزه را رقم بزند و از زمینه و بستر به وجود آمده نهایت بهره‌مندی را داشته باشد تا مد و لباس کشور به جایگاه واقعی خود برسد.
به گزارش تابناک فرهنگی،روزهای خوش مد و لباس ایران، فعالان همیشه در سایه این صنعت-هنر بزرگ کشور را برای رسیدن به جایگاه حقیقی خود در عرصه هنر و تجارت بسیار امیدوار کرده است. در این میان هم‌مسیر شدن سیاست‌های دولتی و اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی این حوزه این امید را عملی‌تر و دست یافتنی‌تر کرده است.

شاید 5 سال پیش هیچ کدام از فعالان حوزه مد و لباس کشور، احتمال این را نمی‌داد که حوزه مد و لباس، هر روز بستر خبرهای خوشی باشد و رویدادهای پر محتوایی را در بدنه خود حس کند. اما با توجه به اهمیت جایگاه مد اسلامی و ایرانی در کشور و نیاز ضروری و غیر قابل چشم پوشی مردم به انتخاب‌های متنوع و نیز حمایت از تولید داخلی که شعار اساسی مسوولان ارشد کشور در سال‌های گذشته بوده، فعالان مد و کارگروه ساماندهی مد و لباس توانستند مسیر خود را از میان حجم بالای فعالیت‌های فرهنگی دیگر چون سینما، تاتر، موسیقی و کتاب باز کرده و به عنوان یک حوزه تخصصی هنری مستقل برای خود تعریفی مشخص داشته باشند.

در این میان در دهه گذشته شاهد بودیم که چگونه فعالیت‌های انجمن‌های تخصصی در سهیم شدن اجرای برنامه‌های حوزه خود، چگونه توانست هم از نظر اقتصادی برای زیر مجموعه‌های خود اثر بخش باشد و نیز تا حدودی بتواند مطالبات انجمن‌ها را نسبت به بخش دولتی برای محقق شدن، واقعی‌تر کند.

در حوزه مد و لباس امروز، شاید همکاری و تعامل انجمن‌های تخصصی مد و لباس که تا پیش از این صرفا نگاهی صنفی و اداری به زیر مجموعه‌های خود داشته باشند، ناگزیر برای همگام شدن با جریان پرشتاب حوزه مد کشور، برنامه‌های پر طمطراق فرهنگی و اجرایی دارند و خود نیز می‌توانند متولی سیاست‌هایی باشند که اساسا برای خود ایشان برنامه‌ریزی شده است.

چندی پیش سومبات هاکوپیان رییس هیات مدیره انجمن طراحان لباس کشور، در گفت و گویی از همگامی و آمادگی این انجمن برای دست‌یابی به اهداف کلان حوزه مد و لباس خبر داده بود. این در حالی است که امور اجرایی و بررسی صلاحیت طراحان که از مصوبات کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است، از سال پیش به این انجمن واگذار شده بود.

انجمن تولیدکنندگان پوشاک کشور نیز در سه دوره جشنواره مد و لباس فجر مدیریت اجرایی بخش خود را بر عهده داشتند و دیگر جزیره‌ای مستقل نبودند که ناهماهنگی و مشکلاتی برای طراحان و تولیدکنندگان به وجود آید. از سوی دیگر توجه این اتحادیه به طراحان موجب شد تا مراکز تخصصی عرضه لباس‌های اسلامی و ایرانی به شکل فزاینده‌ای رشد کرده و فرصت دسترسی مخاطبان به این آثار بیشتر فراهم شوند.

از سوی دیگر راه اندازی نمایشگاه دایمی آثار برگزیده جشنواره‌های فرهنگی که از چندی پیش با همکاری این صنف محقق شده، زمینه تعامل بیشتر تولیدکنندگان با طراحان لباس را فراهم ساخته است.

انجمن صادرکنندگان پوشاک و نیز گروه‌های تخصصی نساجی نیز از سال گذشته به شدت پیگیر حضور در جریانی بودند که خوشبختانه امروز با حمایت‌های دولتی در راه تثبیت خود به عنوان جریان تاثیرگذار مد و لباس اسلامی و ایرانی در خارج از مرزهای ایران است.

اما نیاز جامعه امروز مد و لباس کشور تشکیل انجمن‌های تخصصی‌تری چون حوزه مدلینگ، عکاسان مد و لباس، رسانه‌های تخصصی مد و لباس و... است تا بتوانند با پی‌ریزی و پیگیری برنامه‌های تخصصی خود، امکان حضور در جریان مد و لباس کشور را بیش از گذشته فراهم آورند.

مساله بعدی که به همت دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس صورت گرفته توجه به اهمیت عضویت نماینده اتاق اصناف در کارگروه است که دیگر جای هیچ گونه ناهماهنگی و هم پوشانی در فعالیت‌ها وجود نداشته باشد و کارگروه ساماندهی مد و لباس بتواند به عنوان مرجع یگانه سیاست گذاری کشور به فعالیت خود ادامه دهد.

کاهش تصدی‌گری بخش دولتی در برگزاری رویدادهای فرهنگی و تجاری از سیاست‌هایی است که در دهه گذشته بارها از زبان مسوولان فرهنگی کشور بیان شده و البته حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس نیز بارها بدان تاکید کرده است.

امروز جامعه مد و لباس کشور باید خود سرنوشت آینده این حوزه را رقم بزند و از زمینه و بستر به وجود آمده نهایت بهره‌مندی را داشته باشد تا مد و لباس کشور به جایگاه واقعی خود رسیده و این طفل نوپا اما سالخورده، نیاز مردم را به شکل کامل رفع کند.
برچسب ها: مد و لباس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: