انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴
مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با معرفی برگزیدگان بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی شامگاه سه‌شنبه ۲۱ مهرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی،در این مراسم، حبیب‌الله اسماعیلی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مشکلات مالی جشنواره تئاتر دانشگاهی مشکلی کلی دانست که منشاء آن همراه نبودن سیستم اداری و سیستم دانشجویی دانست و گفت: انصاف این است که بگوییم فعالیت‌های دانشجویی نسبت به دوره‌های گذشته حرفه‌ای‌تر شده است. ما در دوره اصلاحات نهال تئاتر دانشگاهی را کاشتیم که حالا به درختی تنومند تبدیل شده است.

اسماعیلی عنوان کرد: در گذشته کارهای دانشجویی نظیر نشریات دانشجویی با کمترین بضاعت مالی ولی با کیفیت مطالب بالا منتشر می‌شدند اما حالا دانشجویان این کار را با زرق و برق انجام می‌دهند در حالیکه این نشریات مخاطب چندانی ندارد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اگر با پدیده تئاتر به همزیستی صلح‌آمیز و کم کردن آلام بشری کمک نکنیم، کاری نکرده‌ایم. در شرایط فعلی که در نقاط مختلف جهان حمام خون به راه افتاده، اگر بتوانیم همدیگر را تحمل کنیم و از خشونت کلامی بپرهیزیم، می‌توانیم مانع خشونت فیزیکی شویم.

در بخش دیگری از این مراسم، حسین میرزایی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم نیز به ایراد سخنانی پرداخت. او بخش بین‌الملل و برگزاری جشنواره مناطق بعد از چند دوره تعطیلی را از جمله نقاط قوت و وجوه تمایز جشنواره هجدهم با دوره‌های قبلی این رویداد دانشگاهی دانست.

او اظهار کرد: اما محدودیت‌هایی وجود دارند که لاجرم اجازه حمایت‌های بیشتر را نمی‌دهند. زمانی با مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردیم که طی آن با یارانه‌ای که برای خرید بلیت تئاتر توسط دانشجویان در نظر گرفته شده بود، دانشجویان تنها ۲۵ درصد هزینه بلیت را پرداخت می‌کردند. متأسفانه این تفاهم‌نامه اجرایی نشد و وزارت علوم به تنهایی ۷۰ درصد بهای بلیت نمایش‌ها را متقبل شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم خاطرنشان کرد: سعی‌مان بر این بوده که تعهدی را که داریم، انجام دهیم و پرونده مالی هر دوره از جشنواره، قبل از انتشار فراخوان دوره جدید، بسته شود. راجب جشنواره هجدهم هم همین اصرار را دارم و پیش از انتشار فراخوان جشنواره نوزدهم در دی‌ماه سال جاری، تعهدات مالی جشنواره هجدهم را پرداخت می‌کنیم.

در بخش پایانی مراسم اختتامیه بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، برگزیدگان این دو بخش معرفی شدند.

در بخش مقاله ترجمه‌ای، لوح تقدیر و هدیه به دانیال قاسمی‌پور و امین حیدری اهدا شد.

در بخش مقاله تألیفی نیز دو لوح تقدیر و جایزه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی به علی رویین و آیدا حق‌نژاد اهدا شد و تندیس برگزیده به پروانه احمدی رسید.

در بخش نمایشنامه‌نویسی اقتباسی نیز دو لوح تقدیر و جایزه نقدی به مجید کیانیان نویسنده "سمفونی مردی که می‌خواست" و مهدی چاکری نویسنده "موضوع موقت" اهدا شد. تندیس برگزیده نیز اتابک انوری نویسنده "سه روایت از مردن" اهدا شد.

در بخش نمایشنامه‌نویسی تألیفی نیز دو لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهدی میرباقری و فریدون ولایی اهدا شد و محمد منعم نیز توانست تندیس برگزیده را از آن خود کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: