انتشار: ۱۷:۵۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴
بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر سیستان و بلوچستان واقع در قلب مسخ شده محرومیت ها اینبار با بی مهری برخی مسوولان اشک غم ریخته است.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، دست بردن به روح از طریق نمایش و آراستن این سن با نقش هنرمندانه ای که در وجود انسان ها رسوخ می کند تنها کار یک هنرمند تئاتر است آنگاه که بر روی صحنه می رود.

از خود بی خود می شود و چنان در نقش خود فرو می رود که بیننده مبهوت از این هنرنمایی همچون یوسف دیده ای دست خود را می برد که این چه آهنگ و نوایی و نقش پردازی است و چگونه چنین ظرفیتی در یک انسان جای گرفته است.

هنر، آنچه گویند برتر از گوهر آید پدید نمود زیبای خود را در عرصه تئاتر یافته است، گروهی هم دل و هم صدا دست به دست یکدیگر داده و یک زنجیره هنری را این بار در قالب تئاتر بوجود آورده اند.

اینبار در سیستان و بلوچستان، استان مردان و زنانی که هنر در آیین و جان آنان نهادینه است و کودکی شان چه هنروار در محرومیت ها گذشته است، بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر از روز گذشته در حالی آغاز شد که فضاهای موجود آنگونه که باید جوابگو و در خور شان هنرمندان و بازدیدکننده ها نبود و درخواست فضا از برخی ارگان ها تنها باعث دل شکستگی هنرمندان شد.

فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر نهایت تلاش را برای به نمایش گذاشتن هنر و توانمندی هنرمندان و جذب قشرهای مختلف مردم به ویژه علاقه مندان به هنر نمایش بکار گرفته است اما ای کاش سایر نهادها نیز دست در دست اصحاب فرهنگ و هنر گذاشته و از فرصت برگزاری جشنواره هایی چون این جشنواره نهایت استفاده را به نفع مردم ببرند و نشان دهند که همه مردم این استان اعم از مدیران، مسئولان، بازاریان، فرهنگیان و غیره عاشق هنر و هنرمند و فرهنگ و فرهنگ مداریند.

نوا و نمایش های محلی از پدربزرگ ها به ما ارث رسیده آنگاه که به یاد تشنه ی کربلا و نیز رستم دستان دور یکدیگر جمع شده و تصاویر بدیعی را در چشم و ذهن هر بیننده ای ترسیم می کردند.
مردمی که در محرومیت ها قد کشیده اند این بار در این جشنواره، محرومیت ها قلب آنان را به درد آورده است به گمانم این بار را باید جشنواره مقابله هنرمندان غیور در مقابل محرومیت ها دانست.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تئاتر هنری متعالی است که در دنیا جایگاه ویژه ای دارد و باید با تمام توان به آن پرداخت.

حمیدرضا سلیمانی افزود: استقبال از تئاتر به گونه ای است که هم اینک بیش از 400 هنرمند در استان در این زمینه فعالیت دارند که 150 نفر از این افراد نیز ساکن زاهدان هستند.

وی با نگاهی آکنده از درد خاطر نشان کرد: کمبود فضای اجرا بزرگترین مشکل تئاتر استان است به طوری که هم اینک حتی یک سالن استاندارد برای نمایش و تمرین در این استان وجود ندارد.

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم ادامه داد: دیروز در نمایش نخستین اثر این جشنواره در مکان سینما اشراق زاهدان با ظرفیت 200 نفر، تمام صندلی های بینندگان پر شده بود و افراد مجبور به ایستادن در راهروها برای دیدن نمایش بودند.

وی بیان داشت: به منظور رفع این مشکل برای استفاده از تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان با ظرفیت هزار و 100 نفر به مدت دو روز به منظور نمایش آثار مکاتبه هایی انجام شد اما مسئولان این دانشگاه با مخالفت خود مجوز نمایش در این سالن را ندادند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان گفت: در این استان حتی یک پلاتو نمایش و تمرین استاندارد وجود ندارد و این در حالی است که اینگونه فضاها در تمام نقاط کشور وجود دارد.
سلیمانی ادامه داد: 31 متن نمایشی در مرحله نخست به دبیرخانه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی ارسال شده بود که از این میان 14 اثر تایید و به اجرای عمومی در شهرستان ها درآمد که در نهایت هشت نمایشنامه برتر شناخته شد.

وی افزود: بلیط های این نمایش ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد تا بتوانند هنر را در دل محرومیت مشاهده کنند.

وی با گلایه از برخی مسئولان اظهار داشت: وقتی پای هنر به میان می آید تمام مسئولان خاطراتی از اجرای تئاتر و نمایش در دوران کودکی تا دبیرستان دارند اما پای کمک به هنر که در میان می آید تمام آن خاطرات را فراموش می کنند.

وی بیان کرد: نمایشنامه بیوه های غمگین سالار جنگ به کارگردانی رامین رخ فروز از زاهدان، منطقه صفر به کارگردانی روح الله کیخا از زاهدان، پاییز بهارگاه به کارگردانی صادق سهرابی از ایرانشهر و زنان آفتاب به کارگردانی احمد گل بیگی از زابل از جمله نمایشنامه های این جشنواره است.

وی ادامه داد: خشکسالی و دروغ به کارگردانی حمید کمیلی خواه، تارا به کارگردانی مهدی تقی زاده و کمدی ارتفاعات به کارگردانی مجتبی رضایی از دیگر آثار اجرایی در این جشنواره است.
هنر در چنین تنگناهایی چه استادانه راه خود را یافته است و با وجود تمام این مشکلات توانسته آنگونه که از او انتظار است خود را نشان دهد.

این استان هنرمندان زیادی را به عرصه های ملی و بین المللی ارزانی داشته است، هنرمندانی که هر یک در نوع خود رب النوع تجلی هنر بوده اند و در لابه لای صفحه روزگار هیچ گاه محو نشده اند.

حمیدکمیلی کارگردان نمایشنامه 'خشکسالی و دروغ' اظهار داشت: مشکل عمده تئاتر در این استان علاوه بر نبود فضای مناسب برای تمرین، نبود آموزش های لازم در این زمینه است.

وی به عنوان یک کارگردان و بازیگر باسابقه تئاتر گفت: آموزش تئاتر فرایندی طولانی مدت است و این امر در زمانی کوتاه امکان پذیر نیست گرچه حدود 20 سال قبل آموزش های بلند مدت در این استان وجود داشت و محمدرضا هدایتی به عنوان یک بازیگر توانمند، آموزش دیده دوره های بیست سال قبل همین استان است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه نبود نویسنده بومی است به طوری که اکثر افراد از متون نویسنده های سایر شهرستان ها استفاده می کنند.

** توجه به تئاتر اولویت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به سابقه دیرینه تئاتر در استان توجه جدی به این حوزه از جمله اولویت های این اداره کل است.

حسین مسگرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیشینه تئاتر سیستان و بلوچستان بسیار مطلوب بوده به طوری که در حوزه تئاتر آیینی اساتید برجسته و تاثیرگذار استان در سطح ملی و بین المللی شاخص بودند.

وی تصریح کرد: این درخشش تا سالهای 80 تا 82 ادامه داشت اما از دهه 80 به بعد شاهد افت در حوزه تئاتر استان بودیم و از آن پس افت و خیزها در فعالیت هنرمندان ادامه داشت.

وی اظهار داشت: هم اینک گروه های نمایشی خوبی در سطح زاهدان وجود دارد اما تئاتر در شهرستان ها تقریبا جایگاه چندانی ندارد و تنها در سه شهرستان زابل، ایرانشهر و چابهار تا حدودی این هنر فعال است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: این اداره کل در قالب یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توجه جدی به حوزه تئاتر را در دستور کار قرار داده که در این زمینه مهمترین مساله آموزش است.

مسگرانی ادامه داد: در این راستا با انتخاب یک نفر مسئول در مرکز استان برای تئاتر شهرستان ها بنا داریم زمینه را برای ارتباط مستمر گروه های مختلف نمایشی شهرستانی و آموزش آنان در ادارات هر شهرستان فراهم کنیم.

وی گفت: همچنین اجرای عمومی یکی دیگر از برنامه های این اداره در راستای گسترش تئاتر در استان است به طوری که با تفاهمنامه با معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از سالن های این اداره به نام فرهنگسرای جوان با تجهیز یک سری از امکانات و همکاری انجمن هنرهای نمایشی تبدیل به تئاتر شهر خواهد شد.

وی با بیان این که تئاتر هنری پرهزینه است؛ از استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شهرداری ها خواست این هنر را مورد حمایت جدی قرار دهند تا درسیستان و بلوچستان شاهد اجرای مختلف تئاتر باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی گفت: هم اینک این جشنواره با نمایش هشت اثر در دو محل تالار زنده یاد فاضلی فرهنگسرای جوان و سرسرای نمایش اشراق مجتمع فرهنگی هنری زاهدان در حال برگزاری است.

مسگرانی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن ماه محرم در این جشنواره علاوه بر این آثار، هنرمندان تعزیه خوان استان نیز چندین اجرا خواهند داشت.

حرفی برای گفتن نیست جز یک جمله: 'پاینده باشی هنرمند توانای سیستانی و بلوچستانی که در اوج بی کسی و محرومیت خود را سرزنده چون سیستان، مستحکم چون تفتان و آبی همچون دریای عمان نگه داشته ای'.

بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر سیستان و بلوچستان از روز گذشته به مدت سه روز در زاهدان آغاز بکار کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هشت اثر برتر نمایشی هنرمندان استان از شهرستان های زاهدان، زابل و ایرانشهر در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود که نخستین نمایش به نام «شلوار نخست وزیر» به کارگردانی مسعود نوری از زاهدان است.

حمیدرضا سلیمانی افزود: در مدت برگزاری این جشنواره هفت اثر نمایشی دیگر شامل نمایشنامه بیوه های غمگین سالار جنگ به کارگردانی رامین رخ فروز از زاهدان، منطقه صفر به کارگردانی روح الله کیخا از زاهدان، پاییز بهارگاه به کارگردانی صادق سهرابی از ایرانشهر و زنان آفتاب به کارگردانی احمد گل بیگی از زابل به نمایش گذاشته می شود.

وی ادامه داد: خشکسالی و دروغ به کارگردانی حمید کمیلی خواه، تارا به کارگردانی مهدی تقی زاده و کمدی ارتفاعات به کارگردانی مجتبی رضایی از دیگر آثار اجرایی در این جشنواره است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان گفت: این آثار در دو محل فرهنگسرای جوان تالار زنده یاد فاضلی و سرسرای نمایش اشراق زاهدان روی صحنه می روند تا با نظر چهار داور استانی و ملی، دو اثر برتر انتخاب و به دبیرخانه بین المللی تئاتر فجر معرفی شوند.

سلیمانی خاطر نشان کرد: 31 متن نمایشی در مرحله نخست به دبیرخانه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی ارسال شده بود که از این میان 14 اثر تایید و به اجرای عمومی در شهرستان ها درآمد که در نهایت هشت نمایشنامه برتر شناخته شد.

وی افزود: 400 هنرمند سیستان و بلوچستان در حوزه هنرهای نمایشی فعالیت دارند که حدود 150 نفر آنان در زاهدان و بقیه در شهرستان های دیگر ساکن هستند.

9 شعبه انجمن هنرهای نمایشی استان در شهرستان های زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، چابهار، سرباز، میرجاوه و زهک دایر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: