انتشار: ۱۲:۱۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
در مراسم بزرگداشت نوش‌آفرین انصاری که با حضور گسترده اهل فرهنگ همراه بود، از کتاب «کتاب، کتابدار و کتاب‌پژوه» مشتمل بر گزیده مقالات این چهره پیشکسوت فرهنگی طی 52 سال فعالیت، رونمایی شد.
بزرگداشت نوش‌آفرین انصاری برپا شد

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، در این مراسم مجید غلامی جلیسه - مدیرعامل خانه کتاب - با اشاره به کتاب «درباره قهرمانان، قهرمان‌پرستی و نقش قهرمانی در تاریخ» نوشته توماس کارلایل گفت: برخی نویسندگان ما مانند نوش‌آفرین انصاری از مصادیق واقعی تئوری مردان و زنان بزرگ به شمار می‌آیند و خرد او همچنان که این تاریخ‌دان اهل اسکاندیناوی معتقد است تاثیر زیادی در تاریخ داشته و دارد.

مهدی محقق - رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همسر نوش‌آفرین انصاری - به عنوان یکی‌ دیگر از سخنران این مراسم که 18 مهر در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد، با خیرمقدم‌گویی به حاضران، حضور گسترده مردم در مراسم بزرگداشت نوش‌آفرین انصاری را نشان از توجه آن‌ها به علم و دانش و فرهنگ و هنر دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی - مدیرمسئول روزنامه اطلاعات - هم در این مراسم با اشاره به غنای کتابخانه شخصی نوش‌آفرین انصاری و مهدی محقق گفت: در کتابخانه این دو عزیز کتاب‌های ارزشمندی با امضا و دست‌خط افراد شهیر همچون مهاتما گاندی، جواهر لعل نهرو و ... دیده می‌شود و این نشان از عظمت جایگاه این دو استاد ارجمند در عرصه فرهنگی دارد.

او افزود: نوش‌آفرین انصاری سالیان درازی از عمر خود را صرف آموختن و آموزاندن کودکان و نوجوانان و همچنین پرورش محققان و پژوهشگران کرده و چه در مقام کتابدار، چه در مقام نویسنده قریب به یک قرن کوشیده و با تلاش خود توانسته است ضمن حضور در شورای کتاب کودک کتاب‌های مناسبی را به کودکان ما ارائه دهد. او همچنین در ترویج زبان مناسب کودکان و در گسترش زبان فارسی و فرهنگ ملی کارهای ارزشمندی انجام داده است که تاریخ نمی‌تواند و نباید نسبت به آن بی‌توجه باشد.

همچنین شهرام اقبال‌زاده - مترجم ادبیات کودک و نوجوان - با تاکید بر این‌که در جوامع مدنی خرد فردی حاکم است، بیان کرد: با وجود این عده‌ای حتی در چنین جوامعی حکم قلب تپنده را در سازمان‌ها بازی می‌کنند و باعث می‌شوند خون در تمام اجزای سازمان در جریان باشد. نقش نوش‌آفرین انصاری در شورای کتاب کودک در واقع همان قلب تپنده است. ایشان یکی از چهره‌های بین‌المللی ایرانی هستند و نام IBBY در ایران با نام او پیوند خورده است.

هوشنگ مرادی‌ کرمانی - نویسنده پیشکسوت - نیز به عنوان یکی‌ دیگر از حاضران در این مراسم گفت: اگر کتاب‌های من در سطح جهانی شناخته و ترجمه شده‌اند و موفقیت‌هایی به دست آورده‌ام تمامی آن‌ها را مدیون شورای کتاب کودک و تلاش‌های خانم انصاری هستم. البته من هم آدم بااستعدادی بودم و نمی‌خواهم خود را کوچک نشان بدهم. من نه پارتی داشتم و نه در گروه و دسته خاصی بودم.

در پایان این مراسم که با پخش فیلم مستند و خوانش یکی از داستان‌های هوشنگ مرادی‌ کرمانی همراه بود، نوش‌آفرین انصاری از تمامی حاضران تشکر کرد و درباره کتاب «کتاب، کتابدار و کتاب‌پژوهی» گفت: اولین مجموعه‌ای که من از مقالاتم چاپ کردم در سال 54 توسط انتشارات طوس بود و امروز دومین مجموعه مقالاتم که شامل 40 مقاله طی بازه زمانی 52 ساله است و در مجلات مختلف چاپ شده رونمایی می‌شود. بابت انتشار این کتاب از خانه کتاب که در این زمینه فعال بوده است، تشکر می‌کنم.

در بخشی از این برنامه نیز بیانیه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به مناسبت گرامی‌داشت این کتابدار پیشکسوت خوانده شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: