انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
بچه‌های دبستانی جذابیت‌های عکاسی و کار با دوربین‌های حرفه‌ای را در یک ورک‌شاپ دو روزه تجربه می‌کنند.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، مهدی آشنا - عکاس و مسؤول برگزاری این ورک‌شاپ اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران به‌مناسبت هفته ملی کودک، جشنواره‌ای را با عنوان «قامت دوست» برگزار کرده است. در مذاکراتی که با خانم حسن‌زاده، مشاور عالی مدیرکل کانون، داشتیم تصمیم گرفتیم یک ورک‌شاپ عکاسی به مدت دو روز برای کودکان برگزار کنیم. نخستین روز این ورک‌شاپ نیز 18 مهرماه برگزار شد.

او ادامه داد: برای برگزاری این ورک‌شاپ برنامه‌ریزی‌هایی توسط گروه هنری «فیلیک استودیو» و حسین پارسا (مدیر این گروه) انجام شد. ابتدا تصور نمی‌کردیم چنین استقبالی از طرف بچه‌ها صورت بگیرد و خودمان هم غافلگیر شدیم. در هر جلسه از ورک‌شاپ، حدود 300 تا 400 دانش‌آموز مقطع پیش‌دبستانی، اول، دوم و سوم حضور پیدا می‌کردند و ما سعی می‌کردیم در همان زمان کوتاهی که در اختیار داریم، مبانی اولیه عکاسی را برای آن‌ها تشریح کنیم.

ورک‌شاپ عکاسی کودکان

این عکاس همچنین بیان کرد: ابتدا گمان می‌کردیم بچه‌ها با این پدیده طور دیگری برخورد کنند، اما هرچه جلوتر می‌رفتیم متوجه می‌شدیم با آن‌ها می‌توان حتی درباره‌ی مباحثی مانند «عمق میدان» هم صحبت کرد. آن‌ها با هوش خیلی بالا با موضوع برخورد می‌کردند و نکات ریز را به خوبی متوجه می‌شدند. برای این‌که فضای فنی ورک‌شاپ را برای بچه‌ها جذاب‌تر کنیم از مهدی صفاری‌نژاد که در حوزه‌ی تئاترهای آیینی - سنتی کار می‌کند دعوت کردیم تا نقش «مبارک» را برای بچه‌ها بازی کند و کنارشان باشد. بچه‌ها هم با علاقه‌ای که به عکاسی نشان دادند، حتی مبارک را هم غافلگیر کردند. آن‌ها نکاتی را درباره‌ی نور و ترکیب‌بندی یاد گرفتند و یک کتاب آموزش عکاسی هم که مخصوص ورک‌شاپ چاپ شده بود، در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

وی به آشنایی نسل امروز با پدیده‌ی عکاسی و علاقه‌ی آن‌ها به این موضوع اشاره و اظهار کرد: پدیده‌ی عکاسی برای بچه‌ها به‌خاطر دیجیتالی شدن و ورود دوربین‌های همراه با قابلیت‌های عکاسی، پدیده‌ی ناآشنایی نیست؛ ولی این‌که چقدر بتوان آن‌ها را به سمت فضای حرفه‌ای عکاسی هدایت کرد اهمیت دارد. آن‌ها می‌توانند با برنامه‌هایی مثل این ورک‌شاپ‌ها، با فضای حرفه‌ای عکاسی و بازار کار حرفه‌ای آشنا شوند و تصمیم بگیرند در این فضا فعالیت کنند.

این عکاس به برنامه‌هایی برای برگزاری کلاس‌های عکاسی برای کودکان اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ایجاد فضاهای آموزش عکاسی برای کودکان انجام شده که امیدوارم به نتیجه برسد. فضای عکاسی برای بچه‌ها خیلی جذاب است و می‌توان با این برنامه‌ها راه را برای آن‌ها هموار کرد.

به گزارش ایسنا، نخستین جشنواره فرهنگی، ادبی، هنری «قامت دوست» در 9 بخش شامل قصه‌گویی، پژوهش، سرود، نقاشی، سفال، خوش‌نویسی، نمایش عروسکی، مشاعره و ادبی برگزار می‌شود. دومین روز ورک‌شاپ عکاسی روز 19 مهرماه خواهد بود.


ورک‌شاپ عکاسی کودکان

ورک‌شاپ عکاسی کودکان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: