انتشار: ۲۳:۳۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴
یک منتقد تلویزیون و سینما معتقد است سریال «آقا و خانم سنگی» نشان دهنده اوج سرگردانی تلویزیون در سریال سازی اجتماعی است.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از خبرگزاری فارس، «حسن شیخ حائری» عضو انجمن منتقدان و نویسندگان نقدی درباره مجموعه تلویزیونی «آقا و خانم سنگی» در اختیار خبرگزاری فارس قرارداده که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

«آقا و خانم سنگی»، ماقبل نقد است و حتی یک شبه نمایش رادیویی هم نیست!

نمی توان تصور کرد که این حجم از بازیگران، این حجم از دیالوگ های بی سر و ته را بر اساس چه منطقی بر زبان می آورند که تا این اندازه غیر قابل باور است؟!

«آقا و خانم سنگی» این سوال را به ذهن می آورد که آیا اهالی این سریال در این جامعه زندگی نمی کنند و زندگی واقعی و جاری مردم را نمی بینند و یا این، غم نان است که باعث می شود که هر چیزی به اسم سریال، به خورد مردم داده شود و کسی هم دم بر نیاورد!

سوال دیگر این است که اساسا پدیده ای به نام ناظر کیفی که سال هاست در تیتراژ سریال ها خودنمایی می کند، واقعا و انصافا چه تاثیری در کیفیت سریال ها داشته و اصلا این آدم، چه وظیفه و کارکردی دارد؟!

«آقا و خانم سنگی» این مسئله را مکشوف می سازد که اتفاقات نادری مانند سریال ماندگار "پایتخت" هم یک استثنا در سریال سازی اجتماعی تلویزیون است و پیش از آنکه حاصل برنامه ریزی تلویزیون باشد، ماحصل خلاقیت برخی نویسندگان و بازیگران است.

آن گونه که درباره این سریال شنیده می شود، «آقا و خانم سنگی»در ابتدا "زشت و زشت تر" نام داشته که وقتی قرار بر پخش این سریال شد، ای کاش همین اسم برای آن باقی می ماند، چراکه نام با مُسمّاتری برای این محصول است!

اگرچه لازم است در نقد، نیمه پر لیوان هم دیده شود، اما از انصاف به دور است اگر ادعا کنیم که «آقا و خانم سنگی»، حتی یک نکته مثبت داشته است، جز این نکته که پرسشی جدی برای همگان پدید می آورد که در این فقر فیلمنامه و کارگردانی خلاق و بازیگری باورپذیر، و در شرایطی که تلویزیون بارها و بارها از فقر بودجه نالیده است و به گفته برخی مسئولان آن، بودجه عمومی در کنار درآمد نجومی پیام های بازرگانی اعم از زیرنویس و بالا نویس و وسط نویس و اسپانسرینگ رو در رو و شفاهی در برنامه ها و سریال ها و همه و همه، کفاف مخارج تلویزیون را نمی دهد(!)، اصولا چه ضرورتی در ساخت برخی سریال های نازل و بی سر و ته است؟!
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • ناشناس
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
1
احسنت واقعا گل گفتی