انتشار: ۲۲:۳۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز به جرات می‌توان ادعا کرد که همه سالن‌های سینمای کشور مجهز به سیستم دیجیتال هستند.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، منطقه اصفهان علی جنتی بعد از ظهر پنج‌شنبه در اولین جشن سینمای استان اصفهان با بیان اینکه از حضور در پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی و مهد هنر خوشحال است اظهار کرد: سینمای ایران از 80 سال پیش تاکنون هم‌پایه با سینمای جهانی پیشرفت کرده و به ویژه در طول سه دهه گذشته توانسته در جشنواره‌های بین المللی افتخارات زیادی را کسب کند.

وی ادامه داد: اصفهان سرمایه میراثی و معنوی است و بیراه نیست اگر بگوییم بخشی از تکامل این هنر مدیون هنرمندان اصفهانی است.

جنتی با اشاره به ریشه‌های عمیق هنرهای تصویری در استان اصفهان اظهار کرد: این ریشه‌ها به آبیاری درخت سینمای کشور کمک کرده و نقش اصلی در احیای آن داشته است.

وی گفت: مکتب کمدی انتقادی توسط هنرمندان اصفهانی آغاز شد و بعدها به مکتب تئاتر اصفهان مشهور گردید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاریخچه تئاتر در استان اصفهان اظهار کرد:‌ توسط هنرمندان تئاتر و در صدر آن‌ها مرحوم ارحام صدر مکتب انتقادی به سینمای کشور راه یافت.

جنتی در ادامه به بیان خاطره‌ای از مرحوم ارحام صدر پرداخت و گفت: از ایشان دعوت شد تا برای ادامه فعالیت به تهران عزیمت کنند. این هنرمند در پاسخ گفت هر وقت توانستید منارجنبان را به لاله‌زار ببرید ارحام را نیز از این شهر خواهید برد.

وی ادامه داد: مسیر این هنرمند بزرگ در نسل‌های بعد نیز ادامه پیدا کرده و موجب شد تا اصفهان در هنر غنی و پربار شود.

جنتی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره زاون قوکاسیان سینماگر اصفهانی گفت: او نیز از تبار سینماگرانی بود که ذوق هنری اصفهان را دربرداشت و به زادگاه خود عشق می‌ورزید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: شهری که قدر هنرمندان خود را بداند شهری مانا و پویاست و هر روز شاداب‌تر از دیروز می‌شود. چرا که هیچ منزلتی چون هنر و هنرمندان باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه بخشی از زیبایی استان اصفهان به دلیل وجود هنرمندان آن است اظهار کرد: این هنر گاه در معماری، گاه در سینما و گاه در هنرهای دیگر متجلی و نمایان می‌شود.

جنتی ادامه داد: این شهر و هنرمندان آن هنر را خوب می‌شناسند و در حفظ و بقای آن تلاش می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن سپاسگذاری از ایده برگزاری جشن سینمای استان اصفهان گفت: خوشبختانه با تلاش استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان امروز شاهد برگزاری شورای هم‌اندیشی هنر استان اصفهان بودیم که در آن بسیاری از ستارگان آسمان هنر اصفهان حضور داشتند.

جنتی ادامه داد: در این جلسه هنرمندان و اساتید مشکلات و نیازهای خود را مطرح کرده و من آن‌ها را شنیده و درک کردم. با این وجود نسبت به آینده فرهنگ و هنر در این استان و به خصوص در شهر اصفهان خوشبینم.

وی گفت: این شورا می‌تواند به عنوان اتاق فکری برای مسئولان و به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عمل کند و پیشنهادهای سازنده‌ای در زمینه‌های مختلف در جهت آموزش نیروهای جوان و همچنین تقویت هنرمندان ارائه دهد.

جنتی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور تلاش‌های بسیاری برای سامان بخشیدن به سینما و تئاتر انجام داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سالن‌های سینمای متعددی که تاکنون به بهره‌برداری رسیده است اظهار کرد: اکنون 80 سالن سینما در سراسر کشور در حال ساخت است. همچنین در حال بررسی 150 مجموعه فرهنگی و هنری در سطح کشور هستیم که بتوانیم از آن ها به عنوان سینما استفاده کرده و نقیصه کمبود سالن را در استان‌ها برطرف کنیم.

جنتی با بیان اینکه در اصفهان نیز همچون سایر استان‌ها کمبودهایی وجود دارد گفت: بنده خوشحال هستم که مسئولان شهری اصفهان به ویژه استاندار و شهردار محترم به طور جدی اخبار فرهنگی هنری را دنبال می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صحبت‌های استاندار استان اصفهان در زمینه مشکلات فرهنگ و هنر این استان گفت: یکی از این نقایص عمده در اصفهان موزه هنر و خانه تصویر است که این موضوع در شورای فرهنگی نیز مطرح شد.

جنتی ادامه داد: تلاش شده است تا برای خانه تصویر یکی از خانه‌های میراثی شهر اصفهان بازسازی شده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاش‌های استاندار و همکاری بانک ملی و وزارت راه و شهرسازی برای آماده‌سازی کارخانه ریسبافت اضافه کرد مساحت این کارخانه حدود 70 هزار متر مربع بوده که می‌تواند به فعالیت های فرهنگی و هنری مختلفی اختصاص یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تجربه موفق ساختن سینما در مجموعه‌های تجاری بزرگ گفت: شهردار اصفهان به کسانی که تمایل به سرمایه گذاری برای این موضوع را دارند قول داده است تا مجموعه آن‌ها را از مالیات و عوارض شهری معاف کند.

جنتی اظهار کرد: جای بسیار خوشوقتی است که اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به ثبت رسید و اکنون ما دو شهر از ایران به عنوان شهر فرش و همچنین شهر جهانی صنایع دستی در سطح جهان ثبت کرده‌ایم.

وی گفت: امیدواریم با تلاش، همدلی و همفکری بین دولت و اصحاب هنر بتوان به آرمان‌های همه هنرمندان دست یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جشنواره فیلم کودک و نوجوان و دبیرخانه دائمی آن در اصفهان گفت: اتاق فکر و شورای سیاست گذاری سینمایی در تهران تصمیم به جدایی جشنواره کودک و نوجوان به دو بخش گرفته است.

جنتی ادامه داد: این تفکیک به صورت آزمایشی بوده و در صورت کسب تجربه ناموفق مجددا همچون گذشته به طور کامل در اصفهان برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: