انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴
نادر مشایخی، رهبر ارکستر فرهنگی شهر تهران (فیلهارمونیک) درباره‌ی جدیدترین فعالیت‌های این ارکستر و تدوین برنامه‌ی سالانه برای آن سخن گفت.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، نادر مشایخی درباره‌ی وضعیت فعلی ارکستر «فیلهارمونیک» توضیح داد: آخرین اجرای ما حدود دو هفته پیش با دعوت آقای سرسنگی در دانشگاه تهران برگزار شد که اجرایی به‌مناسبت شروع سال تحصیلی جدید و با حضور دانشجویان بود.

او ادامه داد: قصد برنامه‌ریزی برای این ارکستر را دارم و می‌خواهم برنامه‌ای برای آن تدوین کنم. این ارکستر باید یک نهاد مستقل شود و با جایی حتی خانه هنرمندان ایران نیز رابطه نداشته باشد. من برای مستقل شدن این ارکستر تلاش می‌کنم و می‌خواهم از اسپانسرها برای این موضوع استفاده کنم.

خالق اپرای «ملکوت» همچنین اظهار کرد: قصد دارم، رویکرد این ارکستر اجرای برنامه‌هایی باشد که تا به حال در ایران شنیده نشده‌اند. 95 درصد ظرفیت‌های موسیقی را اصلا کسی در ایران نمی‌شناسد. شناخت ما در ایران از موسیقی کلاسیک فقط بتهوون و تا حدی هم موتسارت است. هیچ پشتوانه‌ای برای شناسایی این موسیقی وجود ندارد.

وی ادامه داد: دلم می‌خواهد انتخاب‌های مختلف را در اختیار مردم قرار دهم. منظورم این نیست که موسیقی‌های دیگر را دور بیاندازند، می‌خواهم یک موسیقی کنار سایر موسیقی‌هایی که می‌شنوند، قرار دهم تا آن‌ها حق انتخاب داشته باشند.

مشایخی درباره‌ی وضعیت تمرین ارکستر «فیلهارمونیک» گفت: فعلا تمرین را قطع کرده‌ایم تا به یک برنامه‌ریزی درست برسیم. موضوع این است که من نمی‌توانم روی حرف‌ها حساب کنم. باید اتفاقی بیفتد و چیزی حاصل شود تا بتوانم روی حرف دیگران حساب باز کنم. در حال حاضر یک جریاناتی پیش آمده که برایم امیدوارکننده است، یعنی وقتی می‌بینم جوانان با شوق فعالیت می‌کنند و پتانسیل زیادی دارند، برایم شیرین است.

این هنرمند پیشکسوت در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا از تشکیل ارکستر عبدالحسین مختاباد در شهرداری تهران خبر دارد؟ گفت: خیلی کجکاوم که نتیجه‌ی کار آقای مختاباد را ببینم، زیرا این کار باید در دست آدم‌های کاربلد باشد. دوست دارم ببینم او با ارکستر چه می‌کند. من خوشحالم از این‌که او دارد یک ارکستر دیگر درست می‌کند و این اتفاق خوبی است.

رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران درباره‌ی نحوه‌ی همکاری‌اش با ارکستر سمفونیک تهران به‌عنوان رهبر مهمان این ارکستر نیز توضیح داد: آقای رهبری برای همکاری با ارکستر سمفونیک از من دعوت کرد و من هم برنامه‌ام را برای ایشان فرستادم. اجرای ما در برنامه‌ی سالانه فعلا قطعی است.

او با بیان این‌که تدوین برنامه‌ی سالانه توسط علی رهبری برای اکستر کار خوبی است، گفت: فرق ارکستر ما این است که ارکسترهای کلاسیک برنامه‌ی روتین دارند و کم پیش می‌آید که کار جدید انجام دهند؛ اما سعی دارم، کارهای جدید انجام دهم. در اروپا هم دارد در این‌باره اتفاقاتی می‌افتد. آن‌ها تغییرات جالبی در نظام ارکستر و برنامه‌ریزی دارند. می‌خواهم این رویدادها را به‌طور سازگار با ایران در کشور اجرایی کنم.

مشایخی همچنین اظهار کرد: قصد من این است که ارکستر «فیلهارمونیک» چهار برنامه در سال داشته باشد، یعنی چهار رپرتوآر مختلف به دفعات اجرا شود، البته تأکیدم اجرای قطعاتی است که در ایران شنیده نشده‌اند. قطعاتی که اجرای‌شان هم مشکل است.

او درباره‌ی ارکسترهایی که معمولا قطعات تکراری روی صحنه اجرا می‌کنند، بیان کرد: باید پا را فراتر بگذاریم. بهترین اجراها از قطعات بتهوون و موتسارت موجود است. نیازی نیست بخواهیم دوباره این کارها را اجرا کنیم، بلکه باید سلیقه‌ی جدید ایجاد شود. گاهی می‌بینم، هنرمندان فقط با اتکا به سلیقه‌ی مردم کنسرت می‌دهند. من با این موضوع مخالف هستم. سلیقه را منِ موزیسین باید به مردم بدهم. موزیسین باید خودش نیاز درست کند، نه این‌که برای یک نیاز معمول اثر تولید کند. در این صورت است که به وجوه فرهنگی ما اضافه می‌شود.

مشایخی در پایان اضافه کرد: در ایران، تنوع سلیقه بسیار زیاد است و این یکی از زیبایی‌های فرهنگ ماست.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: