انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴
یکی از توصیه های آیت الله عبدالله جوادی آملی هنگام بدرقه کاروان قرآنی حج این بود که «شما هم باید در این میهمانی چیزی به خدا بدهید تا او چند برابر، شما را اجابت کند»
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایرنا، گویی ندایی درونی به این مفسر قرآن می گفت که برخی اعضای کاروان قرآنی جان خود را در سرزمین منا تقدیم درگاه الهی خواهند کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به میهمانی خدا گفت: در این میهمانی به برخی آب و نان داده می شود و به برخی علم و دانش ولی تفاوت این دو اینجاست که وقتی صحبت از علم و دانش است، نام علما در کنار ملائکه برده می شود. این میهمانی نباید یک جانبه باشد، باید در این میهمانی شما هم چیزی به خدا بدهید تا او چند برابر، شما را اجابت کند.

این مفسر قرآن کریم «دل های شکسته» را دعوت نامه میهمانی خدا دانست و از کاروان قرآنی حج خواست تا با تلاوت کتاب الهی پیام قرآن را به جهانیان برسانند. چرا که قرآن کریم بهترین ابزار قاریان برای هدایت جامعه است.

اما این روزها در هرگوشه ای از کشور دل های شکسته ای وجود دارد که در انتظار بازگشت اعضای خانواده خود و حاجیان حرم الهی هستند و یا با دل های بغض آلود و چشم های اشکبار پیکرهای زائران بیت الله الحرام را به خاک می سپاردند.

فاجعه منا دوم مهر ماه همزمان با روز عید قربان حین رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد.
در اثر این فاجعه 464 زائر ایرانی کشته شدند.
بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف نیز در فاجعه منا جان خود را از دست دادند.

حسن دانش و محسن حاجی حسنی کارگر 2 قاری بین المللی بودند که به همراه اعضای کاروان قرآنی سراپا به صحبت های آیت الله جوادی آملی گوش می دادند و تصور هم نمی کردند که قرار است در این میهمانی علاوه بر لبیک گویی در طواف خانه خدا، با فریاد لبیک و تلاوت آیات الهی به دیدار حق نائل شوند.

شب گذشته جامعه قرآنی کشور در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین گردهم آمدند تا بار دیگر گوش به تلاوت این 2 قاری بسپارند و با بغض و اشک، یاد و خاطره قربانیان کاروان قرآنی حج را مرور کنند.

در این مراسم که از سوی ستاد بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله و با همکاری دستگاه های قرآنی ترتیب یافته بود، بسیاری از قاریان، حافظان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی حضور داشتند و حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد هم با سینه ای بغض آلود و چشمانی اشکبار، تسلی بخش خانواده های این فاجعه بود.

اولین قاری این مراسم مسعود سیاح گرجی همسفر مهاجران الی الله بود، همان کسی که از فاجعه سرزمین منا جان سالم به دربرده بود و اگرچه پس از گذشت 2 هفته از این فاجعه، هنوز حال مساعدی برای تلاوت قرآن نداشت ولی به سفارش اساتید خود لبیک گفت و آیاتی از سوره بقره را تلاوت کرد، هرچند بغض این حاجی دلشکسته در هنگام تلاوت خودنمایی می کرد؛ به ویژه هنگامی که آیه «الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون» را قرائت کرد.

فیلمی که از تلاوت حسن دانش پخش شد و آیات پایانی سوره فجر را در محضر رهبر معظم انقلاب قرائت می کرد و پخش یکی از آخرین تلاوت های حاجی حسنی کارگر در خانه خدا، اشک قاریان و حاضران را درآورد و ابتهال سیدکریم موسوی نیز حال و هوای خاصی به این مراسم داد.

حسن دانش از قاریان جوان استان یزد بود که در مسابقات سراسری قرائت و حفظ قرآن سازمان اوقاف خوش درخشید و در مسابقات بین المللی امسال رتبه اول قرائت را نصیب جمهوری اسلامی ایران کرد و برای رساندن پیام قرآن عازم سرزمین وحی شد.

هنوز یک روز از افتخارآفرینی این قاری و دیدار برگزیدگان سی و دومین مسابقات بین المللی قرآن با رهبر انقلاب نگذشته بود که سازمان دارالقرآن الکریم از نفرات اول این مسابقه در رشته حفظ و قرائت دعوت کرد تا در یک نشست صمیمی به گپ و گفتی با خبرنگاران قرآنی بپردازند و حسن دانش و حجت الاسلام محمدمهدی رجبی با مروری بر خاطرات خود، تجربه هایی را در اختیار علاقه مندان و جامعه قرآنی قرار دادند و اینک مروری بر آن گفته ها داریم.

دانش در آن جلسه گفت که تلاوت در محضر رهبر انقلاب یکی از نکات درخشان زندگی او بوده و گفت: هرچند در سال 82 و در سن 17 سالگی در حضور رهبر انقلاب به تلاوت قرآن پرداختم ولی آرزو داشتم تا دوباره در محضر ایشان به تلاوت قرآن بپردازم.

وی اضافه کرد: با توجه به این که می دانستم رهبر انقلاب بر معنا محوری و مفهوم قرائت قاریان تاکید دارند، تلاش کردم تا هنگام تلاوت آیات الهی به این نکات بیشتر توجه کنم. البته نورانیت و ابهت رهبری تاثیر بسیاری بر من داشت و گاهی فکر می کنم ابهت امام خمینی(ره) چگونه بود که برخی می گویند نمی توانستیم به چهره ایشان نگاه کنیم.

این قاری یزدی افزود: رهبر انقلاب پس از تلاوتم گفتند که آیات، خیلی خوبی بود، صدای خوبی دارید، لحن و صوت و همچنین وقف و ابتدای خوبی دارید و این گونه تفقد رهبر معظم انقلاب را یکی از نکات درخشان زندگی خودم می دانم.

البته دانش که 29 بهار از عمرش می گذشت، طی 12 سال توانسته بود هر ساله در مقطع بزرگسالان مسابقات قرآن سازمان اوقاف شرکت کند و به گفته خودش از سال 78 که 13 ساله بوده در این مسابقات شرکت داشته و در سال 80 نیز در مقطع زیر 16 سال موفق به کسب مقام اول در مسابقات اوقاف شده بود.

وی که توانسته بود در سال 91 رتبه اول را در مسابقات قرآن تونس کسب کند به نوجوانان و جوانان سفارش می کرد که از حضور در مسابقات قران خسته نشوند و هرچند دیگران به او می گفتند که مسابقات را رها کن ولی او با پشتکار خود ثابت کرد که شهرستانی ها هم می توانند موفق شوند و لذا بر استعدادیابی نوجوانان در شهرهای مختلف تاکید داشت.

هنگام طرح مسائل مربوط به حفظ قرآن مشخص شد که این قاری بین المللی، حافظ قرآن هم هست و به شوخی گفت «من باید جایم را با رجبی عوض کنم» یعنی باید در حوزه حفظ ورود کرده و حافظ کل قرآن شوم.

دانش گفت : من هشت جزء از قرآن را حفظ کرده ام و علاقه دارم حفظ را ادامه دهم و حضورم در حوزه نیز به خاطر قرآن بوده و توانستم سطح 2 حوزه را به پایان برسانم.

آخرین سفارش دانش در این نشست صمیمی که 2 ساعت به طول انجامید، درباره مراحل موفقیت یک قاری بود که گفت: مرحله اول استماع دقیق آیات است. یعنی پس از این که استعداد قاری مشخص شد و استاد الگویی را با توجه به نوع صدای قاری برای تقلید معرفی کرد، قاری به طور دقیق و کامل به آیات تلاوت شده گوش می دهد.

وی افزود: مرحله استماع تا زمانی ادامه دارد که قاری بتواند با صدای قاری زمزمه کند و پس از تسلط به قطعه تلاوت شده مرحله بلندخوانی است و قاری در این مرحله می تواند به گونه ای بلند بخواند که اگر صدای تلاوت الگو حذف شد، بتواند آن را ادامه دهد و در آخرین مرحله نیز قاری صدای خود را ضبط می کند و با تلاوت استاد مقایسه می کند.

این قاری بین المللی مسابقه ای خواندن، یادگیری الحان و دستگاه های قرآنی و نبودن استاد در کنار قاری را از آسیب های تلاوت دانست و گفت: برخی قاریان الحان و دستگاه های قرآنی را به خوبی فرامی گیرند ولی نحوه بکارگیری آن را نمی دانند.

دانش همچنین گفت: تلاوت قرآن بدون توجه به معنای آیات و با تاکید بر دستگاه های قرآنی به نوعی استفاده ابزاری از قرآن تبدیل می شود در حالی که الحان باید در اختیار آیات قرآن باشد.

این روزها جای خالی دانش و حاجی حسنی کارگر و مبتهل خوان های گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) بیشتر احساس می شود، به ویژه اگر به صحبت های احمد ابوالقاسمی استاد و قاری بین المللی در این زمینه توجه کنیم.

ابوالقاسمی در مراسم یادبود حسن دانش در مکتب الغدیر یزد از قاریان قربانی منا به عنوان ضایعه ای بزرگ برای جهان اسلام یاد کرد و گفت: هیچ چیز نمی تواند این خسارت و ضایعه بزرگ را جبران کند زیرا سال ها طول می کشد که خانواده و جامعه ای بتواند یک قاری مانند حاج حسن دانش تربیت کند.

این داور بین المللی قرآن معتقداست : داغ این قاریان جوان که جزو نخبگان فرهنگی و قرآنی بودند، التیام نخواهد یافت و اگرچه به ظاهر رسالت حسن دانش ناتمام ماند اما به طور قطع، خون او اثرگذار است و راه او که راه قرآن، عترت و اهل بیت (ع) است، ادامه خواهد یافت.
در فاجعه منا حسن دانش و محسن حاجی حسنی کارگر از قاریان بین المللی و محمد سعید سعیدی زاده، امین باوی و فواد مشعلی از اعضای گروه تواشیح باقر العلوم به عنوان کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع بودند که جان خود را از دست دادند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: