انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴
سایت تابناک فرهنگی هم اینک از محل برگزاری همایش ملی نکوداشت اخوان ثالث به صورت هم زمان گزارش می دهد با ما همراه باشید.
گزارش لحظه به لحظه تابناک فرهنگی از همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث:

9:00 مراسم هم اینک با اجرای دکتر رشید کاکاوند با قرائت شعری از اخوان و خوش آمد گویی به میهمانان و همشهریان یزدی ایشان آغاز شد

9:3 رئیس دانشگاه یزد دکتر اولیا با اشاره به اینکه شهر یزد زادگاه اجدادی مهدی اخوان ثالث است از همکااران و برگزار کننده های این همایش تشکر کرد.

9:6 دکتر کاکاوند با اشاره به همکاری خوب اداره ارشاد یزد یا دانشگاه این همکاری را موهبتی کم نظیر تلقی نمود و از حضور آقای معزالدینی امام جمعه ی یزد قدردانی نمود.

9:10 علی قیاسی ندوشن مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر همایش از حضور برخی از میهمانان گرامی تشکر کرد و توضیحاتی را در خصوص برگزاری همایش ارائه دادند.

9:15 رشید کاکاوند گفت از ویژگی های شعر اخوان این است که در کنار صمیمیتی که در زبان شعر اوست فخر و شکوه نیز با این زبان عجین و قرین است و این از امتیازات خاص شعر اوست و سپس با قرائت شعری از اخوان از دبیر علمی همایش جناب آقای دکتر مجید پویان دعوت به سخرانی کرد.

9:20  دکتر مجید پویان گفت اگر چه در ییست و پنجمین سال درگذشت مهدی اخوان ثالث و خیلی دیر اما بالاخره این نخستین همایش بزرگداشت مهدی اخوان ثالث در شهر زادگاهش برگزار شد. وی ادامه داد فراخوان 328 مقاله دریافت شد 126 مقاله پذیرش شد و بسیاری از شاعران فرهیخته به فراخوان شعر ما پاسخ دادند. 5 کتاب تولیدی از مقالات تدوین شد و بسیاری از اساتید در تدوین و داوری این مجموعه مقالات حضور داشتند. بخشی از ارائه ی مقالات به علت عدم پخش زنده به بعد از ظهر موکول شد و از بعضی اشخاصی که ارائه ی شفاهی آنها به زمانی دیگر موکول شده عذر خواهی میکنیم

9:30 کاکاوند حضار را به دیدن مستندی از زندگی مهدی اخوان ثالث دعوت نمود و گفت این مستند را دوستانی از یزد تهیه نمودند.

9:31 هنگام پخش این مستند مشکلاتی برای صدای فیلم ایجاد شد و پس از دقایقی این مشکل حل شد. در این مستند ابتدا بخشی از شعر اخوان توسط رهبر معظم انقلاب درمحفل شاعران قرائت شد و سپس همان شعر را با زبان اخوان شتیدیم بعد هم زمان با دیدین تصاویری از روستای فهرج زادگاه اخوان ثالث شعری در وصف او قرائت شد.

 9:36 کاکاوند از حضار تقاضا نمود که با شنیدن اسامی اساتیدی که نام می برند به حد ارادت ایشان آنها را تشویق نمایند: دکتر سیروس شمیسا، دکتر اصغر دادبه، دکتر بهرام پروین گنابادی، دکتر باقر زاده بقا، دکتر کیهانی، دکتر ضیایی، دکتر گلرخسار صفی آوا و...

9:39  مهندس میر محمدی رئیس انجمن مفاخر و میراث فرهنگی یزد گفت بزرگداشت اخوان ثالث بزرگداشت علم و ادب و هنر است.

9:52  کاکاوند  با قرائت شعری از اخوان از دکتر گلرخسار صفی آوا از تاجیکستان برای قرائت شعر دعوت نمودند.

9:54 دکتر گلرخسار صفی آوا گفت من اخوان ثالث را 6 بار زنده دیدم که اولین بار در آلمان بود وایشان به تاجیکستان عشق ی ورزید و از او یادگاری عزیز برای من مانده چون ایشان فرمود:
به شام ما غریبان چون شفق گل کرد گلرخسار...
ایشان افزود مهدی اخوان ثالث شاعر تاجیکستان هم هست ایشان شاعر جهان هم هست.
ایشان با اشاره به اینکه مهدی اخوان ثالث عاشق مولانا بود شعری را به آن سبک به یاد اخوان خواندند.

9:59 رشید کاکاوند از مرشد حجتی دعوت نمود تا برای اجرا به صحنه بیاید.

10:14 پس از اجرای مرشد حجتی کاکاوند از جناب استاد دکتر سیروس شمیسا دعوت نمودند به عنوان اولین سخنران علمی دعوت نمودند تا سخنرانی خود را ایراد بفرمایند

9:16 استاد شمیسا با تشویق حضار به روی صحنه آمدند و پس از قدردانی از تشویق حضار فرمودند که همه درباب شعر نو اخوان صحب کرده اند و می کنند اما درباره ی اشعار سنتی اخوان کمتر سخن به میان آمده . غزل های منزوی وار در شعر اخوان نیست هرچند منزوی را دوست داشت و همینطور غزل هایی مثل غزل های فروغ فرخ زاد، شعر اخوان به نوعی نزدیک به شعر سلجوقی است ولی چند ویژگی دارد که او را متمایز میکند مثل نام بردن از زردشت و اوستا و اقوام و اقول ایرانی مثل تاجیکستان و ... و او ایران فرهنگی را مد نظر میگرفت نه ایران از جهت اقلیم را. وی پس از قرائت غزلی از اخوان مختصات سبک شناسانه ی او را بررسی نمود. وی با شعری از پدربزرگ شدن مهدی اخوان ثالث صحبت های خود را پایان داد.

10:36 استاد کاکاوندحضار را به دیدن کلیپی از روند آماده سازی همایش دعوت نمود.(که البته به جای آن تیزر تبلیغاتی همایش پخش شد!)

10:39 استاد باقرزاده با اشاره به کتاب 21 مقاله خود مقاله ای از این کتاب خود را خواند و درباره ی مهاجرت پدر خود و پدر اخوان ثالث از یزد به روسیه تزاری صحبت فرمود و از دوران دوستی خود با مهدی اخوان ثالث در کودکی سخن گفت. وی با خواندن شعر دریچه مهدی اخوان ثالث گفت نخستین کسی که درباره ی پیری شعر سروده است رودکی بوده و پس از آن فردوسی و نظامی و جامی (که اولین کسی بوده که از عینک در شعر نام برده)، کلیم و ... نام برد و شعر پیری مهدی اخوان ثالث با مطلع (دیدی آخر پیری لعنت به من هم رو نهاد...) خواند و شعری را که در استقبال از این شعر سروده بودند را برای حضار گرامی خواندند.

11:3 دکتر کاکاوند با تشکر از استاد باقرزاده شعر زمستان مرحوم اخوان را قرائت کرد و از جناب استاد دکتر بهرام پروین گنابادی دعوت فرمود برای سخنرانی تشریف بیارند.

11:6 دکتر بهرام پروین گنابادی با اشاره به دعوتی که برای حضور دکتر مرتضی کاخی به عمل آمده بود علت عدم حضور ایشان را کسالت وی دانست و سلام ایشان را به حضار ابلاغ فرمود.
ایشان اشاره داشتند که در داوری مقالات نقشی نداشتند و در حضور اساتید دیگر نخواستند در این بخش حضور داشته باشند.
ایشان درباره ی اخوانیه اخوان کلام خود را آغاز نمودند و با اشاره به اینکه اخوان درباره ی اخوانیه ای که مرحوم دکتر خانلری در جواب وی سروده است افزود مرحوم اخوان در اینکه مرحوم خانلری با این دقت در رعایت اصول اخوانیه کوشا بوده و استادانه اخوانیه اخوان را جواب داده اند توضیحاتی را در تبیین اصول فنی سرودن یک اخوانیه توضیحات خود را ارائه فرمودند . مرحوم اخوان تمام اصول اخوانیه را در سرودن اشعارش رعایت می فرمودند.
وی با طر این سوال که اخوانی که وفادار ترین شاگر نیما بوده چرا باید به اخوانیه سرایی که جز شعر قدمایی ماست روی بیاورد؟
وی درجواب این پرسش گفت، اخوان از فنی ترین شاعران نیمایی است برای همین در سرودن شعر قدمایی مانند اخوانیه نیز استادانه عمل میکند.
گاهی  خرده میگیرند که اخوان نمی تواند خود را از تفکر سنتی خود جدا شود برای همین همچنان شعر قدمایی می سروده است .  خود اخوان در جواب کسانی که به وی ایراد می گرفتند می گوید: من در قیاس خردان به بزرگان از زبان دهخدا می گویم که: من در جوانی خدمت پیران بسیار کرده ام چندان که در پیری نیاز به سخن جوانان ندارم.
ضمن اینکه باید به یاد داشت که جامعه ی ما هرگز مدرنیسم را به معنی اصیل آن تجربه نکرده است.
وی در ادامه اشاره کرد اگر امروز بیشترین مقالاتی که برای مرحوم اخوان ارسال شده است بررسی فنی اشعار او است نشان دهنده ی تبحر و شناخت ایشان درباره ی قواعد و صنایع ادبی است.

11:22 دکتر کاکاوند با اشاره به اینکه از ساعت 14 به بعد پنل های تخصصی در این همایش برگزار خواهد دکتر علیپور را برای سخنرانی پایانی در این بخش دعوت فرمود.

11:22 دکتر علی پور با قرائت پیامی از انجمن مفاخر و میراث فرهنگی خراسان اخوان را فراتر از اقلیم ها دانست و او را نماینده ی تفکری جهانی دانست. وی اخوان را جدای از خراسان و یزد و تهران و ایران شاعری جهانی دانست و او را متعلق به کهن بوم و بر ایران دانست

گزارش در حال تکمیل است...
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: