انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
همراه با روزنامه های صبح

اخبار به روایت نشریات

روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است

روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است:


اخبار به روایت نشریات

گام های نو در دیپلماسی فرهنگی

سفر اورسلا هولپ مدیر بخش آسیا، آفریقا و ایران نمایشگاه کتاب فرانکفورت و کلودیا دوبری مدیر پروژه های بین المللی نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب امسال را باید به فال نیک گرفت. دیپلماسی فرهنگی آن هم با تعامل تاثیر گذار ترین چهره های بین المللی و یا به عبارتی ساده تر بهره مندی از غول های فرهنگی می تواند به جایگاه بین المللی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در عرصه فرهنگ بین الملل بر کسی پوشیده نیست. آنهم به این دلیل که این نمایشگاه توانسته است با آزمون و خطا به استانداردهای جهانی برگزاری نمایشگاه های فرهنگی تبدیل شود. این مهم مستلزم این است که مدیران نمایشگاه کتاب تهران سیاست های ناهمگون گذشته خود را در تدوین و برنامه ریزی کنار گذاشته و با نگاهی علمی به اصلاح برنامه های نمایشگاه بیاندیشند.

نمایشگاه کتاب یا فروشگاه اسباب بازی؟

نمایشگاه کتاب، نمایشگاه کتاب است. حتی اگر قرار است محصول دیگر فرهنگی هم در آن عرضه شود باید نامش را به فروشگاه و نمایشگاه محصولات فرهنگی تغییر داد و گرنه این نمایشگاه فقط پاتوق چند روزه ای است برای فروشندگان دیگر از چیپس و آش رشته گرفته تا ده ها محصول دیگر که می توانند به رونق بازار بی رونق کتاب کمک کنند. نمایشگاهی که تنها نام «کتاب» را دارد؛ به نام کتاب است و به کام سایر محصولات حتی از جنس فرهنگی اش. حالا اینکه هدف از حضور نسل جدید عروسک های «دارا و سارا» در نمایشگاه کتاب چیست را باید از برنامه ریزان نمایشگاه کتاب پرسید.

اخبار به روایت نشریات

عرضه نزدیک به 166 هزار عنوان کتاب لاتین و عربی در نمایشگاه

مدیر کمیته ناشران بین الملل بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از عرضه نزدیک به 166 هزار عنوان کتاب لاتین و عربی در نمایشگاه خبر داد. حامد میرزابابایی، با اشاره به حضور 59 موزع در بخش لاتین و 87 شرکت کننده در بخش عربی اظهار کرد: هر غرفه تعداد زیادی از ناشران Imprint (توزیع کتاب های چند ناشر) را پوشش می دهد که براساس شمارشی که صورت گرفته در بخش لاتین 2هزارو 748 ناشر و در بخش عربی بیش از سه هزار ناشر شرکت دارند. وی افزود: در بخش لاتین از مجموع 57 موزع که اطلاعات آنها ثبت شده است، مجموعا 132 هزار و 454 رکورد اطلاعات کتاب دریافت شده که از آن میان 128 هزار و 793 مورد به لحاظ اطلاعات کتاب شناختی معتبر تشخیص داده شده اند.

اخبار به روایت نشریات

آغاز تحویل بن های خرید کتاب

تحویل بن های خرید کتاب با احراز هویت متقاضیان در شعب بانک عامل از دیروز (13 اردیبهشت ماه) آغاز شد.

برگزاری230نشست تخصصی

مدیر کمیته علمی، فرهنگی و سرای اهل قلم با بیان اینکه برنامه سراهای نمایشگاه امسال در قالب 6 سرا برگزار شود که با هماهنگی های صورت گرفته تعداد این نشست ها به 230 نشست رسید.

گلایه انجمن زنان ناشر

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زانان ناشر از اختصاص نیافتن غرفه به انجمن از سوی مسئولان نمایشگاه کتاب گلایه کرد و از ارسال نامه در این باره به سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه کتاب خبر داد.

تخلیه بیش از 360 تن کتاب در گمرک نمایشگاه

مدیر کمیته بین الملل نمایشگاه کتاب تهران اسامی 13 کشوری را که تا کنون بیش از 360 تن از کتاب های ناشران آنها در گمرک نمایشگاه ترخیص شده است، اعلام کرد.

رونمایی از جوامع علم موسیقی بوعلی

برگردان و شرح جوامع علم موسیقی از کتاب شفای بوعلی سینا در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می شود.


اخبار به روایت نشریات

نمایشگاه کتاب تهران با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود

مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساعت 9 صبح روز سه شنبه 15 اردیبهشت با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در ضلع جنوبی مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود. با توجه به اینکه افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران امسال نیز مانند سال های قبل یک روز زودتر از آغاز به کار نمایشگاه برگزار می شود.

حضور پررنگ کانون در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور در 4 بخش، محصولات و خدمات فرهنگی خود را ارائه می دهد. در بخش ناشران عمومی واقع در شبستان اصلی مصلای بزرگ امام خمینی غرفه ای به مساحت 9 متر مربع برای عرضه محصولات کانون اختصاص یافته است.


اخبار به روایت نشریات

نمایشگاه بزرگ لوازم التحریر و اسباب بازی در نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه بزرگ لوازم التحریر، نوشت افزار و بازی و اسباب بازی با عنوان نمایشگاه بزرگ پیوست فرهنگی همزمان با بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.

نمایشگاه بزرگ پیوست فرهنگی در دو بخش اصلی (بازی و اسباب بازی) و (لوازم التحریر و تجهیزات کمک آموزشی و کتابخانه ای) اط 17 تا 26 اردیبهشت ماه به مدت 10 روز و با حضور نهاد ها، سازمان هاو مراکز فرهنگی و اجتماعی، شرکت ها و تولید کنندگاه و مراکز علمی و آموزشی برپا می شود.

همه کالاها و محصولات که در این نمایشگاه بزرگ عرضه می شود با تخفیف بین 10 تا 30 درصد به فروش خواهد رسید.

یک بخش از این نمایشگاه اختصاص با بازی و اسباب بازی دارد که در آن انواع اسباب بازی های فکری، آموزشی، توپی، وسایل بازی همانند اسکوتر، اسکیت، اسباب بازی های برقی شامل ماشین برقی، رادیو کنترلی، رالی اسپرت، رباتها، انواع پازل ها و لگو ها انواع عروسک ها، اسباب بازی های پلاستیکی رنگ شناسی و شخصیت پردازی کودک قرار دارد.

بخش دوم نمایشگاه بزرگ پیوست فرهنگی نیز اختصاص به لوازم التحریر، تجهیزات کمک آموزشی و تجهیزات کتابخانه ای دارد که در این بخش هم انواع لوازم التحریر شامل کتاب های آموزشی، علمی، دفتر، دفترچه، دفترچه یادداشت، مداد، مداد رنگی، خودکار، و انواع نوشت افزار، تجهیزات کتابخانه ها، فایل ها، قفسه ها و دیگر تجهیزات این حوزه عرضه می شود.

معرفی تجهیزات و اقلام نوین آموزشی و کمک آموزشی، آشنایی با اسباب بازیهای موثر در رشد جسمی و ذهنی کودکان و آشنایی تولید کنندگان با نیازهای این قشر، ارائه و معرفی آخرین دستاوردهای تولید کنندگان داخلی و ترویج مبانی اصولی ارتباط آگاهانه، یکپارچه سازی فعالیت های این حوزه ایجاد فرهنگ انتخاب درست اسباب بازی و ایجاد فضای فرهنگی در توسعه سرگرمی و اسباب بازی برخی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

همزمانی این رویداد با نمایشگاه کتاب تهران که با استقبال عموم مردم از سراسر کشور مواجه است باعث می شود تا جمعیت عظیمی از این رویداد بزرگ فرهنگی و بخش های جنبی آن بازدید نمایند.

حضور شبکه تلویزیونی پویا و پوشش تصویری این نمایشگاه، برپایی وسایل بازی و سرگرمی در محوطه نمایشگاه و ایجاد محیط استراحت برای خانواده ها، بخش های از امکانات و برنامه های رفاهی نمایشگاه بزرگ پیوست فرهنگی خواهد بود.


اخبار به روایت نشریات

تسهیلات متروی تهران برای بازدید کنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب

محسن نایبی، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت در مصلای تهران اعلام کرد: قرار گرفتن دو ایستگاه مصلی و شهید بهشتی در خط یک مترو تهران در ضلع شمال و جنوب مصلی تهران سبب شده تا بهترین راه برای دسترسی به نمایشگاه کتاب استفاده از مترو باشد وی گفت: شرکت بهره برداری مترو تهران برای تسهیل تردد مسافران به مقصد نمایشگاه کتاب از طریق شبکه ریلی با استفاده حداکثری از نیروی انسانی و تجهیزات همچنین تمرکز نیروهای انسانی در دو ایستگاه شهید بهشتی و مصلی در خط یک و اطلاع رسانی به مسافران در ایستگاه ها در روزهی برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلای تهران تلاش کرده تا بهترین خدمات رسانی صورت گیرد. تایبی از اعزام قطارهای فوق العاده در زمان ازدحام مسافران در ایستگاه های مصلی و شهید بهشتی خبر داد. مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: فاصله گذر قطارها در ایام آخر هفته طی برگزاری نمایشگاه کاهش می یابد و در روز پنجشنبه با افزایش تعداد حرکت قطارها فاصله گذرپنج دقیقه حفظ خواهد شد. وی با اشاره به اینکه نیمه جنوبی خط به هم میزبان مسافران نمایشگاه کتاب است و به شهروندان خدمات رسانی می کند، افزود: این خط به خصوص برای بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب باشد مسافران هوایی هم می توانند با استفاده از خط چهار مترو و تغییر مسیر در ایستگاه دروازه دولت به نمایشگاه کتاب منتقل شوند.

اخبار به روایت نشریات

عرضه 26 هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب

مسوول کار گروه انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب از عرضه 26 هزار عنوان کتاب کورک و نوجوان در این دوره از نمایشگاه خبر داد. محمد طوسی در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد کتاب حداقل 15 عنوان دارای چاپ اول است و کتاب های تجدید چاپ در هر سال فقط یک عنوان محاسبه می شوند. وی با بیان اینکه 300 ناشر فعال در حوزه کتاب کودک و نوجوان، محصولات خود را در نمایشگاه عرضه می کنند، اظهار داشت: امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب، تنوع محصولات در زمینه های مختلف بسیار بوده و پذیرای کودکان و نوجوانان با خانواده های آنها است. مسوول کار گروه انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب، اجرای 18 برنامه منتوع از سوی سرای اهل قلم کودک و نوجوان، برگزاری مراسم بزرگداشت شکوه قاسم نیا و مرحوم نادر ابراهیمی از نویسندگان مطرح کشور، برپایی میزگردهای بررسی ادبیات کودکان و تصویرگری حوزه های مرتبط با نشر را از دیگر فعالیت های جنبی در حاشیه نمایشگاه عنوان کرد. وی تصریح کرد: دراین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب، فضایی برای تصویرگران شهرستانی اختصاص داده شده تا فعالیت های خود را به عنوان نمونه کار به ناشران کودک و نوجوان معرفی کنند.

اخبار به روایت نشریات

نمایشگاه کتاب، تفرجگاه فرهنگی

اردیبهشت حال و هوای خاصی دارد: بوی باران، سبزه، امین الدوله و کتاب‌های نو. نمایشگاه کتاب تهران دد ایام بیش از هر چیز یادآور روزهای خوب برای آنهایی است که در عمر ۲۸ ساله نمایشگاه کتاب به رفت و آمد در آن مشغولند و خاطرات خود را کهنه‌تر و روزگار را با خرید کتاب می‌گذرانند.

هر سال اردیبهشت به ده که می‌رسد علاقمندان به کتاب و کباب، برای آغاز فعالیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران لحظه شماری می‌کنند. علاقمندان به کباب برای خوردن کباب نمایشگاهی که غذا خوری‌هایش بی‌تردید از کتابفروشی‌هایش رونق بیشتری داشته و دارد.

امسال نیز نمایشگاه کتاب با تمام کب کبه و دب دبه‌هایش شروع به کار کرد. نمایشگاهی که هیچ سنخیتی با نام خود یعنی نمایش کتاب ندارد. نمایشگاه بین المللی کتاب طی ۲۷ سال فعالیت و در پی میزبانی مدیران متعدد، دستخوش تغییرات بنیادی و سلیقه‌ای بسیاری شده که بارز‌ترین آن‌ها همزمانی با جشنواره مطبوعات طی سال‌های متناوب و گاهی متوالی، اضافه شدن بخشی در یک فصل و حذف آن در سال‌های بعد، جانمایی غرفه‌ها و... است.

مردم کتاب نمی‌خرند

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی از فردا به طور رسمی آغاز به کار می‌کند که افت فروش بازار کتاب در ماه‌های گذشته و در سه ماه منتهی به سال ۹۳، بی‌رغبتی مردم نسبت به کتاب را نشان می‌دهد. واقعیتی که هر ساله در دالان‌های نمایشگاه کتاب قابل رویت است. این واقعیت اگرچه در حوزه‌های مختلف به ویژه غرفه ناشران دانشگاهی و دانش آموزی کمتر به چشم می‌آید اما وضع حضور مردم در نمایشگاه بیشتر متاثر از خلاهای تفریحی است تا نیاز فرهنگی. هر چند شاید باید این مولفه را در نبود سیایت گذاری نمایشگاه کتاب تا فروشگاه کتاب شدن جستجو کرد.

حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده امسال شاهد حضور پررنگ کشورهای خارجی در نمایشگاه بیست و هشتم خواهیم بود به طوری که پیش بینی می‌شود در این دوره شاهد افزایش ۲۰ درصدی کتاب‌های لاتین باشیم.

مدیر کمیته اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در توضیح کتاب‌های لاتین وارد شده به کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: تا به امروز ۲۲۴ تن کتاب تهران به کشور وارد شده است. و ادامه داد: این محموله‌ها از کشور‌های لبنان، سوریه، اردن، عراق، مصر، عمان، انگلستان، و آمریکا به کشور وارد شده است. با توجه به آمار منتشر شده پیش بینی می‌شود که امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی کتاب‌های لاتین در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب باشیم.

غرفه‌های ارزان


هزینه اجاره غرفه‌های نمایشگاه امسال تغییر خاصی نسبت به سال گذشته نداشته ولی اجاره غرفه کمتر از ۵۰م‌تر با غرفه‌های بیش از ۵۰م‌تر متفاوت است و ناشران مبلغی بین ۲۵ تا ۵۰هزار تومان برای هر متر مربع غرفه پرداخت کردند که برای ۱۰ روز رقم مناسبی به نظر می‌رسد. این در حالی است که هزینه اجاره مصلی امام خمینی (ره)، برای برگزاری نمایشگاه حدود دو میلیارد تومان بدون احتساب هزینه‌های جانبی و خدمات رسانی است که این هزینه از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‌شود. مساله مهم قدرت خرید بازدید کنندگان است که طبق پیش بینی‌ها جوابگوی نیاز و علاقه آن‌ها در خرید کتاب نیست. این واقعیت را می‌توان در تردید‌ها و حساسیت به خرج دادن‌های قشر واقعی کتابخوان در هنگام انتخاب و همچنین چانه زنی‌ها بر سر تخفیف بیشتر با مسئولان غرفه‌ها به وضوح دید. این شرایط خصوصا برای کتاب‌هایی که قیمت بالای ۲۵ هزار تومان دارند، بیشتر محسوس است.

نامهربانی باناشران خارجی

استقبال و حضور ناشران خارجی اما در سال‌های اخیر روند ثابتی نداشته و بر اساس آمار در سال ۸۳، ۱۲۰۰ ناشر خارجی از ۴۵ کشور در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند که این عدد نشان از موفقیت و پیشرفتی چشمگیر نسبت به تمام دوره‌های قبل داشت. در سال ۹۲ نیر به علت بروز برخی مسائل ساسی، با کاهش شرکت کنندگان خارجی با رقم ۹۸۰ ناشر روبه رو بودیم اما در سال جاری این رقم به هزار و۶۱۴ ناشر با ۱۹۶ هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب از ۶۷ کشور رسید.

ناشران معروفی مانند دارالساقی، الفارابی، دارآلاداب و دارالشروق به علت محدودیت‌هایی که برای ناشران عرب اعمال شده و پایین آمدن قدرت خرید مردم، ترجیح داده‌اند به تهران سفر نکنند زیرا این سفر برایشان فقط هزینه تراشیدن است.

هر کس بخواهد برای یافتن کتابی خارجی در چادرهای بزرگ بخش بین الملل گردشی بکند با این تصور باید پای به آنجا بگذارد که دارد به بیابانی بی‌آب و علف می‌رود و باید با امکانات کامل به ویژه چند بطری آب معدنی به آنجا برود. گرما در این چادر‌ها که کفشان آسفالت است، بیداد می‌کند و البته برای کاهش وزن مکانی است بسیار مناسب! در حالی که بهترین جای نمایشگاه یعنی شبستان مصلی به ناشران داخلی اختصاص دارد بد‌ترین جا را نیز به ناشران خارجی اختصاص داده‌ایم و بر خلاف رسم مه‌مان نوازیمان که به آن شهره‌ایم و دم از آن می‌زنیم، عمل می‌کنیم. از طرفی امسال بد‌تر از سال گذشته ناشران معروف و شناخته شده جهان عرب هیچ کدام در نمایشگاه حضور پیدا نکردند و به طور مثال کسی که به ادبیات عرب علاقمند است، دست خالی از این بخش بیرون می‌آید.

برخی کتاب‌های ناشران معروف جهان عرب که جدید نیستند و سال‌ها پیش منتشر شده‌اند را به طور نادر می‌توان لابه لای کتاب‌های ناشران دیگر که غالبا دینی است، پیدا کرد. حتی برخی از ناشرانی که نمایندگی ناشران عرب را دارند و در سال‌های دور کتاب‌های زیاد ارائه می‌کردند و سالنی دراز به آن‌ها داده می‌شد، سال گذشته مکانی اتاقک وار به آن‌ها داده می‌شد و امسال نیز قرار نیست به آن‌ها توجهی شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: