انتشار: ۱۶:۴۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
نشست خبری اجرای ویژه ارکستر سمفونیک تهران؛ به منظور همدردی با خانواده‌های "فاجعه منا"، با حضور رضا میر کریمی، حمید رضا نور بخش، ایرج راد، علی رهبری و غلامحسین امیر خانی؛ امروز -دوشنبه 13 مهر- در تالار وحدت برگزار شد.
ارکستر سمفونیک تهران برای فاجعه منا

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایلنا؛ در ابتدای این نشست؛ حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) گفت: ما هنرمندان در قالب‌ نهاد‌هایی صنفی برنامه‌ای کاملا خودجوش را برای روز پنجشنبه تدارک دیدیم و امیدواریم که این برنامه؛ فریاد رسای مظلومیت عزیزانی باشد که در فاجعه غم‌انگیر منا از دست رفتند. مطمئنم که صدای این برنامه در همه جهان خواهد پیچید.

او ادامه داد: این برنامه ساعت 9 شب پنجشنبه با حضور هنرمندان تمام حوزه‌های هنری برگزار می‌شود که در ابتدای آن بیانیه‌ای توسط یکی از هنرمندان به نام کشور قرائت می‌شود. همچنین نمایشگاهی از آثار تجسمی درباره این فاجعه در تالار وحدت برقرار خواهد بود. علاوه بر این بخش اصلی برنامه برعهده ارکستر سمفونیک است که آقای رهبری درباره جزئیات اجرا توضیح می‌دهد.

غلامحسین امیرخانی نیز که به نمایندگی از هنرمندان حوزه تجسمی در این نشست حضور داشت، بیان کرد: حج نقطه اوج رسیدن به همدلی، معرفت و مهرورزی است. حج باید معرفتی درون انسان ایجاد کند تا در نهایت این معرفت به همدلی منجر شود. در همین راستا انجام مناسک حج باید به نوعی مدیریت شود تا به آن معرفت و انسانیت نزدیک بشویم.

وی افزود: طی سالیان گذشته تعداد مسلمانانی که به حج می‌روند بیشتر شده بر همین اساس باید مدیریت برگزاری این مراسم طوری باشد که هدف اصلی حج که رسیدن به معرفت است حاصل شود. متأسفانه این مدیریت در کشور همسایه ما رعایت نمی‌شود و طی سالیان گذشته همواره شاهد اتفاقات مشابه بوده‌ایم.

رضا میرکریمی (مدیر خانه سینما) نیز در ادامه با بیان اینکه در فاجعه منا مسئله‌ی اخلاق زیر سوال رفته است؛ گفت: ما قبل از اینکه به فاجعه منا دینی یا ملی نگاه کنیم باید ابعاد انسانی آن را در نظر بگیریم. در این فاجعه کرامت انسانی مورد هدف قرار گرفته است. متاسفانه در فضای سیاست زده کشور ما وقتی چنین اتفاقی می‌افتد برخی مسائلی حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند که اصلا جایش نیست. ما این همگرایی خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و انجمن خوشنویسان را به فال نیک می‌گیریم.

میرکریمی ادامه داد: بسیاری فکر می‌کنند که هر اتفاقی می‌افتد باید به دولت ربط داشته باشد اما دولت نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. این میزان بی‌مسئولیتی و طرح کردن بحث‌های این چنینی در قبال این اتفاق درست نیست. دولت به خاطر کسانی که هنوز در حج بوده‌اند طی این مدت موضع محتاطانه‌ای را اتخاذ کرد و متاسفانه در حوزه‌های بین‌الملل هم شاهد بی‌تفاوتی بسیاری از کشورها در قبال این موضوع بوده‌ایم. رسانه‌های جمعی دنیا هم جوری حرکت کردند که انگار هیچ  اتفاقی نیفتاده است. به همین خاطر ما به عنوان نهادهایی که مستقل از دولت هستیم به میان آمدیم و می‌خواهیم پاسدار کرامت و اخلاق انسانی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران، گفت: من افتخار می‌کنم که این ارکستر بعد از سالیان به همت یکی از مفاخر کشور آقای علی رهبری راه افتاده است و در این برنامه نیز حضور دارد. مطمئناً در آینده شاهد اتفاقات خوبی از سوی این ارکستر خواهیم بود و اخبار خوبی را می‌شنویم.

او در پایان افزود: خوشحالم که در این اتفاق ارکستر سمفونیک پیش قدم شده تا ما این حرف مشترک را بزنیم که واقعه منا را فراموش نمی‌کنیم. امیدوارم با حمایت رسانه‌ها کمپینی که تشکیل داده‌ایم هم بیشتر مطرح شود. تا امروز نزدیک به دویست هزار امضا جمع شده و امیدواریم این امضاها بیشتر شود.

علی رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک) همچنین درباره برنامه روز پنجشنبه توضیح داد: فاجعه منا؛ باعث شد تا انعکاس آن را در خارج از ایران هم ببینم و چندی پیش که به براتیسلاوا رفتم بسیاری به من این اتفاق را تسلیت گفتند. در برنامه روز پنجشنبه ارکستر سمفونیک؛ کارمینا بورانا، پرنده آتشین اثر استراوینسکی و اپرای عاشورا اثر بهزاد عبدی را اجرا می‌کند. علاوه بر آن شاید قطعه‌ای مناسب با این فاجعه نیز به رپرتوار اضافه شود.

ایرج راد (مدیرعامل خانه تئاتر) نیز در پایان نشست گفت: هنرمندان در حوزه‌های مختلف هنری هنرشان نشأت گرفته از ارتباطاتی است که با مردم دارند و وقتی اتفاقاتی از این دست روی می‌دهد؛ آنها نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند. متاسفانه در خیلی از موارد این مسائل رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد اما ما به دور از مسائل سیاسی گرد هم آمدیم و علاوه بر همدردی با داغداران این فاجعه این نکته را به جهانیان گوشزد کنیم که در مسائلی که پای اخلاق و انسانیت به میان می‌آید همواره حضور داریم.

وی افزود: حقوق کسانی که به خانه امن الهی رفته‌اند از دست رفته است. این اتفاق به حدی ناگوار بود که واژه فاجعه نمی‌تواند حقیقت آن را ادا کند.این اتفاق دل همه ما را به درد آورد و باید جلوی تکرار این اتفاقات را گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: