انتشار: ۲۲:۴۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دست‌اندرکاران برگزاری جایزه کتاب سال به تشریح فعالیت‌ها و تفاوت‌های این دوره از جایزه پرداختند.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، مدیر خانه کتاب در ابتدای نشستی که 12 مهر در خانه کتاب برگزار شد درباره‌ اهمیت جایزه کتاب سال گفت: در ایران یکی از مهمترین اتفاقات حوزه‌ کتاب و بی‌شک بزرگترین و پرسابقه‌ترین جایزه، جایزه کتاب سال است. این جایزه در بین جوایز از نظر کیفیت و قدمت اعتبار زیادی دارد و ما سعی داریم سی‌وسومین گام را به شکل متفاوتی برداریم.

مجید غلامی جلیسه با بیان این‌که از زمان برگزاری سی‌ودومین دوره دغدغه اصلی افزایش کیفیت داوری و برگزاری جایزه است، اظهار کرد: همواره سعی‌مان بر این است که بیش از پیش جایزه را به استاندارد لازم برسانیم. سال قبل گام خوبی در بازنگری آیین‌نامه برداشته شد و گروه داوری متحول شد.

او در ادامه بیان کرد: امسال آقای مهدوی راد گام دیگری در راه تغییر برداشته است. مهمترین اقدام الکترونیکی کردن جایزه بود. در این سبک به داوران کمک می‌شود که راحت‌تر به نتیجه مطلوب برسند و داوران شهرستانی راحت‌تر می‌توانند نسبت به سال قبل داوری کنند. در واقع باید در سایر جوایز هم همین کار انجام شود، همین طور که جایزه نقد امسال، 100درصد به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

جلیسه درباره وب‌سات جایزه کتاب سال گفت: امسال وب‌سایت به‌روزرسانی شد و تعامل حداکثری با نویسندگان‌،شاعران و ناشران برقرار شده است. فراخوان به صورت الکترونیک برای آنها ارسال شد. البته این به این معنی نیست که از آثار شاخصی که از سوی تولیدکنندگان آن ارسال نشده است،غفلت شود. سازوکارمناسبی برای این آثار پیش‌بینی شده که سال بعد مورد بررسی قرار گیرند.

مدیر خانه کتاب در پایان اظهار کرد: ارسال آثار به این شکل است که توسط نویسنده یا انتشارات از طریق خوداظهاری در سایت معرفی می‌شود، بخشی را هم که به صورت دستی به دبیرخانه رسیده است، ما خودمان در سایت وارد می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، همچنین حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد با بیان این‌که کتاب سال در تمام کشورها اتفاق بزرگی است، گفت: در دنیا کتاب سال را به عنوان حد و حدود فرهنگی کشور می‌دانند و برگزاری این جایزه نشان فرهنگ جامعه است. امسال که سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال است مانند سال گذشته در دو بخش داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

دبیر علمی جایزه کتاب سال درباره‌ تغییرات این دوره بیان کرد: در سال گذشته در برخی معیارها و امتیازها تغییراتی به وجود آوردیم، اما نهایی نشد. امسال به کمک همکاران در خانه کتاب و داوران به زودی آیین‌نامه را تغییر می‌دهیم.

او درباره‌ نحوه داوری‌ها اظهار کرد: نکته مهمی که در داوری‌ها لحاظ می‌شود و سال گذشته هم وجود داشت این است که ما تنها به کتاب توجه می‌کنیم و غیر از آن‌چه در کتاب آمده چیزی به داوری سمت‌وسو نمی‌دهد. سال گذشته این کار را کردیم و امسال هم پای آن ایستاده‌ایم. کتابی که از طریق وزارت ارشاد که نماینده جمهوری اسلامی ایران است مجوز نشر گرفته مورد پذیرش ما است و نظر وزارت ارشاد برای ما حجت محسوب می‌شود.

مهدوی راد در ادامه افزود: امسال هم مثل سال‌های گذشته کتاب‌های درسی و کمک آموزشی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. تعداد کتاب‌های ارسال‌شده گاهی به حدی می‌رسد که مانند کوهی روی میزها چیده می‌شود. اما برخی ازآنها ارزش زمان گذاشتن فاضلان و عالمان را ندارد. ما بخشی از انتخاب‌مان را از طریق رصد مجلات نقد کتاب انجام می‌دهیم.

او در پایان گفت: امیدواریم سی و سومین دوره را آنچنان که شایسته عنوان جمهوری اسلامی ایران باشد، برگزار کنیم. این تعداد کتاب که بسیار زیاد است مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، سخت است، زیرا تعداد کتاب‌ها زیاد است و ارتباط با داوران که از بزرگان ادبیات هستند کار سختی است. ما در خانه کتاب کار را به صورت علمی،‌ فرهنگی و پژوهشی براساس معیارهای علمی جلو می‌بریم.

در ادامه، افشین داورپناه معاون فرهنگی مدیرعامل خانه کتاب درباره‌ نحوه داوری بیان کرد: ملاک ما برای داوری کتاب‌هایی است که در شناسنامه آنها سال 93 آمده باشد. تعداد کتاب‌های واجد شرایط نزدیک به 24هزار و 600 عنوان است که کتاب‌های آموزشی جزو آنها قرار ندارد. امروز که هشت روز ازاعلام فراخوان گذشته حدود 1500 عنوان کتاب ثبت نام کرده‌اند، برخی هم به صورت دستی به دست ما رسیده است.

او افزود: 305 داور اصلی در 72 گروه براساس موضوع به بررسی آثار می‌پردازند. داوران دیگری هم وجود دارند که اگر آثار بیش از این حد باشد کار داوری را آغاز می‌کنند. در این دوره ثبت نام از طریق خوداظهاری در سایت صورت می‌گیرد. همچنین از طریق سایت فراخوان برای اهل قلم، نویسندگان، شاعران و ناشران ارسال شده است. البته این 305 داور اصلی امکان دارند که در حوزه تخصصی خود کتاب‌های شایسته را که توسط ناشر یا پدیدآورنده ثبت نشده معرفی کنند.

در پایان جلسه مهدوی راد در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر نتیجه جایزه کتاب سال در بازار نشر گفت: اثرگذاری جوایز قطعا بالا است. خود من همه جایزه‌ها را پیگیری می‌کنم و کتاب منتخب هر جایزه را می‌خرم. فکر می‌کنم همه اهل کتاب این کار را می‌کنند. البته ما سعی داریم کتاب‌هایی را که به مرحله نهایی داوری رسیده است از طریق نقد به کتاب‌دوستان معرفی کنیم. همین نقدها که بعد از پایان جایزه در همین محل انجام می‌شود، در مجلات نقد کتاب منتشر و باعث تشویق مردم به خواندن کتابها خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: