انتشار: ۲۳:۴۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴
لس آنجلس مگزین در مقاله‌ای ۱۱ انیمیشن که باید حتما آنها را دید، معرفی کرده که نام انیمیشن ایرانی «استریپی» ساخته بابک و بهنود نکویی نیز در این لیست دیده می‌شود.


به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از لس آنجلس مگزین، این مجله آمریکایی در مقاله‌ای با عنوان ۱۱ دلیل برای دیدن ۱۱ انیمیشن که بهترین‌ها هستند، انیمیشن ایرانی «استریپی» یا «راه راه» ساخته بابک نکویی و بهنود نکویی را در کنار ۱۰ انیمیشن دیگر از سراسر جهان معرفی کرده است.

این نشریه درباره «استریپی» چنین توضیح داده شده است: در یک کارخانه عظیم به همه کارگران یک دستورالعمل ساده داده شده است: نوارهایی را با دست روی جعبه‌ها بکشند. این کار به شیوه‌ای معمول و یکنواخت انجام می‌شود... این روند ادامه دارد تا جایی که یکی از کارگران تصمیم می‌گیرد جعبه خودش را کمی متفاوت نقاشی کند.

ران دیاموند موزه‌داری که این انتخاب را صورت داده است، می‌نویسد: وقتی فهمیدم «راه راه» در تهران ساخته شده، همه تئوری‌های اجتماعی پبشین من از پنجره بیرون رفتند. این دو فیلمساز دست بیعت به دیزنی داده‌اند و راهی که انتخاب کرده‌اند تا در شخصیت‌هایشان تغییر ایجاد کنند خیلی با آنچه ممکن است ما فکر کنیم در ایران ممکن باشد، متفاوت است. موسیقی متن این کارتون هم یکی از بخش‌های مورد علاقه من بود و بیان فردیت به عنوان عنصر کلیدی این داستان واقعا الهام‌بخش است.

معرفی این انیمیشن در قالب هفدهمین برنامه سالانه‌ای با عنوان «نمایش نمایش‌های انیمیشن» صورت می‌گیرد که این امکان را برای علاقه‌مندان به انیمیشن فراهم می‌کند تا به تماشای بهترین انیمیشن‌های کوتاه از سراسر جهان بنشینند. این برنامه از ۲۴ سپتامبر تا اول اکتبر این امکان را برای علاقه‌مندان انیمیشن فراهم می‌کند تا بتوانند تجربه متفاوتی کسب کنند و به جز انیمیشن‌های بلند معمول که روی پرده بزرگ می‌توان دید، امکان دیدن بهترین انیمیشن‌های کوتاه را از دست ندهند. ران دیاموند که این برنامه را برگزار می‌کند، فیلمساز هم هست و با این انتخاب بهترین انیمیشن‌های سال جهان را در دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

۲۹ انیمیشن از آنهایی که وی انتخاب کرده در نهایت به آکادمی اسکار معرفی می‌شوند تا آکادمی در بخش انیمیشن کوتاه ۹ فیلم را به عنوان نامزد اسکار انتخاب کند.

۱۰ انیمیشن دیگری که این موزه‌دار و برپا کننده برنامه‌های هنری، در میان ۱۱ انیمیشن «نمایش نمایش‌ها» انتخاب کرده عبارتند از:

«داستان پرسیوال پیلتز» ساخته جانت گودی و جان لوییس از استرالیا

«بنا بر این آموزش» جفری گوده و برکو سانکور از فرانسه

«بارش برف» ساخته کانر ولان از ایرلند

«سرود خانه جزیره هلند» ساخته لین تاملینسون از آمریکا

«پشت درختان» ساخته آماندا پالمر و آوی اوفر از آمریکا

«نمی توانیم بدون کاسموس زندگی کنیم» ساخته کنستانتین برونزیل از روسیه

«پیام‌هایی از هوا» ساخته ایزابل فیوز از فرانسه/سوییس

«صعود» ساخته کالین لوبری، توماس بوردیس، مارتین دی کودنهاو، کارولین دومرگو، فلورین لوبری از فرانسه

«عشق در وقت دیوانگی ماه مارس» ساخته ملیسا جانسون و رابرتینو زامبرانو از آمریکا

«جهان فردا» ساخته دام هرتزفیلد از آمریکا

فیلم چهار دقیقه‌ای «استریپی» در پنجاه و پنجمین جشنواره انیمیشن «انسی» فرانسه و جشنواره برزیل شرکت داشت. این انیمیشن در نهمین جشنواره پویانمایی تهران موفق به کسب دیپلم افتخار شد.

کارگردان موضوع «استریپی» را اینگونه توصیف کرده است: داستان این انیمیشن چهار دقیقه‌ای بر اساس موسیقی کلاسیک اثر برامس با نام «رقص‌ مجار شماره ۵» ساخته شده و ماجرای کارگر یک کارخانه را روایت می‌کند. کارگری که مجبور به انجام کارهای تکراری است ولی ناگهان تصمیم می‌گیرد خلاف عادت حرکت کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: