انتشار: ۲۰:۲۴ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴
هنرهای تجسمی در تابستان سال 94 اتفاقات بسیاری را پشت سر گذاشت که موجب شد تابستان برای هنردوستان همچنان گرم باشد.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از هنر آنلاین، هنرهای تجسمی در تابستان روزهای پر فراز و نشیبی را از سر گذراند. روزهایی مثل آفتاب مرداد ماه گرم که شاهد فعالیت مداوم گالری‎ها، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‎های جدید در موزه هنرهای معاصر بود.

گالری‎ها در سه ماهه تابستان گرچه به ظاهر دوران تعطیلات خود را سپری می‌کردند اما در این میان بودند گالری‎هایی که همچنان به فعالیت خود ادامه دادند و چراغ هنر را روشن نگه داشتند. سیحون، طراحان آزاد، آران، شیرین، سازمان آب، آب انبار، شکوه، زیر زمین دستان، گلستان و بسیاری از گالری‎های دیگر تهران همچنان فعال بودند تا علاقه‏‌مندان به هنرهای تجسمی جای خالی این هنر را در تابستان احساس نکنند. نمایش آثاری از محمدعلی ترقی‏‌جاه، عنایت‏‌الله نظری نوری، آثار نقاشیخط رضا مافی و غلامرضا ماهرویی و همچنین نمایش آثار هنرمندان بزرگ آبرنگ؛ بهمن نیکو، سیاوش مظلومی‎پور و کوروش اصلانی در گالری شکوه، نمایش آثار کامبیز درم‌بخش در گالری راه ابریشم پارک لاله، نمایشگاه انفرادی بیژن بصیری در گالری آن، نماش نقاشی‏‌های ننه حسن هنرمند خودآموخته و همچنین حضور هنرمندان بین‏المللی مثل هارون فاروکی، بارت وان دیک، دیان کالودجروویچ در گالری‏‌ سازماناب و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های گروهی جبرووکی با هنرمندان از چند کشور مختلف در گالری آب انبار از جمله نمایشگاه‏‌های تابستانی است که موجب شور و حرارت برای بازدید دوباره از گالری‏‌ها و حضور در فضای هنرهای تجسمی را فراهم کردند.

اما به جز گالری‏‌ها، رویدادهای دیگری نیز در سه ماه تابستان هنرهای تجسمی اتفاق افتاد که شاید تفکیک آنها بهتر باشد:

آنچه در تیرماه گذشت

"مطلق"  و ˝در بودن با خویشتن و جهان˝ در موزه هنرهای معاصر

موزه‏‌ هنرهای معاصر مجموعه‎ای از آثار مهرداد صدری هنرمند ایرانی ساکن اتریش و بیژن بصیری هنرمند ایرانی ساکن ایتالیا را در تیر ماه به نمایش گذاشت. دو هنرمندی که از روزگار جوانی به خارج از ایران مهاجرت کردند و اکنون در اروپا به عنوان هنرمندانی صاحب سبک شناخته می‌شوند، هرچند در ایران کمتر کسی آنها را می‏‌شناسد. در نمایشگاهی بزرگ که تا مرداد ماه به طول انجامید آثار این دو هنرمند فضای موزه هنرهای معاصر را پر کرد تا مخاطبان شاهد آثاری باشند که دو هنرمند هم‎وطن در سرزمین‎هایی دیگر آفریده‌اند.

رونمایی از تازه‎ترین اثر غلامحسین امیرخانی

در بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم اثری جدید از پیشکسوت هنر خوشنویسی ایران غلامحسین امیرخانی رونمایی شد. این اثر آیه پنج سوره قصص بود که نگارش آن به شیوه نستعلیق و تذهیب آن نیز در روزهای ماه رمضان آنجام شده بود و در بخش هنر نمایشگاه قرآن رونمایی شد.

عکس‎های بارگاه امیرالمومنین در گالری‏‌های کشور

مجموعه‌ای از عکس‎های محمد خوشور از بارگاه امیرالمومنین، تیر ماه امسال در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمد. مجموعه‏‌ای که سپس به فرهنگستان هنر رسید و اکنون در شهرهای مختلف ایران پیش روی علاقه‏‌مندان قرار گرفته است. این مجموعه شامل ۳۴ عکس است که از زوایای کمتر دیده شده حرم حضرت علی(ع) گرفته شده است.

مرداد و هنرهای تجسمی

 http://www.honaronline.ir/Media/Image/Gallery/4558/635732544538089550.jpg

انجمن خوشنویسان قانونی شد

برگزرای مجمع عمومی انجمن خوشنویسان با حضور علی جنتی وزیر ارشاد پس از یک دهه به جنجال‏‌های پیرامون این انجمن پایان داد تا هنرمندان خوشنویس زیر پرچم یک انجمن واحد که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسمیت شناخته می‏‌شود به فعالیت بپردازند. این رویداد در روزهای اول و دوم مرداد ماه برگزار شد و علاوه بر اصلاح اساسنامه در این دو روز اعضای انجمن نیز انتخاب شدند تا این نهاد هنری به شکلی درست و به دور از هیاهو دوباره کار خود را آغاز کند. وزیر ارشاد در روز نخست این مجمع اعلام کرده بود که "تنها یک انجمن خوشنویسان داریم" و این موضوع حجت را بر همگان چه موافق و چه مخالف انجمن جدید تمام کرد تا اختلاف‎ها را کنار نهاده و به انجمن جدید بپیوندند.

صد اثر صد هنرمند ۲۳ ساله شد

بیست و سومین دوره از رویداد هنری صد اثر صد هنرمند در نخستین جمعه مرداد ماه در گالری گلستان کار خود را آغاز کرد تا دوباره شور و شوق تابستانی هنرهای تجسمی را رقم زد. در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ اثر نقاشی، مجسمه و عکس به نمایش گذاشته شد که با فروش جالب توجه  ١١٠ نقاشى و مجسمه در مجموع به قیمت ٦٦٩ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رکورد فروش خود را شکست. از منظر گران‌قیمت‌ترین آثار به فروش رسیده در این دوره، آثار سه هنرمند فقید در صدر فهرست است: بهمن محصص با ١٨٠ میلیون تومان، فریده لاشایى با ١٣٠ میلیون تومان و مجسمه‌ای از ژازه تباتبایى ٥٠ میلیون تومان. و از منظر پرفروش‌ترین هنرمندان بر اساس تعداد آثار به فروش رسیده: شمس‌الدین غازى با فروش هفت نقاشى و مجسمه، مصطفى دره باغى با فروش چهار اثر و هوشنگ پزشک نیا با فروش سه اثر در صدر ایستاده‌اند.

مرمت نقاشی ˝اندی وارهول˝ در کاخ نیاوران

عملیات حفاظت و مرمت تابلو نقاشی اثر ˝اندی وارهول˝ متعلق به مخزن کاخ اختصاصی نیاوران توسط واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد. اثر که روی تکیه‌گاه کاغذ و با تکنیک آبرنگ اجرا شده، از آثار انتقالی انبار مرکزی به مخزن کاخ نیاوران است که به دلیل شرایط نامناسب نگهداری در گذشته دچار برخی آسیب‌ها از جمله آلودگی‌های مختلف ذرات، چربی، چرکی و دوده، آلودگی بیولوژیکی (قارچی)، اسیدیته بالا در لبه‌ها و پارگی و غیره شده است. عملیات مطالعه، حفاظت و مرمت روی این اثر شامل بررسی اسیدیته، بررسی آلودگی بیولوژیکی، پاکسازی خشک، پاکسازی موضعی‌تر، تغییر PH، استحکام بخشی رنگی و تکیه گاه، وصالی، ساپورت دهی و انجام حفاظت پیشگیرانه نمایش و نگهداری بوده است.

اندی وارهول نقاش، چاپگر و فیلمساز آمریکایی (۱۹۸۷-۱۹۲۸) از سردمداران جنبش چاپ آرت در آمریکا به شمار می‌آید. او در مدرسه فنی کارنگی در پترزبورگ آموزش دید.

شهریور و اتفاقات تازه


۲۶ اثر برتر هنر انتزاعی جهان بر دیوارهای موزه هنرهای معاصر

"ذهنیت ملموس" نمایشگاهی با محوریت هنر انتزاعی است که در آن آثار چهار دوره مختلف هنر انتزاعی مانند اکسپرسیونیسم انتزاعی، تاشیسم، انتزاع پسانقاشانه و انتزاع تغرلی به نمایش گذاشته است در این مجموعه ارزشمند آثاری از واسیلی کاندینسکی، جکسون پولاک، مارک روتکو، ویلهم دکونینگ، رابرت مادرول، آدولف گاتلیب، فرانز کلاین، مارک توبی، آنتونی تاپیس، منوچهر یکتایی، ژان فوتریه، پیر سولاژ، آنتونیو سائورا، ژان پل ریوپل، ویلیام ترن بول، فریتز وین‌تر، هانس هارتونگ، فرانک استلا، موریس لویس، هلن فرانکن تالر، سم فرانسیس، جان هویلند و پل جنکینز به نمایش گذاشته شده است. در "ذهنیت ملموس" که تا ۱۵ آبان در موزه هنرهای معاصر تهران ادامه دارد آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده است که در بیش از سه دهه اخیر دیده نشده‎اند.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به عنوان یکی از رویدادهای هنری ویژه جوانان از ۱۶ تا ۱۹ شهریور در نیشابور با حضور هنرمندان جوان در ۹ کارگاه  نقاشی، طراحی، خوشنویسی، نگارگری، پوستر، عکاسی، تصویرگری، حجم و کاریکاتور کار خود را آغاز کرد تا این هنرمندان در فضایی گروهی، خلق اثر هنری در کنار یکدیگر را تجربه کنند. هنرمندان هشت رشته در دانشگاه هنر نیشابور کارگاه‎های خود را زیر نظر هنرمندان و استادان این رشته‎ها و با موضوع آزاد و همین‎طور تم محیط زیست برگزار کردند حال آنکه هنرمندان جوان شرکت کننده در رشته عکاسی جشنواره از روستای تاریخی "خرو"، بازار نیشابور و آرامگاه خیام، عطار و کمال‌الملک عکاسی کردند.

جایزه بزرگ صلح به حسن روحانی تقدیم شد

سومین جشنواره بزرگ هنر برای صلح در آخرین روزهای شهریور ماه  با نمایش آثار ۱۷۰ هنرمند در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. آثاری که از از صلح می‏‌گفتند و هنرمندان آنها را برای گفتن از صلح خلق کرده بودند. نقاشی بزرگ بزرگمهر حسین‏‌پور که با مشارکت نزدیک به دو هزار نفر خلق شده بود از جمله نکات جالب توجه این جشنواره بود. هرچند شاید بتوان گفت که اهدای جایزه صلح به حسن روحانی رئیس جمهور ایران ویژه‌ترین اتفاق این رویداد بود. جایزه‎ای که به جز آقای رئیس جمهور به جلال ستاری اسطوره‎شناس، علیرضا مشایخی موسیقیدان و سعیده قدس بنیان‎گذار موسسه محک نیز اهدا شد.

نمایشگاه آثار هنرمندان مدرنیست ایران در نگارخانه هنر ایران

در این نمایشگاه بیست و هفت اثر هنری شامل دو اثر از بهمن محصص، دو اثر از رضا مافی، فریده لاشایی سه اثر، دو کار از حسین زنده‌رودی، ۱۰ اثر از اردشیر محصص که دو اثر از او به روی دیوار رفت، دو اثر از پروانه اعتمادی، یک کار از مهدی ویشکایی و علیرضا اسپهبد و چهار اثر از میرعبدالرضا دریابیگی به نمایش گذاشته شد. آثار این نمایشگاه متعلق به دفتر هنرهای تجسمی بود که چند ماه قبل به دلیل خیانت در امانت امین‌الاموال معاونت امور هنری از مجموعه خارج شده بود که با پیگیری دفتر هنرهای تجسمی، معاونت امور هنری، مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضایی و مشارکت جمعی از مجموعه داران، هنرمندان و گالری داران آثار مذکور به دفتر هنرهای تجسمی بازگردانده شد.

http://www.honaronline.ir/Media/Image/Gallery/4692/635771433308840783.jpg

رونمایی از دو اثر جدید محمود فرشچیان

دو تابلوی "شام غریبان" و "آسمان چهارم" اثر محمود فرشچیان ۱۵ شهریور ماه در موزه استاد فرشچیان کاخ موزه سعدآباد رونمای شد. فرشچیان در این مراسم درباره دو تابلوی "شام غریبان" و "آسمان چهارم" گفته بود: اگر شما به این دو اثر نگاه کنید خواهید دید که ویژگی‎های آن‌ها در خودشان مستتر است. تابلوی شام غریبان فضای غم‎انگیزی دارد اما در یک نور خوب و آسمان چهارم نوعی فرح‎بخشی خاص دارد. آسمان چهارم زمانی است که پیامبر اکرم (ص) در معراج به چهارمین آسمان می‌‏رسند و جبرئیل می‌‏گوید که از آنجا نمی‌‏تواند جلو‌تر برود و حضرت پیامبر از آنجا به تنهایی به معراج می‌‏رود. تابلو "شام غریبان" به دلیل استفاده از رنگ‎های تیره متعدد کار دشواری بود اما به لطف خدا موفق شدم این کار را انجام دهم. این دو تابلو پس از نمایش در موزه فرشچیان، به موزه آستان قدس رضوی تقدیم شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: