انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
عاشیق رسول قربانی؛ استاد نامی موسیقی عاشیقی کشورمان، شامگاه دیروز -دوشنبه ششم مهرماه- به دلیل عارضه مغزی در تبریز درگذشت.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایلنا،  عاشیق رسول قربانی از معروف‌ترین نوازندگان موسیقی فولکلور آذربایجان و ایران است که با عنوان "دده" در بین عاشیق‌ها شناخته می‌شود. او در سن 80 سالگی چشم از جهان فروبست.

موسیقی عاشیقی، گونه‌ای از موسیقی اصیل فلات ایران است که در آن هنرمند نواختن آلات موسیقی و آواز را به صورت همزمان انجام می‌دهد.

اشعار این نوع موسیقی که در بسیاری از مناطق کشورمان رایج است، سینه به سینه منتقل می‌شود و به همین دلیل نیز در زمره موسیقی فولکلور جای می‌گیرد.

این هنرمند شهیر دیار آذربایجان که چندی پیش به خاطر سکته مغزی در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز بستری شده بود، شامگاه ششم مهرماه سال جاری چشم از این جهان فروبست.

این استاد حوزه موسیقی عاشیقی چندی پیش نیز به خاطر سکته جزئی در بیمارستان بستری شده بود که پس از آن احوالش رو به بهبودی رفت و توانست در آیین رونمایی از کتاب خود به نام "سینه مده سسله نن سازیم وار منیم" (در سینه‌ام سازی آهنگین دارم) و تجلیل از مقام شامخ هنری‌اش، ساز به دست بگیرد و با صدایی دلنشین حاضرین را به وجد بیاورد.

عاشیق رسول از معدود هنرمندانی بود که در فستیوال‌های خارجی حضور داشته و بیش از سه هزار بیت در مضامین عارفانه و دینی و در مدح ائمه اطهار (ع) شعر سرود و همه آن‌ها در سینه این هنرمند محفوظ بود.

رسول قربانی از چهره‌های ماندگار موسیقی ایران، در هشتم اردیبهشت سال 1314 در روستای عباس آباد منطقه قره داغ به دنیا آمد.

وی فعالیت در عرصه موسیقی عاشیقی را از سال 1330 با شاگردی نزد عاشیق خیرالله، عاشیق حیدر، عاشیق کریم حضرتی و عزیز شهنازی آغاز کرد.

او از سال 1343 در رادیو به اجرای موسیقی پرداخت و گاهی نیز در تلویزیون تبریز آواز می‌خواند. در سال‌های میانی دهه 1360، عاشیق رسول قربانی، خواندن آوازهایی با مضامین مذهبی و انقلابی را آغاز کرد و از سال 1364 در جشنواره‌های مختلف موسیقی محلی داخلی حضور یافته و جوایز ممتازی را دریافت کرد.

وی همچنین در فستیوال‌های خارجی در 18 کشور جهان ازجمله فرانسه، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، چین، چک، اسلواکی، اتریش، استرالیا، جمهوری آذربایجان (باکو)، مجارستان، یوگسلاوی و ترکیه روی صحنه رفته است.

بارها از عاشیق رسول در جشنواره موسیقی فجر به عنوان هنرمند برجسته موسیقی عاشیقلار تجلیل شده و در سال 1383 آیین نکوداشتی به منظور پاسداشت یک عمر فعالیت هنری این استاد شاخص برگزار شد. همچنین نشان تبریز به این هنرمند برجسته اعطا شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: