انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴
مینا افروزی از برگزاری یک نمایش لباس با موضوع معماری اسلامی در کاخ سعدآباد خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از هنر آنلاین، موسسه هنرى طراحان لباس یشم با همكارى شهردارى منطقه یک تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى نمایش زنده لباس با موضوع " هنر معمارى اسلامى در پوشش تهران مدرن" را برگزار می‌کند. مینا افرزوی در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: تهران مدرن كنایه از تهرانى است كه دوست دارد به سمت مدرنیته بى‌هویت غربى پیش رود .

افروزی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هاى نامحدود هنراسلامى- ایرانى، هنر معمارى یكى از هنرهایی است كه از آن ایده گرفتیم تا نمادها و المان‌هاى جدیدی در صنعت طراحى پارچه و لباس به وجود آوریم. در این مجموعه كه تحقیقات معمارى آن حدود یك سال به طول انجامید از فرهنگ، اعتقادات و هنر معمارى شهرهاى باستانى مثل یزد ، كاشان ، اصفهان ، میبد ، ابیانه و ... استفاده کرده و نمادهاى جدیدى در حوزه مد و لباس ساختم.

این طراح لباس در مورد منابع الهام خود گفت: كاشى‌هاى قدیمى، ضرب‌المثل‌هایى كه به صورت نماد در خانه‌هاى قدیمى می‌كشیدند ، كلاه پهلوى، چهار چشم سقف خانه خان‌هاى دهكده، آویزهایى كه ریشه در اعتقادهاى شیرین قدیمى دارند، نماد توسل ، پارچه‌هایى از قبیل دستمال یزدى كه نماد عیاران است و ...الهام بخش من در طراحی این لباس‌ها بودند.

افروزی ادامه داد: هدف من از این برنامه حمایت از صنعت نساجى ایران و كارگاه‌هاى رو به انقراض پارچه بافى و معرفى نمادهاى جدید در صنعت نساجى و طراحى پارچه و لباس است. همچنین قصد دارم به طراحان پارچه و لباس كشورمان بگویم به غیر از بته جقه، نمادهاى زیادى در سراسر دنیا می‌تواند به عنوان نماد لباس ایرانى شناخته شود.

مدیرمسئول موسسه هنرى طراحان لباس یشم گفت: این برنامه با حمایت تعدادی از نمایندگان مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دكتر نوش آبادى حمایت می‌شود. علت انتخاب مجموعه فرهنگى و تاریخى سعد آباد هم به دلیل فضاى تاریخى آن براى نمایش این برنامه بود و مهندس یزدانى، شهردار منطقه یک، این مكان را در اختیار ما قرار دادند.

افروزی ادامه داد: در این برنامه از لباس اتحاد كه توسط من طراحى شده در حضور دكتر نوش آبادى، آقاى مراد خانى و مهندس یزدانى رونمایى می‌شود. این لباس اولین لباس نمادین در تاریخ انقلاب اسلامى است كه موضوع آن اتحاد بین شیعه و سنى است.

نمایش زنده لباس " هنر معمارى اسلامى در پوشش تهران مدرن" ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 8 مهرماه در کاخ سعدآباد برگزار می‌شود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: