انتشار: ۲۲:۵۴ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴
یک منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به پخش سریال های سطحی و ضعیف از تلویزیون بیان کرد که ساخت چنین آثاری فقط برای پر کردن آنتن تلویزیون است و خطر سقوط مدیران این رسانه را دربرخواهد داشت.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از مهر، محمدتقی فهیم با اشاره به سریال طنز «آقا و خانم سنگی» که این شب ها ساعت ۲۱ به کارگردانی شاهد احمدلو از شبکه سه سیما روی آنتن می رود، گفت: این سریال کار سرگردانی است که از شاهد احمدلو با توجه به تجربه هایی که پیش از این داشته است چنین کاری بعید بود.

وی ادامه داد: این اثر از هر نظر رهاست و معلوم نیست که قرار است چه ساختاری داشته باشد. اگر این کار کمدی است طنز آن ضعیف است و به خوبی درنیامده است. از طرفی مشخص نیست که کمدی موقعیت است یا قرار است کمدی بزن و بکوب و یا خیابانی باشد. در این اثر ما هیچ موقعیتی نمی بینم که بخواهد ما را بخنداند و موجب سرگرمی باشد.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه کار در قسمت هایی به سمت هجو می رود، بیان کرد: همین اتفاق هم آنقدر به شکل نازل و دم دستی اتفاق می افتد که بیشتر به آثار سطحی بالیوود شبیه می شود. هجو را باید در جای خودش به کار برد وگرنه نتیجه درستی در بر ندارد.

اینجا همه این اتفاقات رو است و ما را به عمق نمی برد

وی سریال «آقا و خانم سنگی» را اثری خام نامید و درباره سوژه این سریال بیان کرد: اینکه پسری خواهر کوچکتر یک خانواده را خواستگاری می کند و چون شرط می کنند که ابتدا باید دو خواهر بزرگتر ازدواج کنند سوژه جدیدی نیست. ما قبل از انقلاب سریالی با همین سوژه داشتیم که اتفاقا در آن اثر کمدی کار بسیار بهتر درآمده بود و این سریال همان طنز و سرگرمی را هم ندارد.

فهیم با اشاره به مسایلی که این سریال می خواهد بر آنها تاکید داشته باشد، بیان کرد: سریال «آقا و خانم سنگی» تلاش دارد از رفاقت بگوید و به نوعی می خواهد رفاقت های قدیم را احیا کند اما بعضی از این رفاقت ها آنقدر سست شکل می گیرد که مثل فیلم‌فارسی های قدیم از آب درآمده است که پیوند آدم ها به شکلی سطحی با هم برقرار می شد. رفاقت باید در پروسه ای شکل بگیرد و اتفاقاتی که در این پروسه رخ می دهند به نوعی ریشه در فرهنگ آدم ها دارند اما اینجا همه این اتفاقات رو است و ما را به عمق نمی برد که به چنین دوستی هایی غبطه بخوریم.

این منتقد سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه اثر کمدی توقعاتی را در مخاطب ایجاد می کند، اظهار کرد: وقتی قرار است اثری کمدی باشد این توقع را ایجاد می کند که مخاطب با مایه هایی از طنز مواجه شود درحالیکه ما چنین مایه هایی را در این اثر نمی بینیم. اثر بیشتر از طنز کلامی و واژه های سنگین استفاده می کند که به علت تکرار زیاد تاثیر خود را از دست می دهد. این سریال از انسجام لازم برخوردار نیست و سکانس ها گویی پیوندی با یکدیگر ندارند.

فهیم با اشاره به مسایل فنی سریال «آقا و خانم سنگی» نیز متذکر شد: من انتظار داشتم شاهد احمدلو بعد از چند کار حداقل مسایل فنی را رعایت کند اما می بینیم که حتی میزانسن و دکوپاژ سریال هم بسیار دم دستی است و قاب ها معمولی گرفته شده اند. از همه مهمتر این است که این سریال قصه خوبی ندارد و یک گرته برداری از یک سریال قدیمی است و روی آن داستان پردازی دیگری صورت نگرفته است.

افرادی مثل محمدرضا هنرمند کجا هستند

این منتقد و روزنامه نگار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش تولید سریال های سطحی در تلویزیون بیان کرد:  اکنون به وجه سرگرم کنندگی آثار در تلویزیون بیشتر توجه می شود و به دلیل نیاز به رقابت با جهان به آثار زیادی اجازه ساخت داده شده است. غافل از اینکه آثار سطحی نمی توانند رقابتی با دیگر محصولات تصویری داشته باشند.  

وی با اشاره به مسابقه «خنداننده برتر» در برنامه «خندوانه» بیان کرد: این مسابقه نشان می دهد که ما چقدر کمدین داریم و اتفاقا بعضی از آنها مولف هستند بنابراین دست ما از کمدین ها خالی نیست.

فهیم اضافه کرد: ما کارگردانان و هنرمندان بسیار خوبی داریم و پیش از این آثار آنها را در تلویزیون دیده ایم افرادی مثل محمدرضا هنرمند، اما او اکنون کجاست و چه می کند.

وی با بیان اینکه اثر سطحی مخاطب تلویزیون را پراکنده می کند، عنوان کرد: بعضی از این کارها تنها آثاری آنتن پرکن هستند که اتفاقا خطر سقوط مدیریت را در پی دارد. تولید و پخش بعضی از آثار همچون پوست خربزه عمل می کند که باعث سقوط مدیران می شود و مدیران باید هوشمند باشند که پوست خربزه را جلوی پای خود نیندازند.

این منتقد در پایان یادآور شد: تلویزیون باید سراغ تیم خوب و قوی برود. باید سراغ افراد دلسوز و متعهد رفت البته احمدلو هم یکی از همین افراد دلسوز است اما نباید او را دست خالی به جنگ با رقبای رسانه ای فرستاد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: