انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴
کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» گفت: فکر می‌کنم دلیل عدم استقبال مخاطبان از آثار دفاع مقدس، تولید آثاری شعارزده است به نحوی که تماشای آثار این ژانر به اولویت آخر مخاطبان تبدیل شده است.
چمرانی لبریز از عشق و محبت را نشان می‌دهیم

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسکانیوز، باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی شامگاه سه شنبه ۳۱ شهریور در محل تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر از عوامل نمایش «تکه‌های سنگین سرب» تقدیر کرد.

پس از اجرای نمایش با حضور اعضای باشگاه فیلم، ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» ضمن ادای احترام به مخاطبان این نمایش گفت: از سال ۸۷ که نمایش «فصل خون» را در مجموعه تئاترشهر اجرا کردم، همیشه احساس می‌کردم نسبت به این ژانر در زمینه‌های مختلف خیانت شده است.

وی افزود: منظورم از خیانت این است که همواره فشار مسائل ایدئولوژیک به شکلی بوده که از یک سو مسئولین را وادار کرده تا سیاست‌های اشتباهی را برای تولید آثار این ژانر پیش بگیرند و از سوی دیگر برخی از هنرمندان را وادار به تولید آثار سطحی و شعارزده کرده است.

همچنان درباره جنگ جهانی فیلم و تئاتر خلق می‌شود

نویسنده و کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» با اشاره به جایگاه ادبیات جنگ در دنیا خاطر نشان کرد: موضوعی که در تمام دنیا باعث ارتقای سینما و تئا‌تر می‌شود، متاسفانه در کشور ما باعث تنزل آن شد. در حالی که هنوز هم آثاری در مورد جنگ جهانی دوم ساخته می‌شود و بسیار نیز مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد چرا ما با اینکه جنگ بسیار ارزشمندتری نسبت به آن‌ها داریم، مخاطبان از آثار تولید شده در ژانر جنگ استقبال نمی‌کنند؟ من فکر می‌کنم دلیل اصلی این اتفاق ارائه کارهایی شعارزده به مخاطبان بود به نحوی که تماشای آثار این ژانر به اولویت آخر آن‌ها تبدیل شده است.

همواره به دنبال تنفسی تازه در عرصه تئا‌تر جنگ بودم

وی با بیان دغدغه‌های خود برای تولید اثر در ژانر مقاومت گفت: در طول این سال‌ها همواره سعی کردم که تنفسی تازه در عرصه تئا‌تر جنگ پدید بیاورم و به نظرم نباید نام این ژانر را تئا‌تر دفاع مقدس گذاشت، چون این نوع نامگذاری باعث نوعی حصار پیرامون محتوای آثار این ژانر می‌شود که ناخواسته هنرمند را به سمت شعار دادن سوق می‌دهد.

آقاخانی ادامه داد: این در حالی است که همواره دغدغه من بر این است که وقتی مخاطبان به تماشای اثری در این ژانر می‌نشیند، به آن‌ها ثابت کرد که می‌توان در مورد جنگ صحبت کرد و در آن از عشق، اخلاق و وظیفه نیز سخن گفت.

«تکه‌های سنگین سرب» ادای دین به شخصیت‌هایی چون چمران

کارگردان نمایش «جنوب از شمال غربی» با اشاره به جایگاه بالای شخصیت‌هایی چون چمران بیان کرد: تمام تلاش من در این نمایش این بوده است که به مخاطبم نشان دهم افرادی همچون چمران ربات نبودند بلکه آن‌ها نیز درگیر مسائلی چون زندگی، عشق و خانواده بودند و مجبور شدند برای هدف خود از آن‌ها بگذرند.

وی افزود: اما این موقعیتی است که ایوب آقاخانی نمی‌تواند در آن چنین عملکردی داشته باشد به همین دلیل با همه وجودم برای این افراد احترام قائلم و تولید نمایش «تکه‌های سنگین سرب» ادای دین من به این اسطوره‌های بزرگ است.

کسانی گمان می‌کنند شهید چمران فقط برای آنهاست

آقاخانی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در مسیر تولید آثاری از این جنس، یادآور شد: من با ساخت نمایش «تکه‌های سنگین سرب» ریسک بزرگی انجام دادند، البته به همکارانم برای عدم حضور حق می‌دهم که برای تولید چنین آثاری حاضر به ریسک نباشند.

وی اضافه کرد: چون وقتی می‌خواهیم در مورد شخصیتی مثل شهید چمران صحبت کنیم متوجه می‌شویم افراد بسیاری هستند که فکر می‌کنند شهید چمران فقط برای آنهاست در حالی که من معتقدم شهید چمران شخصیتی ملی و متعلق به همه مردم ایران است و نباید او را با این حواشی از هنرمندان جدا کرد.

آقاخانی در ادامه با تقدیر از مدیرانی که او را همراهی کرده‌اند، گفت: یکی از نکات حمایتی آقای آشنا از گروه ما این بود که به دیگران ثابت کرد ایوب آقاخانی نیز می‌تواند اثری در مورد شهید چمران بسازد چرا که متاسفانه در این فضا همواره تنها چند نفر برای ساخت آثاری با این موضوع مورد اعتماد هستند.

این ۶۵ دقیقه نمایش حاصل یک سال و نیم مطالعه بود

وی همچنین به حضور مهدی چمران در پشت صحنه این نمایش اشاره کرد و گفت: آقای چمران به عنوان برادر شهید مصطفی چمران با حضور در پشت صحنه این نمایش و بیان نکاتی در ارتباط با آن، باعث دلگرمی گروه سازنده ما از تایید محتوای نمایش توسط ایشان شد.

کارگردان نمایش «مرگ در ‌می‌زند» خاطرنشان کرد: نمایشی که شما در ۶۵ دقیقه آن را دیدید حاصل یک سال و نیم تحقیقات من بود که در آن تمام منابع مرتبط با شخصیت شهید چمران را مطالعه کردم تا بتوانم با انتخاب زاویه دید مناسبی برای روایت قصه این نمایش پیدا کنم و نمایشنامه‌ای قوی و قابل دفاع بنویسم.

دهکردی: برای چنین نقش‌هایی همواره تابع متن هستم

در ادامه پیام دهکردی، بازیگر نقش شهید چمران در نمایش «تکه‌های سنگین سرب» گفت: برای حضور در چنین نقش‌هایی باید همواره تابع متن بود و در مقابل مسئولیت پذیرفتن این نقش باید سعی کند تا نقشی یک ‌دست را ارائه کند چون این به مراتب بهتر از کاری است که فقط یک بازیگر در آن بدرخشد.

وی افزود: تمام تلاش من بر این بوده است که علاوه بر نگرشی که به متن نمایشنامه داشتم، خوانش شخصی خودم را نیز به آن بیافزایم تا شخصیتی چون چمران به شکل آمیزه‌ای از شخصیت من و شخصیت اصلی چمران به شکل «پیام چمران» بروز پیدا کند.

چمرانی را نشان می‌دهیم که لبریز از عشق و محبت است

دهکردی با اشاره با زاویه دید متفاوت این نمایش به شخصیت شهید چمران به عنوان یک سطوره در تاریخ ایران، اظهار کرد: در بسیاری از موارد نگاهی که نسبت به اسطوره‌ها وجود داشته، باعث شده تا آن‌ها دست‌ نیافتنی جلوه کنند و درگیر شدن آن‌ها با مسائلی همچون عشق وخانواده نشان داده نشده است.

وی اضافه کرد: درحالی که در این نمایش با شخصیتی مواجه می‌شویم که وجوه حیرت‌انگیزی در تاریخ کشور ما دارد ولی پا‌هایش بر زمین است و سر در آسمان دارد. این بخش زمینی ماجرا نشان دهنده شخصیتی است که لبریز از عشق و محبت است.

دهکردی در ادامه خاطرنشان کرد: برای حضور در چنین نقشی باید به دیدگاهی، غریزی و شهودی و حسی می‌‎رسیدم که بتوانم همچون دانسته‌هایم در مورد شخصیت شهید چمران که حجم عظیمی از عشق را در وجود خود داشت در این نقش حضور پیدا کنم.

عارفه لک بازیگر نقش همسر شهید چمران در نمایش «تکه‌های سنگین سرب» نیز طی سخنانی کوتاه بیان کرد: حضور من در این نمایش با لطف و حمایت آقای آقاخانی و دهکردی بود که البته اصراری نداشتند که من دقیقا همچون شخصیت واقعی «غاده جابر» همسر شهید چمران باشم.

وی افزود: ولی با کسب اجازه از آن‌ها سعی کردم تحقیقاتی در مورد شخصیت غاده داشته باشم تا بتوان با نگاهی کامل‌تر به شخصیت او برسم. البته شخصیتی که در این نمایش نشان داده می‌شود، جهان‌شمول‌ است و کلیت شخصیت غاده در این نمایش نشان داده شده است.

در ادامه ایوب آقاخانی از تک تک اعضای گروه تئا‌تر «پوشه» از تلاش‌های آن‌ها برای تولید این نمایش تقدیر کرد.

در پایان محمدرضا حبیب الهی، معاون فرهنگسرای انقلاب اسلامی و حمیدباباوند، مجری برنامه از ایوب آقاخانی، پیام دهکردی و عارفه لک تقدیر کردند و اعضای گروه پوشه تابلو یادبود پنجاه و سومین برنامه باشگاه فیلم فرهنگسرا را امضا کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: