انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
سرود‌ها و تصنیف‌های ملی-میهنی با عنوان ایران جوان، با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی پیمان سلطانی در قالب دو لوح فشرده از سوی نشر جامه دران روانهٔ بازار موسیقی شد.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از موسیقی ما، لوح نخستین این مجموعه شامل قطعات صوتی و لوح دوم شامل مستند «بعد از فراموشی» و همچنین قطعهٔ تصویری «ایران جوان» است.

 «سرزمین مادری» -شعر ضیاالدین ناظم پور/ برای ارکستر و آواز- «ایران جوان» (وطنم) -شعر بیژن ترقی / برای ارکستر و آواز- «باران» -شعر ضیاالدین ناظم‌پور / برای ارکستر و آواز- «سرزمین مادری» -برای پیانو / پیانیست آرمن مووسیسیان- «ایران جوان» (وطنم) -برای پیانو / پیانیست مارگاریتا تووماسیان- «باران -برای پیانو / اجرای سمپل حامی حقیقی- «سرزمین مادری» -برای کر، پیانو و تنبک- «ایران جوان» (وطنم) -برای کر، پیانو و تنبک- «باران» -برای کر، پیانو و تنبک- «سرزمین مادری» -برای ارکس‌تر و سنتور- «ایران جوان» (وطنم) -برای ارکس‌تر و تار- «باران» – برای ارکس‌تر و سه تار، قطعاتی هستند که در بخش صوتی اثر گنجانده شده است.

 «لوح دوم این آلبوم مشتمل بر دو اثر تصویری ست که در قالب یک فیلم مستند با عنوان «بعد از فراموشی» به کارگردانی «آرش رئیسیان» و پژوهش «نیکو یوسفی» و کلیپ «ایران جوان» ساختهء جمشید ساخته و پرداخته شده است. لازم است اشاره کنم در مستند «بعد از فراموشی» چهره‌هایی چون زنده یاد سیمین بهبهانی، بیژن ترقی، سید مهمد بهشتی، فرخنده حاجی‌زاده، مسعود احمدی، محسن قانع بصیری، مسعود می‌ری، احمد محیط طباطبایی، محمد باقر ضیایی، ضیاالدین ناظم‌پور، علی عزتی، اردشیر صالح‌پور، علیرضا قلی‌نژاد، بابک چمن آرا، وحید رستگاری، شهرام آقایی‌پور، سجاد‌پور قناد و … به ایفای نقش پرداخته‌اند.»

ر بخش نوازندگی این اثر ویولن: مازیار ظهیرالدینی، پدرام فر یوسفی (قطعه ۱ و ۲)، بردیا کیارس (قطعه ۲)، مصطفی حیات غیبی، واهه پارسادانیان (قطعه ۱) / ویولا: سهراب برهمندی/ ویولنسل: کریم قربانی، آرام تالالیان (قطعه ۱) / کنترباس: علیرضا خورشید فر (قطعه ۲) / فلوت: ناصر رحیمی/ ابوا: فرشید حفظی فر/ کلارینت: محمد حسین پورمعین/ ترومپت: امید حاجیلی (قطعه ۲) / ترومبون: رامین براتی (قطعه ۲) / تار: کیوان ساکت (قطعه ۲)، پیمان سلطانی، ارژنگ سیفی‌زاده (قطعه ۲)، میثم کشاورز ملکی/ سه تار: پیمان سلطانی/ سنتور: پیمان سلطانی، علیرضا جواهری (قطعه ۲)، محسن‌پور بخت/ نی: علی نجفی ملکی/ عود: محمد فیروزی (قطعه ۲)، بابک غسالی/ تنبک و ضرب زورخانه: بهمن رجبی (قطعه ۱، ۲، ۱۱، ۱۰)، (سپاس از آقای بهمن رجبی برای حضور افتخاریشان در این مجموعه) / تنبک: ارژنگ کامکار (همنواز در قطعات ۷، ۸و۹) / پیانو: مارگاریتا تووماسیان، آرمن مووسیسیان.. و در بخش کُرال: گروه کُر (قطعه۱): محبوبه فخانتی، آتیه سعادتمند بحری، طراوت شایان، لیلا جوادی، مقتدا افشار، فرهنگ عزتی، حامد کاظمی، سجاد پورقناد، امیر مقدسی/ گروه کُر (قطعه ۲): سودابه شمس، فهیمه اسماعیلی، شهرام رکوئی، محمدرضا صفی / گروه کُر (قطعه ۳): نیکو یوسفی، سارا پاسبان، روشا سلطانی، سجاد پورقناد، یونس محمودی/ گروه کُر در بخش قطعات کُرال: سودابه شمس، فریبا اسدی، نیکو یوسفی، شهرزاد یوسفی، شادی نادعلی، مهرداد ناصحی، مهدی جاور، هامون هاشمی، سجاد‌پور قناد، مقتدا افشار و حامد کاظمی همکاری داشته‌اند.»

در مقدمهٔ این اثر که ضیاالدین ناظم‌پور آن را نگاشته است، آمده: از میان مجموعهٔ آثار موسیقی ملی هر کشور که طی چند قرن ساخته و شنیده می‌شوند شاید تنها چند اثر انگشت شمار باشند که این اقبال را پیدا می‌کنند تا در خاطرهٔ تاریخی فرهنگ یک ملت ماندگار شوند. این موسیقی‌های ماندگار‌گاه حاصل و‌گاه محصول شکل گیری یک حرکت اجتماعی هستند. تصنیف «ایران جوان» به عنوان یکی از شاخص‌ترین سرود‌های ملی - میهنی تاریخ ایران است که نیکبختانه در زمان حیات من و شما متولد و ماندگار شد. آهنگسازی پیمان سلطانی، ترانه سرایی زنده یاد بیژن ترقی و همدلی نوازندگان ارکس‌تر ملل که در سال ۱۳۸۳ تازه متولد شده بود از اتفاقاتی بودند که دست به دست هم دادند تا سبب خلق سرودی شوند که پس از گذشت بیش از نیم قرن از تولید سرود «ای ایران» بار دیگر برگ درخشانی را در کتاب تاریخ موسیقی ایران رقم بزنند.

آنچه تا قبل از انتشار این سی دی از این تصنیف شنیده بودید حاصل یک ضبط صحنه‌ای غیر حرفه‌ای و با کیفیت صوتی نازل از اجرای زندهٔ این سرود توسط ارکس‌تر ملل در تالار وحدت تهران بود. انتشار این نسخه از اثر در فضای مجازی، سو استفاده برخی از افراد، گروه‌های موسیقی و خوانندگان و همچنین پخش مکرر آن طی این سال‌ها از صدا و سیما هرگز با اجازه و رضایت صاحب اثر- پیمان سلطانی - نبوده است. شرح بی‌مهری برخی همکاران و دوستان که طی این سال‌ها هر یک به نوعی سعی کردند این اثر ارزنده - که متعلق به تاریخ موسیقی یک ملت است- را به نفع خود مصادره کنند، از حوصله این مقال اندک بیرون است.

اثر مذکور که اینک طی سند شمارهٔ ۲۸۲۳۰۱ در کمیته ملی موز‌ها و میراث معنوی جهانی در سال ۱۳۸۲ ثبت و طی سند شمارهٔ ۱۰۸۰۷۳۰ در سال ۲۰۰۳ میلادی در کانادا نشر و سپس در سازمان کپی رایت جهانی در سال ۲۰۱۰ به ثبت رسیده است در کنار دو اثر دیگر عرضه شده در این مجموعه - باران و سرزمین مادری - با تلاش چند ساله صاحب اثر و نوازندگان ارکس‌تر ملل و با همکاری نوازندگان ارکس‌تر سمفونیک تهران آماده شده است و با خوانش استادانهٔ خوانندهٔ مردمی شهرام ناظری پیشکش شما ایرانیان عزیز می‌گردد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: