انتشار: ۱۶:۵۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
محمد رحمانیان که قصد دارد ˝روز واقعه˝ بهرام بیضایی را در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کند می‌گوید: من همیشه انگیزه به اجرا درآوردن فیلمنامه ˝روز واقعه˝ به صورت کامل در صحنه را داشته‌ام و همچنان هم این انگیزه به قوت خود باقی است


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از هنر آنلاین، محمدرحمانیان قصد دارد فیلم‌نامه "روز واقعه" نوشته بهرام بیضایی را در روز سه روز اول ماه محرم با یک گروه از بازیگران حرفه‌ای تئاتر و سینما نمایشنامه‌خوانی کند. این کارگردان در گفت و گو با خبرنگار سرویس تئاتر هنرآنلاین گفت: حدود 12 سال پیش من با اجازه آقای بیضایی این فیلم‌نامه را برای اجرای تئاتر بازنویسی و تنظیم کردم. اما در آن نسخه بنا به دلایلی بخشی از قسمت‌ها حذف شده است.

او در خصوص اجرای کامل این اثر تاکید کرد: من علاقه داشتم که مجموعه دیالوگ‌های آقای بیضایی در این فیلم‌نامه که بخش عمده‌ای از آن در فیلم "روز واقعه" که براساس آن فیلم‌نامه ساخته شده است، شنیده نمی‌شود و حذف شده است را به گوش مخاطب برسانم، بنابراین حتی نمایشنامه‌ای که خودم از آن فیلم‌نامه برداشت کرده‌ام را هم فعلا کنار گذاشته‌ام تا بتوانم "روز واقعه" را به صورت کامل اجرا کنم.

این هنرمند در خصوص همکاری مجموعه تئاترشهر با اجرای این نمایشنامه‌خوانی گفت: هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم صورت پذیرفته است. در مورد این پروژه فکر نمی‌کنم کسی باشد که با تولید آن مشکلی داشته باشد. ضمن اینکه من در روزهایی اجرا خواهم داشت که در سالن اصلی اجرایی نیست و هماهنگی بین گروه‌های پیش و پس آن ایام باید صورت پذیرد.

نویسنده و کارگردان نمایش "آهنگ‌های قدیمی" اجرای این فیلم‌نامه را در قالب تئاتر جزء برنامه‌های گذشته‌اش خواند و گفت: سالهاست که من در فکر اجرای صحنه‌ای این اثر هستم. یکبار هم حوالی سال 80 یا 81 من برای اجرای آن اقدام کردم و با اجازه آقای بیضایی نمایشنامه‌ای هم از روی فیلم‌نامه برداشت و تنظیم کردم اما بنا به دلایلی متاسفانه از اجرای آن بازماندم.

وی در این‌باره افزود: ما در آن زمان مشکلات سالن داشتیم و علیرغم اینکه چند روزی هم گروه سر تمرین حاضر شد نتوانستیم این نمایش را اجرا کنیم تا همچنان اجرای آن برای من هدف باقی بماند. فکر می‌کنم در سال‌های آینده بتوانیم اجرایی از این فیلمنامه داشته باشیم که با نظر خود آقای بیضایی هم همخوانی داشته باشد.

رحمانیان در پاسخ به این سوال که پس با این توضیح این نمایشنامه خوانی پیش درآمدی برای اجرای عمومی آن نیست گفت: معلوم نیست هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد وقتی فیلم "رستاخیز" تولید می‌شد، اینگونه اکران آن متوقف شود. چیزهایی در اجرا وجود دارد که دست خود آدم و گروه اجرایی‌اش نیست. من همیشه انگیزه به اجرا درآوردن این اثر به صورت کامل در صحنه را داشته‌ام و همچنان هم این انگیزه به قوت خود باقی است. باید ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

رحمانیان در ادامه به اهمیت نوشته‌های آقای بیضایی پرداخت و در مورد علاقه خود به اجرای آثار وی عنوان کرد: من فکر می‌کنم بخشی از نمایشنامه‌ها و فیلم‌نامه های استاد بیضایی، کارهایی هستند که ما با آنها زندگی کرده‌ایم. "مرگ یزدگرد" نمونه بارز آن در تئاتر است و بین فیلمنامه‌های ایشان همین "روز واقعه" و فیلمنامه "آیینه‌های روبرو" علاقه عجیب غریبی در من نسبت به اجرای آنها به وجود می‌آورد.

نویسنده نمایشنامه "اسب‌ها" تاکید کرد: من همیشه آرزو می‌کنم که خود آقای بیضایی این فیلم‌نامه‌ها را در قالب فیلم تولید کنند تا ما یک بار دیگر شاهد یک شاهکار بزرگ بر پرده سینما باشیم. ولی در شرایط موجود که امکان تولید این آثار توسط خود استاد وجود ندارد، من همیشه سعی کرده‌ام و علاقمندم که صدای این آثار به گوش مخاطب برسد.

وی افزود: من در سال گذشته دو نمایشنامه "مجلس ضربت زنی" و "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" از نمایشنامه‌های این استاد گرامی را نمایشنامه‌خوانی کردم و امسال اگر خدا کمک کند فیلم‌نامه "روز واقعه" را بازخوانی خواهیم کرد.

محمد رحمانیان در خصوص گروه اجرایی توضیح داد: من برای این کار یکی از قوی‌ترین تیم‌های بازیگری را انتخاب کرده‌ام، حتی برای نقش‌هایی که شاید خیلی بزرگ نباشند بازیگران بزرگی انتخاب شده است و تمام تلاش من و گروهم رسیدن به ناب‌ترین شکل اجرایی این اثر بزرگ است.  دورنما و پیش بینی من در این نمایشنامه‌خوانی، اجرایی بسیار خوب و درخور این فیلم نامه خواهد بود.

در این نمایشنامه‌خوانی؛ علی عمرانی، بهرام ابراهیمی، مهتاب نصیرپور، خسرو احمدی، خسرو شهراز، حبیب رضایی، اشکان خطیبی، مهدی ساکی، علی تاج‌میر، الهام دهقانی، سُها سناجو، پرستو رحمانیان، الهه اصغری، ساینا سالاری، سامان مظلومی و بابک موذنی به ایفای نقش خواهند پرداخت.

از دیگر عوامل این نمایشنامه‌خوانی می توان به علیرضا افکاری آهنگساز، پدیده جمال ها و علیرضا فولاد شکن گروه کارگردانی مهدی نعمتی طراح اعلان و برنوشت و اشکان خطیبی به عنوان مجری طرح نام برد.

گفتنی است نمایشنامه‌خوانی "روز واقعه" در 22، 23 و 24 مهرماه مصادف با سه روز ابتدایی ماه محرم در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر ساعت 19 اجرا خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: