انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
یکی از داوران نشان ملی صنایع‌دستی از داوری این آثار در شش منطقه ایران برای معرفی برترین‌ها به شورای جهانی صنایع‌دستی خبر داد.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، مرضیه ترکمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا درباره داوری نشان ملی که هم اکنون در کرمانشاه در حال برگزاری است بیان کرد: سنگ بنای برنامه‌ای تحت نشان بین‌المللی مُهر اصالت از سال 2001 گذاشته شد که مجری آن یونسکو بود و آثاری از کشورهای عضو شورای جهانی صنایع دستی ارسال و بر اساس معیارهایی که تعریف شده مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و نشانی تحت عنوان مرغوبیت دریافت می‌کردند. البته دو سال است که این برنامه از یونسکو به شورای جهانی صنایع دستی محول شده است. بعد از چند دوره فکر کردیم اگر قرار است این نشان بین‌المللی به آثار صنایع دستی ایران تعلق بگیرد، در ابتدا یک برنامه ملی برای آن داشته باشیم.

این داور ادامه داد: بنابراین آثاری که طبق معیارها و شاخص‌های شورای جهانی صنایع دستی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند برای شورای جهانی ارسال می‌شوند و بعد از آنکه در آنجا هم مورد ارزیابی قرار گرفتند و آثاری که واجد شرایط باشند نشان بین المللی مهر اصالت را دریافت می‌کنند. برنامه نشان بین المللی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. برنامه داوری نشان ملی هم پیش از این دو سال یکبار برگزار می‌شد اما از امسال تصمیم گرفتیم که این برنامه هرسال برگزار شود.

او با بیان اینکه می‌خواهیم با این کار اعتبار نشان ملی را بالا ببریم، گفت: امسال اولین نشست داوری در غرب ایران برگزار شده که صنایع دستی استان‌هایی مانند همدان، ایلام، کردستان و کرمانشاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تاکنون حدود 400 اثر ارسال شده و بعد از ارزیابی این منطقه به سراغ شش منطقه دیگر می‌رویم.

ترکمانیان با بیان اینکه منطقه بعدی اصفهان و شهرهای مرکزی ایران هستند، گفت: تا بهمن ماه، هر ماه به یک منطقه از ایران می‌رویم و آثار صنایع‌دستی استان‌های آن منطقه را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. خوشبختانه امسال کیفیت آثار بسیار خوب است و آثاری که آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم در مقایسه با سال گذشته در حد مطلوبی هستند و هنرمندان نیز از این موضوع استقبال می‌کنند. ما همه‌ی آثاری که به دستمان رسیده را مستندسازی می‌کنیم.

این کارشناس صنایع دستی درباره تیم داوری نشان ملی اظهار کرد: داوران ملی پنج نفر هستند که سه نفر از آن‌ها کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دو نفر نیز از صاحب نظران و استادان دانشگاهی هستند. امسال هم یکی از داوران از استادان دانشگاه تهران و دیگری استاد دانشگاه الزهرا (س) هستند. قبل از اینکه آثار زیر نظر داوران ملی ارزیابی شود داوران استانی هم آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در منطقه غرب ساخت سازهای سنتی بسیار رواج دارد بنابراین سعی کردیم از یک داور حرفه‌ای که تخصص در ساخت سازهای سنتی دارد کمک بگیریم، در واقع سطح داوری به صورت حرفه‌ای در حال پیشرفت است.

او همچنین درباره فراخوان عمومی بررسی نشان ملی صنایع‌دستی استان‌ها اظهار کرد:‌ این موضوع از طریق فراخوان عمومی، صدا و سیمای استان، شبکه‌های اجتماعی، پرتال سازمان میراث فرهنگی به هنرمندان اطلاع‌رسانی شده است، ضمن اینکه هنرمندانی که اسامی آن‌ها در فهرست بانک اطلاعاتی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده از طریق پیامک در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند.

ترکمانیان درباره مزایای نشان ملی برای هنرمندان گفت: نشان ملی یک برند محسوب می‌شود و معرف این است که یک هنرمند طبق شاخص‌های ملی دارای خلاقیت و نوآوری است و از دانش سنتی و مهارت فنی بالایی برخوردار است. این نشان سرمایه معنوی برای یک هنرمند محسوب می‌شود. افرادی که این نشان را دریافت می‌کنند اولویت سازمان برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی هستند. از طرفی می‌توانند از اعتبارات بانکی که سازمان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد استفاده کنند. اگر قرار باشد کار پژوهشی صورت بگیرد این افراد برای ما از اولویت برخوردار هستند. کلیه اقداماتی که ما می‌توانیم با ارتباط مستقیم با هنرمند و صنعتگر داشته باشیم می‌تواند متمرکز با افرادی که این نشان را دریافت می‌کنند باشد.

این داور اظهار کرد: نشان ملی اتفاق بسیار خوبی است زیرا ما ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هنرمندان و صنایع دستی کشورمان را ارزیابی می‌کنیم. طی چند نوبت که این آثار ارزیابی شده متوجه شدیم که سطح کارها بالا رفته است. پیشنهادها و توصیه‌هایی که داوران برای هنرمندان داشته‌اند تاثیرگذار بوده است. ضمن اینکه مرور مجددی برای وضعیت صنایع دستی برای ما که برنامه تدوین سیاست‌های کلان را داریم داشته است.

به گفته ترکمانیان تا کنون 266 اثر از ایران طی سه نوبت نشان یونسکو را دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا داوری نشان ملی صنایع دستی در منطقه غرب ایران به میزبانی کرمانشاه از روز سه شنبه 24 شهریورماه آغاز و تا پایان روز پنجشنبه ادامه دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: