انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
جایزه‌ی ادبی «من بوکر» پس از اینکه اعلام کرد آثار ادبی خارج از بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع نیز می‌توانند در آن شرکت کنند، دومین سالی است که به عنوان یک جایزه‌ی بین المللی فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه نامزدهای اصلی خود را معرفی کرد.


به گزارش تابناک فرهنگی و به گفته‌ی مایکل وود رئیس هیئت داوران این جایزه انتخاب این آثار در "بحث‌هایی هولناک ... خشن اما دوستانه" صورت گرفته است. از نکات بسیار مهم این فهرست می‌توان به فقدان حضور نام «مریلین رابینسون»، برنده جایزه «پولیتزر» و دریافت کننده مدال بشردوستی از «باراک اوباما» اشاره کرد.

هم‌چنین هیات داوران «مارلون جیمز»، نویسنده «جامائیکایی» را با کتاب «تاریخچه‌ای درباره هفت کشتار» درباره خشونت‌های این کشور و تلاش برای ترور «باب مارلی»، خواننده و نیز «چیگوزی اوبیوما» نویسنده نیجریه‌ای و صاحب کتاب «ماهیگیران» برای این فهرست انتخاب کرده‌اند.

فهرست زیر اسامی شش نامزد نهایی جایزه بوکر و آثار آن‌ها است.


«جزیره‌ای از جنس اطلس» نوشته «تام مک‌کارتی»

«تاریخچه‌ای از 7 کشتار» نوشته «مارلون جیمز»

«قرقره نخ‌های آبی» نوشته «آن تیلر»

«سال فرار» نوشته «سانجیو ساهوتا»

«کمی زندگی» نوشته «هانیا یاناگیهارا»

«ماهیگیران» نوشته «چیگوزی اوبیوما»

لازم به ذکر است که آن تیلر همسر زنده‌یاد تقی مدرسی نویسنده ایرانی بود. مدرسی خالق آثاری چون «آداب زیارت»، «شریفجان‌، شریفجان»، «کتاب آدم‌های غائب» بود.
این دو در سال 1343 با هم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج دو دختر با نام‌های تژ و میترا هستند. این دو نویسنده تا زمان مرگ مدرسی با هم زندگی کردند، مدرسی سال 1376 درگذشت.

جایزهٔ ادبی مَن بوکر، که به نام جایزهٔ بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیاست که هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان که نوشتهٔ شهروندان کشورهای همسود بریتانیا، جمهوری ایرلند یا زیمباوه، باشد، اعطا می‌شود. البته همان طور که گفته شد امسال دومین سالی است که به عنوان یک جایزه‌ی بین المللی فعالیت می‌کند. نام برندهٔ این جایزه به طور وسیعی در مطبوعات آورده می‌شود و بنابراین بردن جایزهٔ بوکر تاثیر فراوانی در فروش کتاب می‌گذارد.

در سال ۲۰۰۵، جایزهٔ دیگری که هر نویسندهٔ زنده‌ای از هر جای دنیا واجد شرایط گرفتن آن است، با نام جایزه بین‌المللی بوکر معرفی شد. نسخهٔ روسی این جایزه با نام جایزه بوکر روسی در سال ۱۹۹۲ آغاز شد.

هر ناشر می‌تواند تا دو عنوان کتاب جدید (چاپ همان سال) را به بنیاد بوکر معرفی کند. به علاوه، کتاب نویسندگانی که قبلاً جایزهٔ بوکر را گرفته‌اند یا در ۱۰ سال گذشته جزو فهرست نهایی آن بوده‌اند نیز بررسی می‌شود. ناشران می‌توانند تا پنج عنوان کتاب دیگر را برای بررسی ارائه کنند.

داوران موظفند هشت تا دوازده عنوان از این کتاب‌ها را درخواست کنند تا در فهرست آثار مورد بررسی قرار گیرد. یک وجه تمایز بزرگ جایزهٔ بوکر با دیگر جوایز ادبی در این است که داوران همهٔ آثار معرفی شده را می‌خوانند. فهرست کتاب‌های معرفی شده اکیداً محرمانه است.

سال گذشته ریچارد فلاناگان استرالیایی با رمان «جاده باریک درعمق شمال» برنده جایزه بوکر شده بود. نام برنده جایزه ۵۰ هزار دلاری امسال جایزه بوکر 11 ماه اکتبر اعلام خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: