انتشار: ۱۹:۰۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب 60 برنامه درسی در شورای تحول و ارسال این برنامه ها به وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی، غلامعلی حداد عادل اظهار داشت: با آغاز سال تحصیلی جدید آثار تصویب این 60 برنامه در برخی رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها از جمله روانشناسی، علوم سیاسی و زبان های خارجی به طور حتم آشکار خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وزارت علوم سر فصل های مصوب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی را به دانشگاه ها ابلاغ کرده تا با آغاز سال تحصیلی 95-94اساتید مطابق با سرفصل های جدید در رشته های علوم انسانی تدریس کنند.
وی همچنین به یکی از اقدامات مهم و مؤثر انجام شده در تحول علوم انسانی اشاره کرد و افزود: تاًلیف کتاب های متناسب با سرفصل های مصوب شورای تحول گامی مؤثر در جهت تحول علوم انسانی است که به همین منظور معاونتی در دبیرخانه شورای تحول علوم انسانی تشکیل شده است.
رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در ادامه گفت: با همکاری سازمان سمت و انتخاب مؤلف در 15 کارگروه تخصصی کار نظارت بر تالیف این کتاب ها را بر عهده دارد تا بخوبی کتاب های جدید در دانشگاه ها جانشین کتاب های قبلی شوند.
حداد عادل در پایان به برنامه ششم توسعه و توجه به تحول علوم انسانی اشاره کرد و افزود: ما به دولت محترم جهت تدوین برنامه ششم توسعه پیشنهاد دادیم که در برنامه ششم توسعه حداقل 2 -1 بند در خصوص تحول علوم انسانی لحاظ شود.

ازدواج اولویت چندم جوانان ایرانی
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به دغدغه های اصلی جوانان گفت: با توجه به ارتباط مستقیمی که بین نهاد نمایندگی در دانشگاه ها و دانشجویان وجود دارد و بر اساس نظرسنجی و تحقیقاتی که بارها و بارها در دانشگاه صورت گرفته، به یقین می توان گفت اشتغال و ازدواج جزء اولویت ها و دغدغه های اول و دوم جوانان کشور است.
حجت الاسلام محمد محمدیان اظهار داشت: اخیرا برخی مسئولین بیان کردند که ازدواج، در اولویت هفتم جوانان قرار گرفته، نمی دانم این رتبه بندی بر چه اساسی و به استناد کدام نظر سنجی معتبری بیان شده است چرا که بحث اشتغال و ازدواج جزء اولویت های اول و دوم جوانان است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین ادامه داد: تاکنون هیچ نظرسنجی معتبری را مشاهده نکردم که نتیجه آن نشان دهنده این باشد که ازدواج، در اولویت هفتم جوانان قرار گرفته باشد.

دانشجویان ایرانی در آمریکا
قائم مقام امور بین الملل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، آمار تحصیل دانشجویان ایرانی در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان و آلمان را تشریح کرد.
حسین سالار آملی با اشاره به ضرورت بین المللی شدن دانشگاه های کشور و جذب بیشتر دانشجویان خارجی گفت: در حال حاضر حدود 22 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند که تعداد زیادی از آنها افغانیانی هستند که پس از مهاجرت به کشور، به نوعی مقیم ایران شده اند، بنابراین تعداد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه های ایران بسیار پایین است که باید برای افزایش آن برنامه ریزی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه دانشجویان ایرانی در کشورهای مختلفی تحصیل می کنند، تصریح کرد: حدود 6 هزار دانشجو در آلمان، حدود 4 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های انگلستان مشغول به تحصیلند.
به گفته سالارآملی از میان بیش از یک میلیون و 100 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های آمریکا، حدود 8 هزار و 800 دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل هستند.
قائم مقام امور بین الملل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره کاهش شتاب رشد تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارجی تاکید کرد: در طول سال های گذشته به دلیل رشد خوب دانشگاه های ایران، شتاب رشد ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: به عنوان مثال طی دو، سه اخیر حضور دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور مالزی به شدت کاهش پیدا کرده است.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب، سالارآملی ابراز افزود: چنانچه امکانات لازم در اختیار دانشجویان در دانشگاه های داخل قرار گیرد، عمده دانشجویان ایرانی تمایل دارند که در دانشگاه های کشور تحصیل کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • اسد
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
1
همین طوری یک شبه تصمیم میگیرید و نظام آموزش را عوض میکنید بدون نظر خواهی از استادان و دانشجویان درسهای روانشناسی و علوم سیاسی و بقیه علوم انسانی را تغییر می دهید و نتایجش آشکار خواهد شد؟ همین 6-3-3 شدن نظام آموزشی کشور که یک شبه انجام شد چقدر آسیب به معلمان و دانش آموزان زد؟ شما قیامت را قبول ندارید اگر داشتید کمی فقط کمی با تامل کار می کردید. چهار نفر نشسته اند سرفصل هزار تا رشته را تغییر داده اند. بدون تخصص در یکی از این رشته ها. علوم انسانی اصلاح نمی خواهد شما اصلاح می خواهید