انتشار: ۲۳:۳۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
نخستین دوره جشن سینماگران نویسنده با هدف ترویج کتابخوانی و تقدیر از 14 نفر از سینماگران نویسنده با مشارکت خانه های سینما و کتاب در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


به گزارش تابناک فرهنگی، در این آیین مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، گفت: گرامیداشت سینماگران نویسنده در این روزها که متعلق به سینماست، اثر بخشی خوبی برای ترویج کتاب و کتاب خوانی دارد.
مجید سرسنگی با تقدیر از هنرمندان عرصه سینما که در حوزه های مختلف، کتابهای بسیاری را به رشته تحریر درآورده اند، افزود: ادبیات، روح یک ملت است و به وسیله کتاب از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
وی با اظهار تأسف از سقوط جایگاه کتاب و مطالعه در جامعه، اظهار کرد: امیدورایم به کمک سینما و هنرمندان بتوانیم با کار و تلاش بیشتر کتاب را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.
رییس خانه هنرمندان، انس با کتاب را یکی از مشخصه های ملت های پیشرفته دانست و افزود: فاصله بسیاری بین کتاب و کتابخوان وجود دارد که امیدواریم با کمک شما هنرمندان و با این حرکت نمادین این خلاء را پر کنیم.
سرسنگی، ضمن تقدیر از هنرمندانی که در کنار حرفه اصلی خود نوشتن را فراموش نکرده اند، گفت: نوشتن یک هنرمند علاوه بر آشنایی بیشتر مخاطبان با نویسنده، به غنای کار هنری وی نیز می افزاید.
مدیرعامل خانه کتاب نیز در این آیین با اشاره به برگزاری جشن سینما و کتاب و تجلیل از سینماگران نویسنده گفت: پیوند مبارکی بین کتاب و سینما به وجود آمده است که امیدواریم با تقویت ارتباط، این پیوند محکمتر شود.
مجید غلامی جلیسه افزود: سینما نقش مهمی در توسعه کتاب و کتابخوانی دارد و می توان با کمک عوامل و عناصر سینما خلاء موجود در جامعه را پر کرد.
وی، خطاب به هنرمندان اظهار کرد: عاجزانه از شما می خواهم که بیش از پیش به مقوله کتاب و کتابخوانی بپردازید؛ مردم شما را دوست دارند و شما می توانید به هر بهانه ای در آثار خود با پرداختن به کتاب، زمینه آشتی مردم با مطالعه را ایجاد کنید.
جلیسه با تأکید بر این نکته که این روزها کتاب حال خوشی ندارد، افزود: انتظار داریم سینما به داد کتاب برسد و این جشن، بهانه ای برای پیوند کتاب و سینما باشد.
در نخستین جشن سینما و کتاب که با همکاری خانه کتاب، خانه هنرمندان ایران و خانه سینما برگزار شد، از سینماگرانی که در سال های 93 و 94 مؤلف کتاب بودند، تجلیل شد.
در بخش نخست، از سینماگرانی همچون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، مسعود رایگان، بهاره رهنما، لیلا اوتادی، اندیشه فولادوند، سیروس ابراهیم زاده، اشکان خطیبی، کاظم هژیر آزاد و مرجان شیرمحمدی به خاطر تألیف کتاب غیر سینمایی تجلیل شد.
در بخش دوم جشن سینما و کتاب نیز نرگس آبیار و شمس لنگرودی که از عرصه کتاب به سینما وارد شده اند، مورد تجلیل قرار گرفتند.
از بهروز افخمی نیز در بخش سوم به خاطر فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که از رمانی به همین نام اقتباس شده است، تجلیل شد.
نخستین جشن سینما و کتاب توسط خانه کتاب و خانه هنرمندان ایران، شامگاه شنبه 21 شهریور همزمان با روز سینما در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: