انتشار: ۱۵:۲۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
مشاور اجرایی هنرهای نمایشی بنیاد رودکی گفت: سیاست‌های اعلام شده برای اجرای نمایش در تالار وحدت به دنبال واکنش‌های صورت گرفته نسبت به اجرای برخی نمایش‌ها و نیز برای تدوین چارچوبی جهت شفاف شدن انتخاب آثار تدوین شده است.

 1424462545185_hamid forootan _-17.jpg

به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا‌، بنیاد رودکی اخیرا دستورالعملی را برای کارگردان‌هایی که قصد اجرای نمایش در تالار وحدت را دارند، اعلام کرده است که در این آیین نامه ضوابطی برای آثاری که انتخاب می‌شوند و نیز برای کارگردان‌هایی که می‌توانند در این تالار اثری را به صحنه ببرند، مشخص شده است.

رضا دادویی، مشاور اجرایی هنرهای نمایشی بنیاد رودکی در این‌باره به خبرنگار ایسنا‌ گفت: با توجه به مشکلاتی که در سال‌های قبل برای اجرای برخی برنامه‌ها به ویژه در بخش تئاتر در تالار وحدت وجود داشت، تصمیم گرفته شد برای انسجام و وحدت رویه، برنامه‌ی مدونی تدوین شود تا به عنوان چارچوب، هم هنرمندان تکلیف خود را با تالار وحدت بدانند و هم مدیریت این مجموعه طبق ضوابطی آثار نمایشی را انتخاب کند.

او با تاکید بر اینکه این امر باعث شفافیت انتخاب‌ها و آثاری که به صحنه می‌روند خواهد شد‌، ادامه داد: به این ترتیب گروهی که از شرایط لازم یا لیاقت برای اجرا در تالار برخوردار باشد، می‌تواند در تالار وحدت نمایش خود را به صحنه ببرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا انتقادهایی که به اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» وارد شد‌، باعث این تصمیم شده است‌، اظهار کرد: طبیعتا آن مورد، مساله‌ای بود که واکنش‌ها و انتقاداتی را به همراه داشت و من هم خودم به عنوان یک تئاتری نقدهایی داشتم. با این حال سیاست تدوین شده، ماحصل تجربیات سالیان متعددی است که در تالار وحدت نمایش‌هایی به صحنه رفته است.

دادویی توضیح داد: در واقع در این کار ضریب احتمالات و خطا در موفقیت آثار به صحنه رفته در تالار وحدت و اینکه کدام اثر موفق بوده‌ و نیز جنبه‌های موفقیت آن‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین علاوه براین‌ها برآورد اجتماعی، نیازهای امروز جامعه‌ی تئاتری و تجربه‌ی چند ساله‌ی آثار به صحنه رفته در تالار وحدت و تئاترشهر هم در تدوین این سیاست‌ها لحاظ شده است‌.

مشاور اجرایی هنرهای نمایشی بنیاد رودکی خاطرنشان کرد: در بخش پژوهش بنیاد رودکی، پژوهشی انجام شده که در آن برنامه‌ریزی برخی سالن‌های دنیا که در حد و اندازه و با استانداردهای تالار وحدت هستند‌، همانند چند سالن تئاتر درآمریکا ، لندن و تئاتر شهر پاریس‌ بررسی شد و در نهایت در کنار شرایطی که در اینجا داشتیم‌ به این جمع بندی برای تبیین آیین‌نامه رسیدیم.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای سیاست‌های کلی آثار نمایشی که در تالار وحدت روی صحنه خواهند رفت، آمده است: بدون تردید تالار وحدت یکی از شاخص‏‌ترین مکان‏های اجرای نمایش در کشور جمهوری اسلامی ایران است و برای هنرمندان حوزه نمایش که سال‏های متمادی در این وادی تلاش نموده و کسب تجربه کرده‌‏اند، غایت آمال و آرزوهایی است که برای اجرای هنر فاخر نمایش مد نظر دارند.

از این رو، بدیهی است که این فرصت استثنایی می‌‏بایست به درستی و بر اساس شاخص‏‌های واقعی فرهنگی و هنری و با کم‏ترین ضریب خطا (که در گذشته شاهد بوده‏ایم) در اختیار هنرمندان شایسته قرار گیرد. در همین راستا، تهیه و تولید نمایش «خاطرات و کابوس‏‌های یک جامه دار» به کارگردانی آقای دکتر علی رفیعی سرآغازی برای تولیدات فاخر بنیاد رودکی در سال‏های آتی خواهد بود. بدیهی است که این امر جز در تعامل سازنده با اهل فن و هنرمندان فرهیخته میسر نخواهد بود، لذا بنیاد رودکی از نظرات کارشناسی همه صاحب‌نظران در بهبود برنامه‌های خود و اصلاح آنها استقبال می‏‌نماید.»

در ادامه در بندهای مختلف اعلام شده که آثار اجرایی سال 1395 مطابق با چه شرایطی می‌توانند به صحنه بروند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: