انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
مراسم تشییع پیکر ایرج کریمی صبح امروز (جمعه ۱۳ شهریور) با انتقاد از رفتار محمد باقر قالیباف و شورای شهر تهران باهنرمندان برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایلنا،فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس و رئیس سابق هیات مدیره خانه سینما طی سخنانی گفت: همه ما به قول فرمان‌آرا در انتظار بوس کوچولوی مرگ هستیم اما این مساله برای ایرج کریمی بسیار زود بود.

وی ادامه داد:ایرج کریمی انسان بسیار شجاعی بود و در مقطعی که نوشتن و مطالبه کردن از دولت نه مد بود و نه عاقلانه بود، شجاعانه مطالبی می‌نوشت و میرسلیم وزیر فرهنگ دولت وقت که از قضا هم‌دوره کریمی بود را به باد انتقاد می‌گرفت.

توحیدی افزود: کریمی روشن‌فکر بود و روشن فکر بودنش را هرگز پنهان نمی‌کرد و بسیار مطالعه می‌کرد.

توحیدی با انتقاد ازرفتار  محمدباقر قالیباف شهردار تهران، مجموعه شهرداری تهران، شورای شهر تهران،با هنرمندان گفت: باید به آقای قالیباف، مسجدجامعی، شورای شهر بگوییم که هنرمندان زینت‌المجالس نیستند و فقط برای این هنرمند نشده‌اند که صف اول برنامه‌های شما و مجالس شما بنشینند بلکه هنرمندان محترم هستند.

وی ادامه داد: امروز شرم‌آور است که بگوییم قطعه هنرمندان تکمیل شده و ظرفیت آن پر شده است و برای خاکسپاری هنرمندی همچون ایرج کریمی باید مزاحم خانواده‌های دیگران شویم.

توحیدی افزود: امروز قطعه هنرمندان تکمیل شده زیران هنرمندان مانند برگ خزان می‌ریزند و فوت می‌کنند و آقای قالیباف حداقل می‌تواند قطعه دیگری را به هنرمندان اختصاص دهد.

 

ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما طی سخنانی گفت: ایرج کریمی یک همکار مخلص بود و امروز همه جامعه اصناف سینمای ایران ناراحت هستند.

کمال تبریزی رئیس کانون کار گردانان سینمای ایران نیز گفت: شخصیت کریمی و رفتار خوب ایشان به چشم می‌آمد و کاملا زبانزد بود.

وی ادامه داد: کریمی به سینما بسیار جدی نگاه می‌کرد و ما تاثیر از دست دادن وی را ماهها و سال‌ها بعد متوجه می‌شویم.امروز ما بخش مهمی از سینما را از دست دادیم هرچند این مسیری است که همه نا‌آن را طی می‌کنیم.

مسعود کرامتی دوست و همکار ایرج کریمی نیز گفت: بهترین خاطره من از سینما همکاری با ایرج کریمی بود وی فردی بود که در رفتار  فردی بسیار شیک و تمیز بود و در رفتار اجتماعی هم بسیار مهربان، ‌متین، با ادب و باسواد بود.

وی ادامه داد: وی از جمله آدم‌هایی بود که از دست‌ دادنش برای سینما و جامعه هنری فقدان و ضایع نیست بلکه فاجعه است.

هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه فیلم نیز گفت: همه ما امروز در بغض و ناباوری به سر می‌بریم و رفتن ایرج کریمی را باور نمی‌کنیم زیرا وی آنقدر زنده و نزدیک بود که شاید همین الان پیش ما بیاید و کنار ما بایستد.

احمد امینی کارگردان سینما و منتقد با اشاره به اهمیت حضور افرادی همچون ایرج کریمی گفت: این جمله که گفته می‌شود که برای بعضی‌ها عرض زندگی مهم‌تر از طول است درباره ایرج کاملا صدق می‌کند ایرج یک آدم خاص و استثنایی بود و هر کاری که می‌کرد اعم از فیلم ساختن و یا کتاب نوشتن در آن به صورت شخص کار می‌کرد.

وی افزود: کریمی هرگز برای پول درآوردن و مشهور شدن فیلم نساخت و عاشق کار فرهنگی بود و اصلا به پول علاقه نداشت به همین دلیل دنیای سینما، مطبوعات و فرهنگ از این به بعد یک عنصر اساسی را گم کرده است.

فرشته طاهرپور تهیه‌کننده سینما طی سخنانی گفت: بسیار کار دشواری است که یک آدم منتقد باشد فیلمساز باشد و با سواد نیز باشد اما مدعی نباشد. ایرج کریمی اینگونه بود.

وی با اشاره به اینکه کریمی علاقه‌ای به اینکه بسیار رسانه‌ای شود نداشت گفت: ایرج قصه فیلم‌هایش را زندگی می‌کرد و در فیلم و زندگی‌شخصی‌اش هم بسیار بااخلاق بود و هیچ نقطه اشتباهی در زندگی و کارنامه‌اش وجود ندارد.

طاهرپور افزود: من امروز ناراحتم زیرا ما باید اطراف ایرج کریمی‌ها را می‌گرفتیم و به آنها سر می‌زدیم. هر چند در طول سال‌های گذشته به خاطر شرایط بدی که وجود داشت خیلی از ما عصبی شدیم و از دایره انصاف خارج شدیم اما ایرج کریمی سر سوزنی در رفتارش تغییر نکرد.

احمد طالبی‌نژاد منتقد سینما و از دوستان ایرج کریمی نیز گفت: اگر برای عشق فیلم بودن بتوان یک مفهوم و تعریف متعالی پیدا کرد ایرج کریمی مصداق آن بود.زندگی ایرج کریمی قربانی سینما شد و وی یکی از عاشقان و قربانیان واقعی سینما بود.

عباس یاری منتقد سینما نیز گفت: ایرج کریمی در زندگی بسیار مهربان و احساساتی بود و من امروز رفتن وی را باور نمی‌کنم مرگ ایرج کریمی امروز از آن نظر تلخ است که وی در زندگی شخصی رابطه بسیار خوبی با مادرش و دوستانش داشت.

فریبا کامران بازیگر فیلم باغ‌های کندلوس نیز با اشاره به همکاری خوب خود با ایرج کریمی گفت: ایرج مانند شخصیت‌های فیلم‌هایش رفت و همانگونه که در فیلم‌هایش با مرگ و عشق شوخی می‌کرد امروز نیز در مرگش با ما شوخی کرد.

محمدرضا سکوت فیلمبردار سینمای ایران نیز گفت: مرگ افرادی همچون ایرج کریمی به ما یادآوری می‌کند که باید از حال هم بیشتر باخبر شویم و همدیگر را دوست داشته باشیم و نامهربانی نکنیم.کریمی به عشق و مرگ در فیلم‌هایش زیبا نگاه می‌کرد و خودش نیز از لحاظ شخصیتی بسیار انسان باوقار و زیبایی بود.

 

دختر ایرج کریمی نیز که بسیار محزون بود طی سخنان کوتاهی از حضور همه سینماگران تشکر کرد.

در این مراسم افرادی همچون علیرضا تابش، صفی یزدانیان، جعفر صانعی‌مقدم، منوچهر شاهسواری، فرشته طاهرپور، همایون اسعدیان، فرهاد توحیدی، مانی حقیقی، بهمن فرمان‌آرا، مجید برزگر، علی روئین‌تن، محمدرضا اصلانی، حامد رجبی، محمد حمزه‌ای، ابوالحسن داودی، کمال تبریزی، مازیار می‌ری، فرزاد موتمن، مصطفی شایسته، رضا درستکار، محسن امیریوسفی، جعفر پناهی، رامتین شهبازی، سحر دولتشاهی، باران کوثری، محمدعلی سجادی، آزاده صمدی، سام قریبیان، کوروش سلیمانی، مهرزاد دانش، عباس یاری، شادمهر راستین، فردین خلعتبری، لیلا نقدی‌پری، فریبا کامران، نازنین فرهانی، شهرام مکری، بهروز شعیبی، حبیب رضایی، کامران ملکی، احمد امینی، احمد طالبی‌نژاد  ،فرشته صدر عرفایی،امیر شهاب رضویان حضور داشتند.

پیکر ایرج کریمی در میان گریه و حزن و اندوه حاضران از ساختمان شماره 2 خانه سینما به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد و در قطعه هنرمندان در کنار مزار پرتو مهتدی منتقد فقید سینما به خاک سپرده شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: