انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
رییس هیات بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد یک جایزه علمی جهانی به نام پروفسور حسابی را ارایه کرد و گفت : این موضوع در شورای انقلاب فرهنگی دنبال می شود


به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، حسن غفوری فرد روز پنج شنبه در مراسم گرامیداشت پروفسور حسابی افزود: جوایز ارزنده ای مانند پروین اعتصامی یا جلال آل احمد در بخش های مختلف شعر و ادبیات وجود دارد که با توجه به دستاوردهای ارزنده پروفسور حسابی خوب است جایزه ای نیز به نام این انسان فرهیخته شکل گیرد.
وی اظهار کرد: دامنه فعالیت پروفسور حسابی بسیار وسیع و گسترده است و مساله این است که در کدام بخش از فعالیت های ایشان جایزه تعیین شود از این رو بهتر است که این جایزه تک رشته ای نباشد.
سید محمود حسابی (1281 -1371) با نام اصلی محمود خان میرزا حسابی معروف به پروفسور حسابی فیزیکدان، وزیر آموزش و پرورش و ...بنیانگذار فیزیک دانشگاهی در ایران بود.
غفوری فرد گفت: پروفسور حسابی در علوم مختلف مانند فیزیک، شیمی، ریاضیات، تاریخ، جغرافیا، ادبیات، قرآن، راه سازی، نقشه برداری، اخترشناسی و نجوم و پزشکی دستاوردهای بسیار ارزنده ای دارند. از این رو این جایزه علمی باید با مطالعه دقیق تعیین شود.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: تمام مردم به ویژه نخبگان و اهل سیاست دین بزرگی نسبت به پروفسور حسابی دارند و اینکه فقط هر سال دور هم جمع شویم به معنای تکریم واقعی این دانشمند نیست زیرا تکریم دانشمند یعنی تکریم علم و تکریم علم یعنی قدرت، بنابراین بهتر است مراسم نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور برگزار شود.
همچنین لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دانش پروفسور حسابی با دین او منطبق بود علما چون در عرصه های مختلف علمی، خدا را دیده اند و احساس کرده اند از این رو بسیار خداترس هستند که پروفسور حسابی یکی از آنها بود.
وی به پیشنهاد غفوری فرد اشاره کرد و گفت: آنچه که می توانیم پروفسور حسابی را تحت جوایزی با نام وی در نظر بگیریم جایزه ای با نام دانش قرآن بنیان است زیرا که این دانش است که انسان را همه سو نگر می کند و پروفسور حسابی ابتدا با قرآن انس گرفت و بعد در علوم مختلف دیگر استاد شد.به طور قطع این پیشنهاد را در فراکسیون نخبگان و مخترعان و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می کنیم.
همچنین امیر خادم موسس موسسه نسل آفتاب گفت: چند سالی است که این موسسه با هدف بررسی جایگاه خاص افراد فرهیخته تشکیل شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای پروفسور حسابی اظهار کرد: ما همواره بزرگان را با دستاوردها و گام های ارزنده آنها می شناسیم در حالی که بهتر است سختی ها، شکست ها و دل شکستگی های بزرگان نیز مطرح شود.
وی گفت: زمانی که از موفقیت افراد صحبت می شود جوانان گمان می کنند نمی توانند به چنین جایگاهی برسند اما اگر سختی های این افراد مطرح شود قطعا جوانان برای الگو قراردادن آنها دلگرم تر می شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: