انتشار: ۱۸:۲۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
جدیدترین آثار استاد فرشچیان به نام های شام غریبان و آسمان چهارم (معراج) رونمایی می شود.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از گروه فرهنگی ایرنای روز سه شنبه ، دو اثر جدید استاد محمود فرشچیان به نام های 'شام غریبان' و 'آسمان چهارم' (معراج) یکشنبه 15 شهریور ماه با حضور معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و علاقه مندان به فرهنگ و هنر در کاخ سعدآباد رونمایی می شود.
سید حسن صائب نماینده استاد فرشچیان در این باره گفت: مراسم رونمایی در موزه استاد فرشچیان واقع در مجموعه کاخ موزه سعدآباد برگزار خواهد شد، همچنین این دو اثر جدید پس از یک سال نمایش در موزه استاد فرشچیان(سعدآباد)، به آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،علاوه بر موزه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد که 70 اثر اصل از استاد فرشچیان را در معرض دید علاقه مندان قرار داده ، موزه دیگری هم در آستان قدس رضوی با 15 اثر بسیار نفیس و ارزنده از استاد، برپا شده است که مورد بازدید عموم مردم قرار می گیرد.

** نقد و بررسی یک کتاب در سرای اهل قلم
نشست رونمایی و نقد و بررسی «کتاب و کتاب شناسی در آثار حبیب یغمایی»، در چهل و هشتمین نشست خانه ی نقد، با حضور سید علی آل داوود (مؤلف کتاب)، محمد غلامرضایی، سید فرید قاسمی و علی بهرامیان، در سرای اهل قلم خانه ی کتاب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه ی خانه کتاب، سید فرید قاسمی، رییس مرکز کتاب پژوهی خانه ی کتاب، در این نشست ضمن اشاره به اینکه، کتاب آل داوود برای بزرگانی که می خواهند این کار و شیوه را در کتاب پژوهی ادامه دهند، می تواند الگو باشد، گفت: یغمایی به اصطلاح، ذوفنون است؛ بزرگانی مانند او در این کشور زندگی می کردند که سایر فعالیت هایشان بر دیگر وجوه فرهنگی شان سایه انداخته است. یغمایی 31 سال مجله ی یغما را منتشر و مدیریت کرد. در واقع این مجله بر دیگر فعالیت ها و خدمت های فرهنگی وی سایه انداخت.
قاسمی در بخشی دیگر از سخنانش درباره ی بخش نخست «کتاب و کتاب شناسی در آثار حبیب یغمایی»، بیان کرد: در این بخش، درباره ی تاریخ چاپخانه داری در ایران، ذیل فردین و چاپ بهمن، اطلاعاتی درباره ی چاپخانه به دست می آورید. ذیل نام وحید دستگردی، نکته هایی درباره ی شعر و شاعری و اطلاعات مفید و ارزنده و دست اولی در این کتاب هست. با مطالعه ی این بخش، همچنین با وضع حق التألیف در سازمان های مختلف و دوره های گوناگون آشنا می شوید.
وی درباره ی بخش دوم کتاب هم توضیح داد: کتاب، کتاب شناسی و کتابخانه، بخش دوم کتاب است. از شاهنامه تا تفسیر طبری و داستان خسرو و شیرین و تألیف خاندان فروغی و ... در این بخش آمده است. بخش سوم این کتاب نقد و بررسی کتاب است. نام مجله هایی که از هند به حبیب یغمایی می رسید در این بخش آمده است. بخش چهارم هم معرفی و نقد کتاب است و مطلب های کوتاه و گوناگون را در این کتاب در بر می گیرد. پیش بینی های حبیب یغمایی، یکی از ویژگی های او است.
کتاب و کتابشناسی در نوشته های حبیب یغمایی، اثری است دربردارنده ی مقاله ها و نوشته های مرحوم استاد حبیب یغمایی که به کوشش سید علی آل داوود و همت مؤسسه ی خانه ی کتاب منتشر شده است.

** مشاور علمی کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب شد
با حکم حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عیسی کشاورز به عنوان مشاور علمی این کارگروه منصوب شد.
به گزارش روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در حکم کشاورز آمده است: دستیابی به اهداف مقرر و ارزشمند فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه در عرصه مد و لباس، حاصل تدبیر و تلاش مجدانه دست اندرکاران این حوزه است.
قبادی در این حکم در راستای تحقق این آرمان مقدس و به منظور پیشبرد اهداف این کارگروه ضمن استعانت از ایزد منان و با توجه به مراتب دانش و آگاهی به همراه تجارب گرانمایه، کشاورز را به عنوان مشاور علمی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس» منصوب کرده است.
عیسی کشاورز دکترای مدیریت فرهنگی و برنامه ریزی، و از فعالان و صاحبنظران فرهنگی و حوزه مد و لباس کشور است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: