انتشار: ۲۳:۳۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
هفته دولت، در حالی به پایان رسید که شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی با حضور اعضای هیئت دولت و کارشناسان و صاحبنظران به بررسی عملکرد دولت در بخش های مختلف پرداختند.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از خبرگزاری مهر، در هفته دولت شبكه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با تولید و پخش اخبار و ویژه‌برنامه‌هایی متعدد به معرفی فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف پرداختند. انعكاس فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت در ابعاد مختلف مورد توجه برنامه‌ها و بخش‌های خبری بوده است و آمارها نشان می‌دهد حجم این اطلاع رسانی تقریباً سه برابر سال‌های قبل بوده است.

تهیه كنندگان برنامه‌ها در شبكه های رادیویی و تلویزیونی هر یك با توجه به ماموریت شبكه هایی كه در آن فعالیت می كنند، فعالیت ها و عملكرد دولت را منعکس کردند.

اخبار هفته دولت، اولویت بخش های خبری سیما و صدا

معاونت خبر صدا و سیما یكی از فعال ترین بخش ها در رسانه ملی در هفته دولت بود و موفق شد با پخش بیش از صد ساعت برنامه، گزارش، گفتگو و خبر ركورد خوبی در برنامه سازی در هفته دولت برجای بگذارد.

اداره كل پخش اخبار سیما كه وظیفه اطلاع رسانی از طریق بخش‌های مختلف خبری را در شبكه های یك، دو، سه، چهار، پنج، قرآن و جام جم بر عهده دارد در این هفته، هفت ساعت و ۴۵ دقیقه از زمان بخش‌های خبری را به موضوعات مربوط به هفته دولت اختصاص داده است.

خبر افتتاح و بهره برداری از طرح ها، گزارش های خبری درباره عملكرد دولت، پخش  مصاحبه‌های خبری از اعضای هیئت دولت و مصاحبه‌های مردمی دراین‌باره از جمله موضوعاتی هستند كه این اداره كل در بخش های خبری خود در هفته دولت به آن‌ها پرداخته است.

اخبار سیما با پخش ۲۱۴ خبر مكتوب، ۱۳۰ گزارش خبری و ارتباط زنده تصویری در این هفته، در بخش های خبری كه از بامداد تا شامگاه محدوده زمان وسیعی از برنامه‌های شبكه های مختلف سیما را در بر می گیرند، سهم مناسبی در معرفی برنامه ها و عملكرد دولت یازدهم بر عهده گرفته است.

اداره كل اخبار صدا نیز در هفته دولت ۷۵۴ دقیقه را برای اخبار مربوط به هفته دولت اختصاص داد.

این اداره كل در بخش های خبری در رادیو‌های سراسری، پیام، جوان، فرهنگ، استان، قرآن، سلامت و ورزش علاوه بر ارائه اخبار ایران و جهان تلاش كرده در خبرهای مكتوب، مصاحبه‌های رادیویی و ارتباط مستقیم تلفنی به تشریح عملكرد دولت اهتمام ورزد.

بخش های خبری رادیو در مجموع ۵۳۰ خبر مكتوب و ۲۰۳ گزارش خبری ویژه هفته دولت پخش كردند تا هیچ یك از موضوعات خبری در هفته دولت از رصد مخاطبانشان جا نماند.

خبرگزاری صداوسیما هم در هفته دولت تلاش كرد با پخش ۳۶۸۴ دقیقه خبر در قالب های گزارش خبری، خبر مكتوب و سایر تولیدات خبری به پوشش برنامه های هفته دولت بپردازد، كه از این میزان، سایت این خبرگزاری هم ۴۹۰ خبر مرتبط با این مناسبت را روی خروجی خود قرار داد.

برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۲:۳۰ شبكه دو هم همچون سال‌های گذشته با بررسی موضوعات مختلف در خصوص هفته دولت، پنجشنبه ۵ شهریور ماه با دعوت از مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زمانی را برای یكی از اعضای دولت فراهم آورد تا عملكرد این دستگاه را برای مردم تشریح كند.

شبكه خبر میزبان وزرا

بخشی از ماموریت معاونت خبر در هفته دولت را شبكه خبر بر عهده گرفته بود و با دعوت از وزرا، معاونان و مدیران كل در دولت یازدهم، گزارش جامعی از عملكرد دولت را برای مردم تشریح كرد.

شاخص ترین برنامه این شبكه «تیتر امشب» بود كه میزبان ولی‌الله سیف رئیس كل بانك مركزی، هاشمی وزیر بهداشت، علی اصغرفانی وزیر آموزش و پرورش، زنگنه وزیر نفت، طیب نیا وزیر اقتصاد و علی ربیعی وزیرتعاون، كار و رفاه اجتماعی بود.

همچنین برنامه «پیشخوان خبر» شبكه خبر با حضور ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با موضوع ویژگی های طرح مشاركت مردم برای راه اندازی واحدهای تولیدی در روستا و برنامه‌های دولت برای اقتصادی كردن مشاغل روستایی پخش شد.

این شبكه نیز با پخش مستقیم گفتگوی مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی حسن روحانی رئیس جمهور کشور بیش از دو ساعت، آنتن شبكه را به انعكاس این نشست خبری  اختصاص داد.

این ویژه برنامه ها در حالی پخش می شد كه اطلاع رسانی گسترده ای در شبكه خبر در بخش های مختلف خبری از افتتاح طرح های عمرانی و برنامه های دولت در این هفته صورت گرفت.

برنامه های «صبح بخیر»، «نبض دانشجو» و «حساس نشو» هم در این شبكه علاوه بر موضوعات روزانه خود نگاهی ویژه به موضوع عملكرد دولت در هفته دولت داشتند.

سیمای دولت در شبكه های تلویزیونی

شبكه یك سیما

در هفته دولت برنامه «نگاه یك» عملكرد و فعالیت‌های وزارتخانه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد.

این برنامه در این هفته میزبان هفت وزیر، معاون و رئیس دفتر ریاست جمهوری بود. در نخستین ویژه برنامه هفته دولت، برنامه «نگاه یك» میزبان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بود و در برنامه دوم سردار حسین دهقان آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی كشور را معرفی كرد. محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور كه سخنگوی دولت نیز هست، مهمان یكشنبه اول شهریور ماه «نگاه یك» بود و عملكرد این سازمان نقد و بررسی شد. سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی وزیر ارتباطلات و فناوری ارتباطلات و حمید چیت چیان، وزیر نیرو مهمان دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه شب «نگاه یك» بودند. در این برنامه دستاوردها و عملكرد یكسال گذشته وزارتخانه‌ها و برنامه های آتی آنان بررسی شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توضیح درباره عملكرد دوساله این وزارتخانه و برنامه های دو سال آینده وزارت ارشاد در حوزه سینمایی، فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و اطلاع رسانی، هفتم شهریور به شبكه یك آمد.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و عباس آخوندی وزیر مسكن و شهرسازی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور مهمان روزهای پایانی هفته دولت از ۷ تا ۱۰   شهریورماه در برنامه «نگاه یك» حضور دارند.

«حرف حساب»

به مناسبت هفته دولت، برنامه «حرف حساب» كه از ساعت ۸:۱۰ دقیقه به طور زنده پخش می‌شود، از دولتمردان برای حضور در برنامه و پاسخ به سوالات مردم دعوت كرد. با شروع هفته دولت برنامه «حرف حساب» از روز دوشنبه میزبان یكی از وزرا یا معاونین اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن، بهداشت و درمان و رفاه و امور اجتماعی بود. سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مهمان روز سه شنبه برنامه «حرف حساب» بود. نماینده وزارت علوم در بخش فرهنگی و اجتماعی از عملكرد این وزارتخانه در دو سال گذشته و برنامه های آتی آن سخن گفت و به سوالات مردم در زمینه فرهنگی و عملكرد وزارت علوم پاسخ داد.

رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت در بخش غذا و دارو در برنامه «حرف حساب» حضور داشت و درباره عملكرد این وزارت خانه سخن گفت. اعلام برنامه های آتی این وزارتخانه و همچنین پاسخ به سوالات و مشكلات مردم در زمینه غذا و دارو از دیگر محورهای سخنان دیناروند بود.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در بخش آبفا مهمان برنامه روز یكشنبه هشتم شهریور برنامه «حرف حساب» شد. در این برنامه معاون وزیر نیرو درباره عملكرد وزارت آب و فاضلاب در دو سال گذشته پاسخ داد، پاسخ به سوالات مردم در زمینه آبفا از دیگر بخش های برنامه یكشنبه بود.

به مناسبت هفته دولت، هر روز یكی از مسئولان دولتی مهمان برنامه «حرف حساب» بودند و درباره برنامه ها و عملكرد وزارتخانه مطبوع و مشكلات مردم صحبت كردند.

«سیمای آبادی»

در برنامه «سیمای آبادی» فعالیت‌ها و طرح‌های دولت در بخش كشاورزی معرفی شد.

شاهرخ رمضان نژاد رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد كشاورزی با حضور در برنامه «سیمای آبادی» از طرح هایی كه به مناسبت هفته دولت در زمینه زراعی و باغی افتتاح شد، گزارش داد. ارتباط تلفنی با گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از دیگر بخش های برنامه «سیمای آبادی» به تهیه كنندگی مهدی ساروغی بود.

شبكه دو سیما

برنامه «نگاه دو»

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، دوشنبه ۲ شهریور ماه در برنامه «نگاه دو» به ارائه عملكرد وزراتخانه مطبوع خود پرداخت. معصومه ابتكار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم شنبه هفت شهریور ماه با حضور در این برنامه به ارائه عملكرد سازمان حفاظت محیط زیست در دولت جدید پرداخت.

شبكه سه سیما

برنامه «متن، حاشیه»

برنامه «متن، حاشیه» به مناسبت هفته دولت از شبكه سه سیما روی آنتن رفت. این برنامه تركیبی ۳۱ مرداد ماه با حضور محمد فرهادی وزیر علوم پخش شد و وزیر علوم درباره مسایل این وزارتخانه به پرسش ها و نكاتی كه مطرح شد، پاسخ داد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز شنبه ۷ شهریور ماه ساعت ۲۰ با حضور در برنامه «متن، حاشیه» به بررسی عملكرد این معاونت پرداخت.

شبكه مستند

برنامه  «یك روز یك وزیر»

مجموعه «یك روز یك وزیر» در هفته دولت هر روز با یك وزیر  یا یكی از اعضای كابینه روحانی رئیس جمهور كشورمان همراه بود.

وزاری بهداشت، امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، نفت، كشور، ورزش و جوانان و معاون علمی رئیس جمهور از جمله افرادی بودند كه در این مجموعه از آنها مستند ساخته شد.
ساختار مستند بدین گونه بود كه مهروز ناصر شریف هربار یك روز را با یكی از این وزرا همراه می‌شد، و در برنامه‌های مختلف وزیر حضور پیدا می‌كرد و این لحظات را به تصویر می‌كشید. پخش این برنامه با استقبال مخاطبان همراه بود. در این مستند، مجری گپی خودمانی با وزرا داشت.

شبكه پنج سیما

برنامه اقتصاد ایران

به مناسبت هفته دولت مهندس حمید چیت چیان، وزیر نیرو، در تاریخ ۲ شهریور ماه ساعت ۱۹ مهمان برنامه «اقتصاد ایران» بود. وزیر نیرو با حضور در استودیوی برنامه «اقتصاد ایران» به بحث و بررسی درباره موضوعاتی نظیر عملكرد این وزارتخانه، اولویت های كاری و طرح ها، چشم انداز آینده و... پرداخت.

شبكه افق

برنامه چوب خط

برنامه زنده «چوب خط» چهارشنبه ۴ شهریور ماه با موضوع نقش دولت در اقتصاد ملی از شبكه افق پخش شد. «چوب خط» نخستین برنامه زنده این شبكه است كه با رویكرد اقتصادی و با شعارخطی نو در اقتصاد ایران، پا به عرصه برنامه های تلویزیونی گذاشته و در هر قسمت موضوعی خاص و در گفتگو با كارشناسان، نمایندگان مجلس و مسئولان كشور سعی در موشكافی مشكلات اقتصادی دارد. حسن سبحانی نماینده اسبق مجلس و مهندس زمانیان از اساتید دانشگاه مهمان این قسمت از «چوب خط» بود.

صدای دولت از رادیو

همزمان با فرا رسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، شبكه‌های مختلف رادیویی با تولید و پخش برنامه های متنوع این مناسبت را گرامی داشتند.

رادیو اقتصاد:

در برنامه «به رنگ دریا» اقدامات دولت در راستای توسعه آبزی پروری به عنوان یكی از مؤلفه های صادرات غیر نفتی و امنیت غذایی بررسی شد.

«روز از نو» به معرفی شهدای اقتصادی دولت و فعالیت های بخش های اقتصادی دولت پرداخت و سخنان امام خمینی(ره) و رهبری در خصوص دولت پخش شد.

رادیو ایران:

در برنامه «سلام ایران» با مسئولان وزارت‌خانه‌های مختلف دولتی درباره خدماتی كه طی سال گذشته ارائه كرده اند و یا موفقیت‌هایی كه به آن نائل شده‌اند، گفتگو شد.

موفقیت‌های وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی و راه‌كارهایی برای بهتر انجام شدن خدمات دولت به مردم در برنامه «شناسا» بیان شد.

رادیو تهران:

در «تهران در شب» به آغاز هفته دولت اشاره شد و از برنامه های سطح شهر در هفته دولت اطلاع رسانی شد. در برنامه «صبح‌ تهران» با دولتمردان درباره عملكرد دستگاه مربوط به خود گفتگو شد.
 
رادیو جوان:

به مبحث كارآفرینی و كشف استعدادهای تازه در این حوزه و ارتباط با وزارت كار در برنامه «نقشه گنج» پرداخته شد. در برنامه «نبض» تفسیری از اقدامات وزارت بهداشت و درمان و نقش این وزارتخانه در توسعه سلامت عمومی مطرح و با كارشناسان این حوزه ارتباط برقرار شد.

رادیو سلامت:

با توجه به رویكرد خبری برنامه «ره آورد» متناسب با رویدادها و نامگذاری روز، با دولتمردان ارتباط تلفنی برقرار شد.

برنامه گروه های مختلف حول موضوعاتی مرتبط با دولت روی آنتن رفت: نیم نگاه گروه اجتماعی: برنامه ریزی های بهبود كیفی بیمه درمان، گروه بهداشت: برنامه ریزی های بهداشتی در تحول سلامت با توجه به اینكه تحول سلامت برنامه ریزی بهداشتی به شكل پایگاه های مراقبان سلامت برای ارزیابی و حفظ سلامت جمعیت حاشیه نشین در نظر گرفته شد، درباره دستاوردهای این برنامه مطالبی بیان شد، گروه تغذیه: برنامه های دولت برای بهبود تغذیه جامعه، گروه خانواده: راهكارهای ازدواج آسان و نگاهی به فعالیت های وزارت ورزش وجوانان در این زمینه، گروه روان: اقدامات دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان بیان شد.

رادیو فرهنگ:

مستند گزارشی «نشان» به موضوع انفجار دفتر نخست وزیری پرداخت و در برنامه «كوبه» اقدامات فرهنگی دولت مطرح شد.

رادیو قرآن:

دستاوردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران درحوزه قرآن كریم و رابطه دولت و مردم از منظر قرآن كریم در برنامه  «والشمس» بررسی شد.

در برنامه «۱۱۴ ثانیه با رویدادهای قرآنی» از رویدادهای قرآنی هفته دولت و بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر اطلاع رسانی شد.

 رادیو گفتگو:

در برنامه «گفتگوی علمی» عملكرد دولت در حوزه علم و فناوری برنامه پنجم توسعه، عملكرد یكساله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم در حوزه آموزش عالی، عملكرد دولت در طرح های كلان ملی حوزه علم و فناوری و عملكرد پارك علمی و فناوری پردیس از معاونت علمی رئیس جمهور بررسی شد.

عملكرد سیاست خارجی دولت، وزارت كشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در «گفتگوی سیاسی» این هفته بررسی شد.

رادیو نمایش:

در ایام هفته دولت، گزیده‌ای از زندگی و شهادت باهنر در «سرخ چون ژاله» و دو نمایش تك قسمتی به مناسبت انفجار دفتر نخست وزیری از شبكه نمایش پخش شد.

رادیو ورزش:

فعالیت های نهادهای اجرایی ورزش و دستاوردهای آنها بعد از انقلاب در برنامه «همیشه با ورزش» بررسی شد.

گزارش از استان ها در رابطه با هفته دولت و ورزش و دستاوردها و گفتگو با مدیر كل استان ها در خصوص پروژه ها و دستاوردها از برنامه «صبح و ورزش» پخش شد.

سایر شبكه‌های رادیویی نیز با توجه با مأموریت خود در هفته دولت با تدارك بخش های ویژه این مناسبت را گرامی داشتند.

مراكز استان ها

مراكز استانی صدا و سیما هم در هفته دولت تلاش كردند در برنامه های زنده و تولیدی بخش هایی از خدمات رسانی دولت به مناطق مختلف كشور را منعكس كنند.

این برنامه ها كه عمدتا گفتگو محور بودند با دعوت از استانداران، فرمانداران و مدیران اجرایی استان ها از برنامه های اجرا شده دولت در شهرستان ها، برنامه های در دست اجرا و برنامه های آتی دولت برای آبادانی شهرها، ایجاد اشتغال و توسعه امكانات رفاهی در شهرستان های مختلف سخن گفتند.

شبكه شما روز جمعه برنامه «زنده رود» مركز اصفهان را با همین موضوع پخش كرد كه مهمان ویژه آن جواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان بود. این برنامه نیز بستری برای رئیس دستگاه دیپلماسی فراهم آورد تا بخش های دیگری از خدمات دولت در بخش سیاست خارجی را برای مردم تشریح كند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: