انتشار: ۱۸:۲۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: انتخاب رشته برای رشته های با آزمون و بدون آزمون این دانشگاه از ساعت 14 روز شنبه (10 مرداد) آغاز می شود.
مجتبی علوی فاضل امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران افزود: انتخاب رشته برای رشته های با آزمون و بدون آزمون این دانشگاه از ساعت 14 روز شنبه (10 مرداد) از طریق پایگاه اینترنتی مرکز آزمون آغاز شده و تا پایان روز سه شنبه (20 مرداد) ادامه می یابد.

وی افزود: دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی نیز از روز شنبه (10 مرداد) بر روی سایت مرکز آزمون قرار خواهد گرفت.

به گفته معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، این امکان وجود دارد که 795 هزار و 991 داوطلب آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با توجه به کد رهگیری صادرشده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس علاقه مندی و نمره آزمون خود در رشته های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کنند.

علوی فاضل تصریح کرد: هر داوطلب حداکثر می تواند 20 رشته محل را از گروه مورد نظر در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته انتخاب کرده و همچنین علاقه مندی خود را به رشته گروه های هنر و زبان خارجی اعلام کنند.

وی گفت: امکان ویرایش انتخاب رشته تا آخرین روز و بدون محدودیت برای داوطلبان با استفاده از شناسه ای که از دانشگاه آزاد دریافت کرده اند ، وجود دارد.

وی توضیح داد: ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های با آزمون برای 430 رشته محل نزدیک به 51 هزار نفر است که از این میزان بیشترین تراکم و رقابت در رشته های علوم پزشکی است.

به گفته معاون دانشگاه آزاد، ظرفیت پذیرش برای 4 رشته اصلی گروه علوم پزشکی شامل دکتری حرفه ای، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی در مجموع هزار و 500 نفر است.

علوی فاضل در عین حال خاطرنشان کرد: باتوجه به مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، دانشگاه آزاد اسلامی مجوز 120 دانشجوی علوم پزشکی در 4 رشته عنوان شده را از طریق یک کد رشته مجزا و مانند پردیس دانشگاه های دولتی دارد.



**سهمیه بسیجی فعال

علوی فاضل از برقراری سهمیه برای بسیجیان فعال در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و افزود: بسیجیان فعال می توانند با دریافت کد رهگیری 12 رقمی از پایگاه های بسیج به سایت مرکز آزمون مراجعه و از سهمیه بسیجی فعال برای انتخاب رشته استفاده کنند.



** نتیجه آزمون دوره دکتری تخصصی نیمه دوم شهریور اعلام می شود

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 111 هزار نفر در 285 رشته - گرایش شرکت کردند، گفت: از روز 23 خرداد اسامی چند برابر ظرفیت پذیرفته شدگان در این دوره ها اعلام شد و نتیجه نهایی داوطلبان در نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد.

معاون دانشگاه آزاد ظرفیت پذیرش در دکتری تخصصی را در حدود 12 هزار نفر عنوان کرد و درباره رشته های دکتری پژوهش محور اظهار داشت: داوطلبین براساس معدل 18 برای رشته های علوم انسانی و 17 برای سایر گروه ها دعوت به مصاحبه شده اند.

علوی فاضل توضیح داد بدلیل ماهیت رشته های پژوهش محور و فرایند مصاحبه این دسته از رشته ها که طولانی تر است، پیش بینی می شود در مجموع و از ظرفیت اسمی 2 هزار و 500 نفر، حداکثر یک هزار و 500 نفر پذیرش شوند.

به گفته وی، از مجموع 179 رشته پژوهش محور، مصاحبه 169 رشته به پایان رسیده و 10 رشته دیگر نیز تا پایان مردادماه مصاحبه شان انجام خواهد شد.



** پذیرش 190 هزار نفر در ارشد

علوی فاضل درباره پذیرش دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز گفت که 560 هزار داوطلب در 125 مجموعه امتحانی با یکدیگر به رقابت پرداختند که از میان آنها مجموعا 190 هزار نفر برای دوره های کارشناسی ارشد پذیرفته می شوند.

به گفته وی نتیجه نهایی آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.



** نحوه پذیرش برای دوره های بدون آزمون دانشگاه آزاد

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی همچنین درباره پذیرش دوره های بدون آزمون این دانشگاه تصریح کرد: داوطلبان برای شرکت در این دوره ها در تمام طول سال می توانند در مقاطع کارد و کارناسی پیوستهو ناپیوسته به پایگاه مرکز آزمون مراجعه و ثبت نام کنند؛ بعد از انتخاب رشته و ثبت نام سند دانشگاهی برای هر داوطلب صادر می شود و وی می تواند به واحد دانشگاهی مربوط مراجعه و تحصیل خود را آغاز کند.

علوی فاضل درباره پذیرش بدون آزمون رشته های کارشناسی ارشد و دکتری توضیح داد: تنها فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه آزاد می توانند در رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد ثبت نام کنند؛ این دسته از وطلبان باید معدل 17 و برای برخی دیگر از رشته ها معدل بالای 18 داشته باشندکه واجد شرایط فارغ التحصیلان ممتاز محسوب شوند.

وی اعلام کرد که 20 درصد از پذیرش دوره های بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برای فارغ التحصیلان ممتاز کارشناسی این دانشگاه در نظر گرفته شده است.

معاون دانشگاه آزاد تصریح کرد: داوطلبان بدون آزمون مقطع دکتری باید توجه داشته باشند که پذیرش آنها در رشته همجنس و متجانس انجام خواهد شد و تمامی فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و غیردولتی می توانند در آن شرکت کنند.

علوی فاضل با بیان اینکه 56 درصد از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، افزود: در حال حاضر حدود 10 هزار رشته محل در دانشگاه ما یا ظرفیت شان تکمیل نمی شود یا تعطیل شده اند و بسیاری از واحدهای شهرستانی ما با کاهش ظرفیت ثبت نامی مواجه هستند.



** افزایش 15 درصدی شهریه برای دانشجویان جدید الورود

علوی فاضل در پاسخ به سوالی درباره افزایش شهریه دانشگاه آزاد توضیح داد: شهریه ثابت دانشجویان مشغول به تحصیل کنونی افزایش نیافته اما با تصویب هیات امنا، شهریه متغیر این دانشجویان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد شهریه ثابت و متغیر دانشجویان جدید الورود برای سال تحصیلی 1394-1395 در مجموع 15 درصد افزایش یافته است؛ در حالی که براساس مجوز وزارت علوم دانشگاه ها می توانستند تا سقف 25 درصد افزایش شهریه داشته باشند اما با تاکیدات آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه این افزایش تا 15 درصد اعمال شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: