انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان، با حضور در فرهنگسرای نیاوران شاهد آخرین اجرای نمایش "چشم در برابر چشم" بود.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران،نمایش "چشم در برابر چشم" به کارگردانی نازنین سهامی زاده از 4 تیرماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت و با استقبال قابل توجه علاقمندان همچنین مسئولین و شخصیت های سرشناس فرهنگی و هنری مواجه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای این نمایش که به موضوع اسیدپاشی و زندگی یکی از قربانیان این پدیده شوم اختصاص داشت در گفت و گو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران  گفت:امشب شاهد نمایش غم انگیزی بودیم. من درگذشته در جریان داستان خانم آمنه بهرامی بودم اما جزئیات ماجرا را در این سطح نمی دانستم.کاری که امشب دیدم مرا در جریان جزئیات و آنچه در این مدت بر او گذشته بود قرار داد و باید بگویم واقعا سرنوشت تلخ و تاثر برانگیزی است که امیدوارم برای انسان دیگری تکرار نشود.

علی جنتی با اشاره به حضور مهدی سجودی نویسنده کتاب "چشم در برابر چشم" در آخرین اجرای این نمایش گفت:آنطور که نویسنده این کتاب گفته اند کتابی به این نام و در حد 1000 صفحه منتشر شده و حتی قرار است بر اساس این داستان فیلمی هم ساخته شود. خیلی خوب است اگر خود این کتاب ترجمه شود.آنچه که بیش از همه در این داستان جلب توجه می کرد کاری بود که آمنه در آخرین صحنه انجام داد و در واقع این بخشش بسیار ارزشمند بود. این همان روحیه خدایی الرحمن الرحیم است. اینکه بعد از آن همه اصرار بر قصاص و امید به اینکه بتواند قصاص کند اما در آخر می بخشد زیباترین صحنه بود.

وزیر ارشاد در ادامه تصریح کرد:خوشبختانه دستگاه های زیربط مثل وزارت بهداشت با تلاش زیادی کار می کنند تا این نوع مواد در اختیار کسی قرار نگیرد، خصوصا با اتفاقاتی که در اصفهان افتاد و متاسفانه عاملان آن هم هنوز دستگیر نشدند. به هر حال امیدواریم از طرق مختلف اطلاع رسانی مناسب در این بخش ها صورت گیرد و دیگر شاهد چنین فجایعی نباشیم.

پریسا مقتدی رئیس تئاتر شهر نیز دیگر تماشاگر این نمایش بود. وی در این خصوص گفت: بعد از تماشای این نمایش به کارگردان گفتم احساس متناقضی داشتم از دیدن این نمایش و سرگذشت و تا پایان در این فکر بودم چه چیزی می تواند بر یک انسان بگذرد که این تقاضا را داشته باشد و با تصمیم آمنه بر بخشش خدا را شکر کردم که این فرد و یا افرادی شبیه این هنوز وجود دارند که معنی انسانیت را برای ما به تصویر می کشند. به همه تبریک می گویم خصوصا عوامل این کار خصوصا به دلیل جسارتی که به خرج دادند برای نزدیک شدن به چنین موضوعی و به شکل جدی از هر سه بازیگر نهایت تشکر را دارم. کار بسیار خوبی بود مخصوصا بازی های خوب. بازیگران بدون هر گونه نمود بازیگری زندگی کردند وامیدوارم اجرا های خوبی از این دوستان در آینده ببینم. اجرا در تئاتر شهر شرایط خاصی می طلبد اما امیدوارم هر کاری از دستم بر می آید برای اجرای بیشتر این اثر انجام دهم.

شهرداد روحانی آهنگساز سرشناس نیز از دیگر تماشاگران این اجرای بود که در این زمینه گفت: کار بسیار تاثیر گذار و خوبی را شاهد بود. در تمام مدت نمایش روی صندلی میخ کوب بودم و تمام زمان درگیر بازی ها بودم. باید بگویم این کار را بسیار فاخر دیدم و از همه عوامل و اعضای گروه تشکر می کنم.به کارگردان  گفتم اگر هر کمکی به عنوان یک آهنگساز از من بر می آید مطمئناهمکاری خواهم کرد. روحانی اضافه کرد: در همان زمانی که اخبار مشابهی را در خصوص اسیدپاشی می شنیدم خیلی در ذهنم بود  که این فاجعه را از طریق موسیقی بیان کنم. اثر نمایشنامه تئاتر وفیلم  خیلی موثر است و موسیقی هم می تواند بسیار همراه با این آثار تاثیر بیشتری ایجاد کند. حقیقت این است که  در ایران استعداد هنری بسیار زیادی وجود دارد و در همین نمایشی که امشب دیدم نور و صدا در کنار بازی بسیار خوب به وضوح دیده می شد. این نشان دهنده سطح کیفی خوب تئاتر در ایران است. کار های بسیار خوب و بزرگی در ایران اجرا می شود که واقعا باعث خوشحالی است.

مهدی سجودی نویسنده کتاب "چشم در برابر چشم" نیز در خصوص شخصیت آمنه بهرامی گفت:آمنه دختر بی نظیر است ،بسیار توانا و باهوش است از خیلی از جهات از آدم هایی که می بیند جلوتر است. همین امروز از کلمات و واژه هایی استفاده می کند که مختص خود اوست.هیچ گاه عصای سفید به دست نگرفت وقتی وارد اتاقی می شود می گوید چه اتاق زیبایی با این که نمی بیند.با هر کس که روبه رو می شود وقتی با او حرف می زند از نیت او خبر دار می شود و این را من تجربه کردم.

وی اضافه کرد:جادارد در مورد آمنه کاری وسیع تر انجام شود. آمنه می تواند یک سازمان مردم نهاد توانمند در ایران ایجاد کند.خوب بود که روزی به نام روز بخشش در ایران نامگذاری شود و این شخص می توانست سفیر صلح بشود که در این زمینه کسانی می بایست کمکش می کردند. نکته مهم این است که وی روی پای خودش ایستاد در همه سال هایی که در خارج از ایران بود خیلی از سازمان های سیاسی و گروهای ضد انقلاب خواستند که از آمنه به نفع خودشان استفاده کنند ولی آمنه با اینکه در شرایط بسیار بدی بود تن به این کارها و این گروه ها نداد، چرا که آمنه به یک هویت ملی پایبند بود.

سجودی در پایان گفت:از مسئولان وزارت ارشاد چه در دوره قبل و چه  در این دوره تشکر میکنم که کمال همکاری را کردند. کتاب چشم در برای چشم در کمتر از چند ساعت مجوز گرفت و خود وزرا پیگیری کردند تا این کار به نتیجه برسد. آمنه بهرامی همیشه خاطره ای خوب دارد از وزارت ارشاد چرا که معتقد است کارمندان این وزارت خانه بیشتر از توان خود با وی همکاری کرده اند. وزارت ارشاد چندین جلد از کتاب او را خرید و همین کمک بزرگی به زندگی وی بود. در پایان باید بگویم خلاصه این کتاب هم کتابی است تحت عنوان " فصل سبز رستن " که به زودی منتشر می  شود و براساس آن ترجمه دیگری اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است نمایش «چشم در برابر چشم» به کارگردانی نازنین‌ سهامی‌زاده و نویسند گی سیاوش حیدری از چهارم تیر ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت و شخصیت های سیاسی فرهنگی بسیاری از این نمایش " دیدن کرده اند که از آن جمله می توان به شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ،دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ومعاونانش، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی ،رخشان بنی اعتماد، مسعود رایگان ، رویا تیموریان ، بهاره رهنما ، هوشنگ گلمکانی و ... اشاره کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: