انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
استودان‌های شهرری از بناهای ارزشمندی هستند که پرونده ثبتی آنها تهیه شده است و در حال حاضر امکان دسترسی به آنها از ورودی کارخانه‌ سیمان است.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از باشگاه خبرنگاران امیرمسیب رحیم‌زاده سرپرست دفتر نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری گفت: در حال حاضر راه دسترسی به استودان‌ها که سال 1387 با بودجه‌ای حدود پنجاه میلیون تومان مرمت گردیده است از ورودی کارخانه سیمان می‌باشد و بازدید از این مکان برای کارشناسان میراث فرهنگی با ارائه ی کارت و برای سایر افراد با مکاتبات و هماهنگی میراث فرهنگی انجام پذیر است و این در حالی است که تا کنون اسنادی مبنی بر مالکیت کارخانه سیمان دیده نشده است.

وی افزود: در این منطقه و مناطق همجوار همواره وجود کارخانه‌هایی که امکان آلودگی‌های صوتی وسیع دارند برای ابنیه تاریخی امکان خطر هستند و با وجود مرمت انجام شده در سال 1387 و ایستایی مناسب این بنا باز هم باید بررسی‌های مناسب انجام شود، استودان‌های شهرری که در محوطه کارخانه سیمان قرار دارد از بناهای ارزشمند کشور هستند و پرونده ثبتی آنها تهیه شده است اما هنوز جزء آثار ثبت شده نیستند.

استودان یا استخوان‌‌دان‌های کهن ایران که بقایای آنها در شوشتر، نقش رستم، شهرری و استان یزد موجود است، حفره‌هایی هستند که در آئین زرتشت برای قرار دادن استخوان مردگان استفاده می‌شده، زمان احداث استودان‌های شهرری که در دامنه کوه بی بی شهربانو قرار دارد به زمان ساسانیان و  شاید جلوتر از آن برمی‌گردد.

زرتشتیان مردگان خود را طعمه حیوانات می‌کردند و پس از خشک شدن استخوان آنها را در میانه استودان که اغلب از سنگ، آهک و گل درست می‌شدند، قرار می‌دادند زیرا معتقد بودند دفن مردگان در خاک، انداختن اجساد در آب و یا سوزاندن آنها به عناصر چهارگانه آب، باد، آتش و خاک صدمه می‌زند، لذا این مکان‌ها بخشی از آئین آنها برای مردگان بود.

از آنجائیکه یک بنای تاریخی و ارزشمند مانند اکثر آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور باید قابلیت دسترسی و بازدید عمومی را داشته باشد و همچنین پایداری بنا توجیهی برای قرار گیری در معرض آلاینده‌های صوتی و محیطی نیست و این بنا مانند هر بنای تاریخی دیگر اصولا باید حریمی داشته باشد، امیدواریم وضعیت آن مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد.

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: