انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
تنها چند روز دیگر مانده تا یک‌سالگی شروع ساخت و ساز ساختمانی بزرگ در میدان سپاه که بنا به گفته مسئولان شهرداری، بدون پروانه در پهنه فضای سبز قد کشیده است!
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا ساخت و ساز در داخل پادگان ولیعصر(عج) در میدان سپاه مدت زیادی است که بنا به دلایلی از جمله ساخت بدون پروانه، قرار گرفتن در پهنه فضای سبز و همچنین نقض حریم عمارت کلاه فرنگی مورد توجه بوده است، اما همواره مسئولان سپاه با رد این انتقادات عنوان داشتند که از شهرداری مجوز برای ساخت و ساز خود دریافت کردند اما از مسئولان سپاه اصرار و از شهرداری انکار!

اصرارها و انکارها چند ماهی است که ادامه دارد بگونه ای که ابوالفضل قناعتی عضو هیات رییسه شورا اولین نفری بود که از انعقاد تفاهم نامه ای فیمابین شهرداری و ستاد کل نیروهای مسلح خبرداده و گفته بود: براساس توافق فیمابین شهرداری و نیروهای مسلح، هرگاه نیروی مسلح اعم از ناجا، ارتش، سپاه و... بخواهند فضایی را در محدوده خود ایجاد کنند باید طی نامه ای به شهردار منطقه درخواست خود را در این خصوص مطرح کنند و سپاه طی نامه ای خطاب به شهردار منطقه 7 این موضوع را مطرح کرد، اما شهردار منطقه 7 هیچگونه پاسخی به درخواست سپاه نداد و از آنجایی که براساس توافقنامه، عدم پاسخگویی به منزله پاسخ مثبت است، سپاه نیز ساخت و ساز را آغاز کرده است.

اما در این میان پژمان پشمچی‌زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران از ابتدا طی مکاتباتی اخطارهای لازم را ارائه داده و با احداث بنا مخالفت کرده است. گفت:محدوده میدان سپاه در پهنه G321 قرار دارد که این پهنه فضای سبز، باز و ویژه یا حفاظت فرهنگی و تاریخی است و رعایت مصوبات طرح جامع تهران در پهنه مذکور (G321) برای محدوده میدان سپاه الزامی است.

حتی در این میان محمد مهدی تندگویان، مخبر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت وگو با ایسنا سخنان جدیدی در این زمینه مطرح کرد و با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران و نیروهای مسلح وجود دارد که براساس آن اگر شهردار منطقه ظرف مدت‌ یک‌ ماه، پاسخی به درخواست ندهد به منزله پاسخ مثبت و تایید است، گفت: شهردار منطقه نیز عنوان داشته که نامه را ندیده است.

وی با بیان اینکه این بنا پروانه ساخت ندارد، گفت: در حالی شهرداری مدعی است پروانه‌ای برای ساخت این ساختمان نداده است که تفاهم‌نامه‌ای نیز بین نیروهای مسلح و میراث فرهنگی شهر تهران نیز وجود دارد که متعهد شده‌اند در حریم سازه تاریخی عشرت‌آباد، ساخت و ساز نداشته باشند اما این ساختمان پروانه ندارد اما از آنجایی که سازه در داخل ملک نظامی است ما حق ورود نداریم.

او در آن زمان بر این نکته نیز تاکید کرد که ندیدن نامه از سوی شهردار منطقه برای ما پذیرفته‌شده نیست و افزود: ممکن است با وجود قرار گرفتن این ساختمان در داخل ملک نظامی، ساخت طبقات اول و یا دوم و همچنین گودبرداری قابل رویت نباشد، اما هنگامی که ساختمانی در این تعداد طبقات ساخته می‌شود، حتما کارشناسان شهرداری آن را دیده و گزارش کرده‌اند؛ بنابراین این میزان سهل‌انگاری مورد قبول نیست.

به گزارش ایسنا، بحث‌ها در حالی ادامه داشت که مردم تهران هر روز شاهد قد کشیدن این ساختمان بلند مرتبه بودند، تا اینکه نهایتا شورای عالی معماری و شهرسازی و پس از آن دادسرای نظامی رای برتوقف ساخت داد، در مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، آمده است که رعایت حریم قانونی عمارت ثبت شده عشرت آباد الزامی است و عمارت تاریخی عشرت آباد با پیگیری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و هماهنگی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای استفاده عموم مهیا شود و رعایت مصوبات طرح جامع تهران در پهنه مذکور (G321) برای محدوده فوق الزامی است.

در ادامه مصوبات این جلسه آمده که عملیات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط میراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود.

بحث‌ها در مورد قانونی بودن یا نبودن ساختمان سپاه ادامه داشت تااینکه کمیسیون ماده 5نیز رای برکاهش طبقات ساختمان مذکور داد و در پی این تصمیم سپاه سرانجام سکوت چندماهه خود را شکست و سردار یزدی معاون حقوقی وامور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه تشریفات اخذ مجوز برای ساخت و ساز اطراف میدان سپاه رعایت شده است، گفت: مسئولان قضایی تنها می توانند دستور توقف ساخت و ساز منطقه میدان سپاه را به ستاد کل نیروهای مسلح دهند.

او با بیان اینکه سپاه پاسداران اقدامات قانونی برای ساخت و ساز در منطقه میدان سپاه را انجام داده است، گفت: پیش از این در تاریخ 30 مرداد سال 92 با شهرداری تهران مکاتبه شده است و بر اساس این نامه مدیر کل پیگیری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران در 13 شهریور 92 به شهرداری منطقه 7 اعلام کردند سپاه پاسداران مجاز به انجام اقداملات لازم خواهد بود در نتیجه سپاه به وظایف قانونی خود عمل کرده است.

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره اعلام نظر معاون شهرسازی شهردار تهران مبنی بر اینکه محدوده پادگان منطقه میدان سپاه جزو محدوده فضای سبز (G321) است، گفت: طرح جامع تهران مشخص است از این رو زمانی که از شهرداری درخواست مجوز می‌شود، شهرداری باید ظرف یک ماه مقررات مستلزم کوتاه یا کاهش تراکم یا هر محدودیت دیگری را اعلام کند اما متاسفانه شهرداری در یک ماه قانونی خود و حتی تا اواخر سال گذشته موردی را به سپاه اعلام نکرده و تنها در گفت و گو با رسانه ها به موضوع پرداخته‌اند.

پس از انتشار این مصاحبه از سوی سایت‌ها، پزمان پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری در مصاحبه با سایت شهرداری با رد برخی از سخنان سردار یزدی، اعلام کرد: شهرداری تهران به ویژه شهرداری منطقه۷ تلاش زیادی کرد تا نهاد نظامی مربوطه را مجاب کند که این بنا باید مطابق با ضوابط ساخت و ساز در محوطه های تاریخی و پهنه G321 احداث شود که متاسفانه در طول این سال‌ها توجهی به این مساله نشد.

به گزارش ایسنا، بحث‌ها ادامه داشت تااینکه محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری در صحن علنی شورای شهر در تذکری پیش از دستور خواستار شفاف سازی ساخت و ساز میدان سپاه شد و پیشنهاد داد برای حل مساله ساخت و ساز میدان سپاه جلسه‌ای با حضور مسئولین موبوطه تشکیل دهد تااینکه پس از مدتی با حضور مسئولان سپاه و... جلسه ای با حضور اکثریت اعضا در شورای شهر برگزار شد.

در این میان محمدباقر قالیباف در آستانه عید فطر، پیامی اینستاگرامی با تقدیر از سردار عزیز جعفری نوشته است: «چندی پیش مطلبی را درباره ساخت سازه ای بلند در میدان سپاه با برادرانم در میان گذاشتم. پس از انتشار مطلب در جلسه ای با حضور جمعی از ایشان، جزئیات موضوع با عنایت به قواعد و ضوابط طرح های جامع و تفضیلی، مورد گفت وگو قرار گرفت. پس از بررسی موضوع و شنیدن مطالب وارده، دوستان اشراف کاملی نسبت به تمامی ابعاد و مسائل مرتبط با ساخت این بنا پیدا کرده و برادر بزرگوارم سردار عزیز جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران دستور کاهش فوری طبقات را ابلاغ کردند. از این اقدام قاطعانه، شجاعانه و صادقانه همرزمان سابق خود تشکر و قدردانی می کنم؛ اقدامی که بار دیگر نشان داد سپاه همواره در تبعیت از قوانین و صیانت و حفظ حقوق مردم پیشرو و مقدم است.»

پس از این مطلب مجازی، جلسه‌ای با حضور مسئولان امر برگزار و اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر با اشاره به جزئیات این جلسه مشترک مدیریت شهری و مسئولان سپاه به ایسنا گفت: جلسه‌ای با حضور عوامل مرتبط با پروژه میدان سپاه از جمله مسئولان سپاه، سازمان میراث فرهنگی، شهردار تهران، معاونت شهرسازی شهرداری و اعضای شورای شهر برگزار شد و هر یک از طرفین نظرات و مستندات خود را درباره این پروژه اعلام کردند و فضای عمومی جلسه به صورتی پیش رفت که اکنون تفاهم و همکاری مشترکی صورت گرفته که امیدواریم بر اساس آن پروژه به سرانجام مطلوبی برسد.

وی با بیان اینکه کمیته‌ای مشترک در سطح کمیسیون ماده 5 تشکیل شده که در حال بررسی نظرات طرفین است تا به یک توافق نهایی برسند.گفت: فرمانده سپاه نیز دستور توقف اجرای پروژه را صادر کرده تا هماهنگی لازم با مدیریت شهری صورت گیرد و قرار شد در کمیسیون مشترک به تفاهمی برسند که ضمن رعایت ضوابط شهرسازی نیازهای پادگان و اقشار بسیج نیز مورد حمایت قرار گیرد.

شاکری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مقصر این ساخت و ساز مشخص شده به ایسنا گفت:در جلسه به هیچ عنوان تلاش نشد ثابت شود حق با کیست بلکه تلاش شد تفاهم شود که کار به چه صورت پیش برود و همه بر این باور بودند که اگر این جلسه مشترک زودتر تشکیل می‌شد اینقدر حواشی بویژه ورود برخی رسانه‌های بیگانه به این موضوع بوجود نمی‌آمد. بنابراین تصمیم‌گیری درباره این پروژه به کمیته مشترک محول شد و مسئولان سپاه پاسداران نیز اعلام کردند هر چه توافق شود را ملاک عمل قرار خواهند داد.

آنگونه که رئیس کمیته عمران شورای شهر گفته کمیته مشترکی در خصوص ایجاد تفاهمی پیرامون این موضوع تشکیل شده و حال باید دید خروجی تصمیمات این کمیته چه خواهد بود و آیا مصوبات این کمیته می‌تواند راهگشا بوده و یا به سرانجام سایر مصوبات پیرامون توقف ساخت و ساز این ساختمان دچار می‌شود!؟

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: