انتشار: ۱۳:۵۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
این روزها گروه نمایشی «گراند پرسون» در موزه‌ هنرهای معاصر آبادان کارگاهی برای علاقه‌مندان به هنر عروسک سازی برپا کرده است.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایلنا؛ موزه‌ هنرهای معاصر آبادان که کارش را همزمان با سوم خرداد و با برپایی نمایشگاه عکسی از عکاسان سرشناس دفاع مقدس آغاز کرده بود، حالا میزبان هنرجویانی از سراسر کشور است تا در کارگاه یک ماهه گروه فرانسوی «گراند پرسون» شرکت کنند.

این گروه که پیش از این نیز در جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران حضور داشت، به دعوت سازمان منطقه آزاد اروند با مدیریت هنری حمیدرضا اردلان راهی این شهر شده است.

در این کارگاه آموزشی ساخت و اجرای عروسک‌های غول پیکر به هنرجویان آموزش داده می‌شود. قرار است در پایان این کارگاه سه عروسک غول‌پیکر با نماد افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی خلق شود.

در این ورک شاپ، ۱۶ هنرجو از آبادان و شهرهای دیگر ایران انتخاب شده‌اند و مدیر هنری بخش ساخت این پروژه را نیز فرناز بهزادی برعهده دارد.

پس از پایان دوره آموزشی نیز قرار است آتلیه ساخت عروسک در آبادان باقی بماند و فعالیت‌های نمایشی در این حوزه - چه در زمینه ساخت عروسک و چه در زمینه اجرای نمایش-  به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد.

گروه «گراند پرسون» (les Grandes Personnes ) یا (آدم بزرگ‌ها) گروهی است که از سال 1998 فعالیت خود را با ساخت عروسک‌های غول‌پیکر در کشور فرانسه آغاز کرد. هدف این گروه ایجاد فضاهای شاد هنری- فرهنگی و مردمی در سطح خیابان‌هاست.

این گروه تا به‌حال در جشنواره‌ها، جشن‌ها، کارناوال‌ها، مراسم سنتی و آیینی بسیاری از کشورهای جهان حضور یافته و یکی از گروه‌های سرشناس حوزه نمایش عروسکی در جهان است.

در جام جهانی فوتبال برزیل در سال 2010 از این گروه خواسته شد تا بیش از 30 عروسک غول پیکر برای مراسم اختتامیه بسازند. فعالیت دیگر این گروه آموزش تکنیک ساخت و اجرای این نوع عروسک به علاقه‌مندان آن در سراسر جهان است.

پس از مراسم جام جهانی برزیل، مبارک یونیما (اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی- مرکز ایران) از فلورماری فوئِنتس که از اعضای فعال این گروه است، دعوت کرد تا در جشنواره بین المللی عروسکی،  ورک شاپی تشکیل دهد و روش ساخت و اجرای عروسک‌های غول پیکر را به علاقه‌مندان ایرانی آموزش دهد. نتیجه این کارگاه عروسک 6 متری شد که نماینده شخصیت سنتی مبارک بود.

فلورماری فوئنتس، موریزیو مورِتی و ژِروم  مارتران شارد ازجمله استادان این گروه هستند که در این ورک شاپ حضور دارند.

برچسب ها: فرهنگ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: