انتشار: ۱۲:۳۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
داود میرباقری به همراه مهدی فخیم‌زاده، حامد بهداد، ستاره اسکندری و دیگر عوامل سریال «دندون طلا» در یک نشست خبری حاضر شد تا درباره این سریال سخن بگوید.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او پیش از هر چیز درباره تئاتر «دندون طلا» سخن گفت: «ما ۱۲۰ اجرا از این نمایشنامه داشتیم ولی با این که کار هنوز هم تماشاگر داشت، اجرا متوقف شد. خیلی‌ها بعدها از من پرسیدند که آیا این نمایش بار دیگر اجرا می‌شود یا نه؟ و من امروز خوشحالم که می‌توانم این نمایش را در قالب شبکه نمایش خانگی به میان مردم ببرم. 

به گفته میرباقری اگرچه بسیاری از بازیگران آن نمایش الان در این سریال وجود ندارند اما بازیگران جدید هم توانسته‌اند به خوبی نقش‌های خود را ایفا کنند.

همکاری با مهدی فخیم‌زاده دیگر نکته‌ای بود که میرباقری به آن اشاره کرد: «تجربه کار با فخیم‌زاده در مختارنامه و کارهای دیگر بسیار خوب بود و ما توانستیم به یک اثر باکیفیت برسیم و امید داشته باشیم که مخاطب نیز از آن استقبال کند.»

اما آیا میرباقری فعالیت در شبکه خانگی را جایگزین کار در تلویزیون کرده است؟ این موضوعی بود که کارگردان «امام علی (ع)» مفصل درباره آن سخن گفت:‌ «همیشه آرزو دارم که در صداوسیما سریال سلمان فارسی را بسازم زیرا این سریال برای من تبدیل به یک باور شده است اما متاسفانه امروز تلویزیون مشکلاتی دارد که باعث شده نتوانم سلمان فارسی را بسازم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات؛ مسائل مالی است.

وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی بعد از ساخت شاهگوش برای من مشخص کرد که پتانسیل خوبی دارد و اگر درست از این پتانسیل بهره‌برداری کنیم بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد و اگر نگاه‌مان را عمیق‌تر کنیم فرصت فوق‌العاده‌ای است که بتوان بدون واسطه با تماشاگران ارتباط برقرار کرد.

میرباقری افزود: شبکه نمایش خانگی جاذبه‌هایی دارد و جاذبه‌های آن به مراتب کمتر از مشکلاتش است. یکی از این جاذبه‌ها این است که کاملا مشخص می‌شود اثر تولید شده چه میزان مورد استقبال مردم قرار گرفته لذا اگر کار باکیفیتی تولید شود؛ مردم از آن حمایت می‌کنند.

کارگردان سریال امام علی(ع) افزود: می‌توان یک جمع‌بندی متمرکز و جامع و کامل درباره نظر مردم داشت؛ کاری که در تلوزیون صورت نمی‌گیرد به‌طور مثال امروز من بعد از ده سال از ساخت مختارنامه هنوز دقیق نمی‌دانم چه میزان از مردم کاملا از این سریال رضایت داشتند یا چه کسانی ناراضی بودند.

میرباقری با اشاره به اینکه در تلوزیون تنوع سلیقه‌ها و اظهارنظرها زیاد است؛ گفت: اعمال نظرها و سلیقه‌ها در صداوسیما کار را به‌جایی می‌برد که حاصل تلاش یک گروه برای تولید یک اثر نمایشی در پایان به همه چیز شبیه است به‌جز اثری که در ذهن سازنده بوده است. از طرف دیگر امروز شبکه‌های ماهواره‌ای متاسفانه در بین خانواده‌ها جا بازکرده‌اند و یکی از دلایل اصلی رویکرد مردم به این ماهواره‌ها هم این است که مردم آنچه را دوست دارند و مورد علاقه و سلیقه آنهاست در صداوسیما نمی‌بینند.»

در ادامه این جلسه مهران برومند تهیه‌کننده این سریال نیز با ابراز خوشحالی از همکاری با میرباقری گفت که وظیفه‌ خود دانسته برای ساخته شدن این سریال پا پیش بگذارد: « میرباقری با عشق و علاقه و صداقت کار می‌کند و این عشق و  علاقه در هنگام کار به همه اعضا نیز منتقل می‌شود البته کار در دندون طلا بسیار سخت بود زیرا باید دو مقطع تاریخی ساخته می‌شد و گروه تولید زحمات زیادی کشیدند.

برومند افزود: 9 قسمت از سریال تاکنون تدوین شده و کار تدوین همچنان ادامه دارد. یک قسمت نیز قرار است به شکل پشت صحنه آماده شده و در دسترس علاقمندان قرار گیرد. اولین قسمت این مجموعه 12 مرداد پخش می‌شود و هر 10 روز یک قسمت سریال ارائه می‌شود و قسمت پایانی در آبان ماه بعد از عاشورا ارائه می‌شود.

برومند با اشاره به آفت‌هایی که گریبان شبکه نمایش خانگی را گرفته؛ گفت: اگر سیستم توزیع و شکل عرضه در این شبکه اصلاح شود پتانسیل ارائه آثار سینمایی و سریال در این شبکه ده برابر سینماست به‌طور مثال ما براساس یک کار تحقیقاتی در زمان نمایش سریال شاهگوش متوجه شدیم قسمت اول این سریال توسط 17 میلیون نفر دیده شده و تیراژی نزدیک به دو و نیم میلیون نسخه توسط مردم خریداری شده است. بنابراین اگر این تیراژ کاملا از طریق مجاری مشخص و نسخه غیرقاچاق به دست مردم برسد؛ بازگشت سرمایه خوبی از لحاظ اقتصادی برای سازندگان به دنبال خواهد داشت.

تهیه‌کننده دندون طلا افزود: امروز باتوجه به گسترش تکنولوژی؛ شکل عرضه متحول شده و دیگر اینکه اثری را فقط در قالب لوح فشرده (cd و dvd) عرضه کنیم؛ کاملا منسوخ شده است. ما باید به سمت راهکارهای نوین حرکت کنیم.

مهدی فخیم‌زاده بازیگر و کارگردان هم در این نشست درباره شبکه نمایش خانگی و وضعیت سینما سخن گفت: « معضل اساسی سینما امروز مشخص نبودن شرایط تولید و نمایش است یعنی اینکه یک فیلم امروز ساخته می‌شود اما زمان نمایش آن مشخص نیست به همین دلیل ما باید به سمت شکل‌های دیگر ارائه آثار سینمایی حرکت کنیم.

کارگردان «ولایت عشق» گفت: تلویزیون نیز به دلیل آنکه دولتی و رسمی است؛ شرایط سختی برای کار دارد و درباره ساخت یک اثر بسیار سوال می‌شود و سازندگان نیز بسیار باید پاسخ بدهند زیرا یک قانون کامل و جامع وجود ندارد که همه در تلویزیون به آن عمل کنند و با آمدن و رفتن یک مدیر قوانین تغییر می‌کند.

فخیم‌زاده با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی تبدیل به رقیبی برای تلوزیون شده؛ گفت: یکی از راه‌های بالندگی تلویزیون دولتی توجه به تلویزیون خصوصی است و امروز که به‌لحاظ قانونی تاسیس تلویزیون خصوصی مقدور نیست؛ شبکه نمایش خانگی می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند.

او ادامه داد: البته در سال‌های اخیر بعضی رفتارها در شبکه نمایش خانگی همچون نیمه‌کاره ماندن سریال‌ها به اعتماد مخاطب لطمه زده است اما این شبکه جای بسیار خوبی برای کار فرهنگی است و مخاطب فرصت انتخاب بیشتری دارد.

ستاره اسکندری، حمید آذرنگ و حامد بهداد دیگر بازیگرانی بودند که درباره این سریال سخن گفتند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: